انتشار این مقاله


امروز در تقویم علم: رودولف شونهیمر

رودولف شونهیمر تولد: ۱۰ می ۱۸۹۸ وفات: ۱۱سپتامبر ۱۹۴۱ ملیت: آلمانی- آمریکایی رودولف شونهیمر بیوشیمی‌دان آمریکایی متولد آلمان، ابداع‌گر تکنیک نشانه‌گذاری مولکول‌ها با ایزوتوپ‌های رادیواکتیو  می‌باشد؛ که با این کار خود، ردیابی مسیرهای مواد ارگانیک در بدن جانداران و گیاهان را ممکن ساخته و مطالعات متابولیکی را متحول کرد. شونهیمر در سال ۱۹۲۳ از دانشگاه برلین در […]

رودولف شونهیمر

تولد: ۱۰ می ۱۸۹۸

وفات: ۱۱سپتامبر ۱۹۴۱

ملیت: آلمانی- آمریکایی

رودولف شونهیمر بیوشیمی‌دان آمریکایی متولد آلمان، ابداع‌گر تکنیک نشانه‌گذاری مولکول‌ها با ایزوتوپ‌های رادیواکتیو  می‌باشد؛ که با این کار خود، ردیابی مسیرهای مواد ارگانیک در بدن جانداران و گیاهان را ممکن ساخته و مطالعات متابولیکی را متحول کرد.

شونهیمر در سال ۱۹۲۳ از دانشگاه برلین در رشته‌ی پزشکی فارغ‌التحصیل شد و تا سال ۱۹۳۳ در لایپزیگ و فرایبورگ به تدریس بیوشیمی پرداخت. وی سپس آلمان را به قصد دانشگاه کلمبیا ترک کرد؛ جایی که او شریک هارولد کلایتون یوری، کاشف دوتریم (آب سنگین) و پژوهشگر زمینه‌ی ایزوتوپ‌ها شد. سپس وی با همکاری دیوید ریتنبرگ از ایزوتوپ‌ها برای نشانه‌گذاری ترکیبات غذایی استفاده کرد. این ایزوتوپ‌ها در بافت‌های حیواناتی که این مواد غذایی را مصرف کرده بودند قابل شناسایی بودند؛ بنابراین در دانستن اینکه در متابولیسم چه اتفاقی برای موادغذایی میافتد کمک کننده بود.

شونهیمر همچنین به خاطر مطالعاتش درباره‌ی کلسترول و ارتباط آن با آترواسکلروزیس شناخته شده است. وی در نقطه‌ی اوج کاری خود، خودکشی کرد.


مقالات مرتبط با بیوشیمی را در دکتر مجازی بخوانید: زیرشاخه‌ی بیوشیمی

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید