انتشار این مقاله


ماده‌ی روانگردان قرص‌های اکستازی به تأیید برای درمان PTSD نزدیک می‌شود

بسیاری از روانگردان‌هایی که اکنون ممنوع می‌باشند شاید یک دهه بعد به صورت قانونی تبدیل به دارو شده و روزانه تجویز شوند.

بسیار پیش می‌آید که پزشکا برای درمان انواع بیماری‌ها از روانگردان‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از روانگردان‌هایی که اکنون ممنوع می‌باشند شاید یک دهه بعد به صورت قانونی تبدیل به دارو شده و روزانه تجویز شوند. همانطور که امروزه LSD و قارچ‌های جادویی این چنین شده‌اند.  اکنون تلاش‌ها روی استفاده از ماده‌ی MDMA موجود در قرص‌های اکستازی برای درمان ناهنجاری استرسی پست‌تروماتیک (PTSD) می‌باشند.

این بیماران پس از واقعه‌های اندوهناک و استرسی نمی‌توانند به زندگی نرمال خود ادامه دهند و کم هم نیستند. تقریباً ۸% جمعیت ایالات متحده از این ناهنجاری رنج می‌برند و سایر داروهای ضدافسردگی مانند مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SRIs) جواب نمی‌دهند.

روش درمان PTSD شامل به یاد آوردن خاطرات آزاردهنده برای خاموش کردن اثرات عذاب‌آور آن می‌باشد ولی برخی از بیماران نمی‌توانند دقیقاً چیزی را که اتفاق افتاده یادآوری نمایند یا همین پروسه برای آن‌ها مشکل می‌باشد. در دهه‌ی ۱۹۹۰ برای اولین بار محققان ادعا کردند که این قرص‌ها در صورت مصرف کنترل شده می‌توانند مفید واقع شوند. پس از این تحقیقات، FDA اجازه داد تا آزمایش‌های کلینیکی شروع گردند.

پیشنهاد می‌شود که MDMA واکنش به ترس را کاهش داده و ترشح سروتونین و هورمون‌های حالت خوب را افزایش می‌دهد. با تغییری که این دارو می‌تواند روی مدارهای عصبی ایجاد نماید بیماران قادر خواهند بود تا وقایع تروماتیک را بارها به خاطر بیاورند، بدون آن که ترس بر آن‌ها غلبه نماید.

در ویدئویی که در کنفرانس علم روانگردان ۲۰۱۷ در اوکلند برگزار شد، کیس PTSD سربازی بود که در جنگ عراق جیپش منفجر شده بود. این سرباز تحت درمان کنار پزشک و همسرش بود و پس از طی درمان اظهار داشت که حس خوبی هنگام یادآوری این خاطره داشته است.


برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید به منبع اصلی مراجعه کنید.


علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید