انتشار این مقاله


کمک‌های اولیه ۱۱: تاول

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین […]

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین نقش را عدم آگاهی کامل نسبت به کمک‌های اولیه ایفا می‌کند.

در این راستا و به‌منظور ارتقای سطح دانش عمومی، تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه‌ی اطلاعاتی کاربردی در زمینۀ کمک‌های اولیه و در جهت سهولت مواجهه با شرایط اورژانسی دارد. ویژه‌نامۀ “کمک‌های اولیه” را در دکتر مجازی دنبال کنید.


اگر تاول دردناک نیست، سعی کنید آن را دست‌نخورده نگه دارید. پوست پاره‌نشدۀ تاول می‌تواند به‌عنوان یک مانع طبیعی در برابر باکتری‌ها، خطر عفونت را کاهش دهد. محل تاول را با چسب زخم – یا در صورت حساسیت به چسب، با نوار کاغذی – بپوشانید.

درصورتی که تاول دردناک است یا مانع راه رفتن یا استفاده از دست شده‌است، به مراقبت پزشکی نیاز دارید. اگر به کمک پزشکی مناسب دسترسی ندارید، از روش‌های زیر کمک بگیرید.

تخلیۀ تاول

برای تسکین درد تاول، باید مایع را، بدون آسیب پوست، تخلیه کرد. برای این کار لازم است:

  • دست و تاول را با آب گرم و صابون بشویید.
  • تاول را با یُد بشویید.
  • یک سوزن تمیز و تیز را با کمک الکل استریل کنید.
  • از سوزن برای سوراخ کردن تاول استفاده کنید. کناره‌های متعددی از تاول را هدف قرار دهید. مایع داخل تاول باید تخلیه شود، بدون این که پوست آن آسیب ببیند.
  • تاول را با پماد (وازلین، پلاستی‌بیس و…) و گاز پانسمان بپوشانید. در صورت مشاهدۀ ضایعه و راش پوستی استفاده از پماد را متوقف کنید
  • تاول را هر روز پانسمان کنید.

جلوگیری از تاول

برای جلوگیری از ایجاد تاول‌های حاصل از اصطکاک، از کفش‌های مناسب سایز پای خود استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از جوراب‌های جذب‌کنندۀ رطوبت استفاده کنید. از جوراب‌ها و کفش‌ها و کفی‌هایی که اختصاصاً برای تقلیل تاول طراحی شده‌اند استفاده کنید. استفاده از خز یا پودر تالک نیز می‌تواند مفید باشد. دستکش‌ها نقش مهمی در جلوگیری از تاول زدن دست‌ها دارند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید