انتشار این مقاله


۸+۶ راه مأمور FBI برای تشخیص یک دروغگو

۲۳ سال بودن در اف بی آی به این کارآفرین آموخت که چگونه یک فریب‌کاری را تشخیص دهد. Quy، که ۲۳ سال به عنوان یک مامور ضدجاسوسی در اف بی آی به سر برده، در حال حاضر زمان خود را صرف نوشتن، صحبت کردن و آموزش راهنمایی دیگری که هنگام کار در اداره یاد گرفته […]

۲۳ سال بودن در اف بی آی به این کارآفرین آموخت که چگونه یک فریب‌کاری را تشخیص دهد.

Quy، که ۲۳ سال به عنوان یک مامور ضدجاسوسی در اف بی آی به سر برده، در حال حاضر زمان خود را صرف نوشتن، صحبت کردن و آموزش راهنمایی دیگری که هنگام کار در اداره یاد گرفته است، می‌کند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، این راهنمایی شامل نکته‌هایی عالی برای کارآفرینان  و برای هر شخص دیگری هستند.

در پی رسوایی فولکس واگن که دنیا را تکان داد من به سراغ Quy رفتم تا بینش او را در مورد دروغ و فریب بدست بیاورم که به صورت مخصوص برای خواندن افراد و کشف حقایق پنهان آموزش دیده است.

راهنمایی‌های Quy عبارتند از:

۱. یک رابطه ایجاد کنید

تجربه نشان می‌دهد که “پلیس خوب” معمولا نتایج بهتری نسبت به “پلیس بد” می‌گیرد.

خیلی همدلانه در گفتگو ظاهر شوید، و شما فرد را وادار خواهید کرد بیشتر از زمانی که سرد و مشکوک هستید، مسائل را بازگویی کند.

۲. آن‌ها را سوپرایز کنید

یک فرد فریب کار سعی خواهد کرد سوالات شما را پیش‌بینی بکند، تا پاسخ‌هایش غریزی و طبیعی به نظر برسد. حتی ممکن است قبلا پاسخ سوالات خاص را تمرین کرده باشد.

از آن‌ها چیزی را که انتظار ندارند بپرسید، و آن‌ها خواهند لغزید.

۳. بیش‌تر از اینکه صحبت کنید، گوش دهید

دروغگو اغلب بیش از افراد راستگو در تلاش برای مشروع و برنده به نظر رسیدن در مقابل مخاطبان خود، صحبت می‌کند. آن‌ها همچنین جملات پیچیده‌تری را برای مخفی کردن حقیقت استفاده خواهند کرد.

در مورد موارد زیر هوشیار باشید:

  • استرس معمولا باعث می‌شود افراد را سریع‌تر صحبت کنند.
  • افراد دارای استرس اغلب بلندتر صحبت می‌کنند.
  • شکستگی در لحن طبیعی صدا معمولا در هنگام فریب و دروغ رخ می‌دهد.
  • سرفه مکرر و صاف کردن گلو نشانه‌هایی از تنش هستند.

این به این معنی نیست که فردی که با شما گفتگو می‌کند یک یا چندتا از موارد فوق را انجام می‌دهد به شما دروغ می‌گوید. اما اگر شما شاهد این اقدامات بودید، با احتیاط عمل کنید.

۴. به چگونه “نه” گفتن آن‌ها توجه کنید

اگر شما شک دارید که کسی در تلاش برای گمراه کردن شما است.”نه” یک کلمه کلیدی برای درنظر گرفتن است.

یک فرد اغلب یک رفتار فریبنده نشان می‌دهد زمانی که:

  • “نه” می‌گوید و به سمت متفاوتی نگاه می‌کند
  • “نه” می‌گوید و چشمان خود را می‌بندد.
  • پس از مکث و تردید “نه” می‌گوید.
  • می‌گوید “نـــــــــــــــــــه”. به مدت طولانی آن را می‌کشد.
  • گفتن “نه” به شیوه‌ای یکنواخت.

۵. مراقب تغییر رفتار باشید

یک تغییر کوچک در رفتار یک شخص می‌تواند نشانه‌ای قوی از یک فریبکاری و دروغ باشد.

مراقب باشید اگر یک فرد:

  • فراموشی در حافظه را در زمان‌های بحرانی به نمایش می‌گذارد (با وجود اینکه در گفتگوهای قبلی کاملا هوشیار بوده)
  • به سوالات پاسخ‌هایی کوتاه می‌دهد و از ارائه جزئیات امتناع می‌کند.
  • شروع به صحبت به طور رسمی‌تر می‌کند (نشانه این است که فرد به شدت عصبی و مضطرب شده است)
  • استفاده از صفات عالی و یا پاسخ‌های اغراق آمیز (همه چیز “عالی” و یا “درخشان” است به جای خوب است).

۶. درمورد گذشته ماجرا بپرسید

افراد راستگو وقتی  داستان خود را تکرار می‌کنند،اغلب جزئیات را اضافه می‌کنند و حقایق بیشتری را به یاد دارند. از سوی دیگر، افراد دروغگو، داستان‌های خود را حفظ و سعی می‌کنند آن‌ها را یکسان نگه دارند. (اگر آن‌ها جزئیاتی را اضافه کنند، اغلب چیز جدیدی را به کل ماجرا اضافه نمی‌کنند.) اگر به کسی مشکوک هستید که فریبکار است، از او بخواهید وقایع گذشته را به یاد بیاورد تا آینده.

به عنوان مثال، از پایان از یک داستان شروع کنیدو از آن‌ها بخواهید تا توضیح دهد که چه چیزی درست قبل از آن نقطه اتفاق افتاده است. و بعد، قبل از آن … و همینطور ادامه دهید.

برای افراد راستگو، این باعث می‌شود آسان‌تر به یاد بیاورند. دروغگو‌ها اغلب داستان را ساده می‌کنند تا از تناقض جلوگیری کنند.

۷. مراقب تعارف بیش از حد باشید

اشتباه متوجه منظور من نشوید، مردم خوب واقعی در جهان وجود دارند. اما اگر کسی بیش از حد سخت تلاش می‌کند تا عقیده‌ی خوبی نسبت به خود ایجاد کند، مراقب باشید.

موافقت با همه نظرات شما، ستایش کردن شما به طور مداوم و خندیدن به همه جوک‌های شما نشانه‌های فاقد اصالت و صداقت یک فرد هستند.

۸. سوالات مروری بپرسید

البته که هیچ یک از ما نمی‌خواهد به او دروغ گفته شود. اما این مهم است که به خاطر داشته باشید که مردم با پرسش‌های خاصی ناراحت و مضطرب می‌شوند به دلیل شرم شخصی و یا این که به نتیجه گفتگو بسیار وابسته هستند.

به عنوان مثال، یک نامزد مصاحبه شغلی ممکن است اغلب جزئیات بیشتر در مورد اخراج شدن از کار گذشته را پنهان بکند. اما اگر شخص واجد شرایط، دارای یک شخصیت بزرگ و با شرکت شما کاملا متناسب است، آیا نباید مکالمه را ادامه دهید؟

اگر شما با یک پاسخ متعجب و متحیر شدید، با سوالات مروری بررسی کنید. در شرایط ذکر شده در بالا، شما ممکن است مکالمه در این مسیر به جلو ببرید: “می‌دانید، من (یا یک دوست / اعضای خانواده) یک بار کاری را به علت انجام یک اشتباه واقعا احمقانه از دست دادم آیا تا به حال چیزی شبیه به آن را تجربه کرده‌اید؟ فکر می‌کنید اشتباهات در کار باید چگونه حل شوند؟ “

هنگامی که مشکوک هستید، به پرسش سوالات تمییزی ادامه دهید. در این حال، شما قادر خواهید بود یک دروغگو را مانند یک حرفه ای تشخیص دهید.

+۶ راه دیگر برای تشخیص یک دروغگو فقط در یک ثانیه

شما هرگز همه آن‌ها را گیر نخواهید انداخت، اما می‌توانید یاد بگیرید که بیشتر آن‌ها را گیر بیندازید.

وقتی بفهمید که بیش از ۸۰ درصد از دروغ‌ها تشخیص داده نمی‌شوند ممکن است شوکه شوید. با این حال، هنگامی که شما به گذشته فکر می‌کنید که کودک کم سن و سالی بودید، این نباید شما را متعجب کند که دروغ گفتن رفتار رایجی است. هنگامی که در مورد خوردن یک تکه آب نبات قبل از شام سوال می‌شدید، بیشتر بچه‌ها اگر به گناه اعتراف کنند یک سرزنش تضمینی خواهند داشت، در حالی که دروغ احتمال بسیار پایین‌تری از مجازات را تامین می‌کند، اگر مچ‌شان گرفته نشود!

این فرایند فرصت-هزینه که کودکان برای جلوگیری از دچار مشکل شدن در آن قدم می‌گذارند، پایه و اساس یک الگو از دروغ گفتن در آینده را بنا می‌گذارد.

در حالی که افرادی همیشه با وجود دروغ گفتن گیر نمی‌افتند، بیشتر دروغ نسبتا آسان تشخیص داده می‌شوند اگر شما بدانید که چگونه نشانه‌ها را بیابید. در اینجا به چند تکنیک دیگر برای تعیین اینکه آیا کسی راست می گوید یا نه اشاره می‌شود.

۱. با پرسیدن سوالات خنثی شروع کنید

با پرسیدن چیزهای پایه و اساسی از کسی، سوالات غیرتهدیدکننده، شما قادر به مشاهده یک خط مبنای پاسخ خواهید بود. از آن‌ها را در مورد آب و هوا، برنامه‌های خود را برای تعطیلات آخر هفته و یا هر چیزی که یک پاسخ راحت نرمال استخراج شود بپرسید. هنگامی که پاسخ دادند، زبان بدن و حرکات چشم آن‌ها را تحت نظر بگیرید، شما می‌خواهید بدانید که وقتی حقیقت را می‌گویند چگونه رفتار می‌کنند. آیا طرز ایستادن خود را تغییر می‌دهند؟ در یک جهت و یا جهت دیگری نگاه می‌کنند؟ یا مستقیما در چشم شما نگاه می‌کنند؟ مطمئن شوید که برای مشاهده یک الگو به اندازه کافی سوال بپرسید.

۲. منطقه خطر را بیابید

هنگامی که شما از قلمرو بی طرف به سمت “منطقه دروغ،” حرکت می‌کنید، باید قادر به مشاهده تغییر در زبان بدن، حالات صورت، حرکات چشم، و ساختار جمله باشید. هر کس سرنخ‌های ناخودآگاه مختلفی را در هنگام گفتن دروغ می‌دهد، به همین دلیل این مهم است که تعیین پایه طبیعی قبل از ورود به منطقه دروغ رعایت شود.

۳. زبان بدن را تحت نظر بگیرید

دروغگو در هنگام دروغ گفتن اغلب بدن خود را به سمت داخل می‌کشد تا به خود احساس کوچک‌تر بودن و کمتر مورد توجه بودن بدهد. اغلب افراد خیلی پیچ و تاب می‌خورند و گاهی اوقات دست خود را ناخودآگاه پنهان می‌کنند تا انگشتان ناآرامشان در دید نباشند. شما همچنین ممکن است بالا انداختن شانه‌ها را مشاهده کنید.

۴. حالات ریز صورتی را مشاهده کنید

افراد اغلب دروغ را در حالات صورت خود نشان خواهند داد، اما برخی از این حالات چهره ظریف هستند و تشخیص دادن آنها دشوار است. رنگ صورت برخی از افراد به سایه کم رنگی از صورتی تغییر می‌کند، برخی دیگر سوراخهای بینی خود را کمی گشاد می‌کنند، لب خود را گاز می‌گیرند، کمی عرق می‌کنند، یا به سرعت چشمک می‌زنند. هر یک از این تغییرات در حالات صورت به معنای افزایش در فعالیت مغز در هنگامی است که دروغ آغاز می‌شود.

۵. به تن، آهنگ، و ساختار جمله گوش دهید

اغلب زمانی که یک فرد دروغ می‌گوید، کمی لحن و آهنگ گفتار خود را تغییر می‌دهد. آن‌ها ممکن است شروع به صحبت کردن با سرعت بیشتر و یا به آرامی بکنند، با تن بالاتر یا پایین‌تر. اغلب، جملاتی که استفاده می‌کنند پیچیده‌تر می‌شوند چون مغز آن‌ها روی اوردرایو کار می‌کند تا بتواند داستان خود را ادامه دهد.

۶. دنبال زمانی باشید که آن‌ها دست از صحبت کردن در مورد خود برمی‌دارند

افرادی که در حال دروغ گفتن هستند گاهی اوقات شروع به حذف خود از داستان می‌کنند، و تمرکز به سمت افراد دیگر هدایت می‌کنند. شما کمتر “من” را می‌شنوید چون دروغگو سعی می‌کند از نظر روانی خود را از دروغی که در حال بافتن دور کند.

به یاد داشته باشید: هر کس “رفتاردروغ گفتن” متفاوتی دارد. بنابراین هیچ یک از روش‌های تشخیص دروغی که وجود دارند تضمین شده نیستند. این مهم است که قادر به مقایسه رفتار پایه یک دروغگو با حرکت بدن، حالات صورت، حرکات چشم، و نشانه‌های کلامی که آن‌ها زمانی دروغ می‌گویند استفاده می‌کنند، باشید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید