انتشار این مقاله


با تزریق سلول های بنیادی، بیماران سکته مغزی دوباره می توانند راه بروند!

با تزریق سلول های بنیادی به مغز افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، بهبود قابل توجهی  در صحبت کردن،قدرت و تحرک یافته­اند؛ برخی حتی توانایی راه رفتن را نیز بازیافتند. هنوز زود است اما موفقیت این آزمایش کوچک نشان می­دهد که ما توانایی مغز را در درمان خودش دست کم گرفته­­ بودیم و حتی […]

با تزریق سلول های بنیادی به مغز افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، بهبود قابل توجهی  در صحبت کردن،قدرت و تحرک یافته­اند؛ برخی حتی توانایی راه رفتن را نیز بازیافتند.

هنوز زود است اما موفقیت این آزمایش کوچک نشان می­دهد که ما توانایی مغز را در درمان خودش دست کم گرفته­­ بودیم و حتی ممکن است روزی مغز بتواند عملکرد های از دست رفته خود را بازیابی کند.

گری استنبرگ، جراح مغز و اعصاب، می­گوید:

در شروع آزمایش ها زن ۷۱ ساله حتی نمی­توانست انگشت شست خود را حرکت دهد. اکنون او می­تواند راه برود و دستش را بالای سرش بلند کند.

این دومین آزمایش است که به تاثیر تزریق سلول های بنیادی به مغز در بهبود سکته مغزی پرداخته است.تحقیقات دیگری نیز سال گذشته در انگلستان صورت گرفته بود که نتایج امیدوار کننده مشابهی را، پس از بیش از یک سال درمان، در بیماران نشان می­داد.

آخرین آزمایش توسط شرکتی به نام SanBio در کالیفرنیا صورت گرفت.تیم تحقیقات روند آزمایش را روی ۱۸ بیمار انجام دادندو همه ی آن ها پیشرفت هایی را در تحرک نشان دادند، و ۷ نفر ار آن ها پیشرفت قابل توجهی داشتند.

تمامی افراد شرکت کننده در تحقیقات در ۶ ماه تا ۳ سال گذشته دچار سکته مغزی شده بودند و وضعیت همه ی آن ها وخیم بود(بدون این درمان امیدی به بهبودی نداشتند).

از قبل و یک سال بعد از آن، محققین میزان تحرک آن ها را از ۱ تا ۱۰۰ مقیاس بندی کردند( ۱۰۰ به معنی توانایی کامل حرکت است)، نتایج بدست آمده نشان داد که به طور میانگین بیماران به اندازه ۱۱/۴ امتیاز پیشرفت داشتند، که این مقدار از لحاظ بالینی بسیار پراهمیت است. به بیانی دیگر تاثیر به سزایی در زندگی بیماران داشته است.

اما طریقه کار آن چگونه است؟ این تکنیک شامل تزریق ردن سلول های بنیادی از طریق سوراخ عمیقی به نواحی از مغز که به عنوان مراکز کنترل حرکتی شناخته می­شوند و طی سکته آسیب دیده­اند، می­باشد.

تیم تحقیقات هنوز نمی­دانند که این فرایند دقیقا چگونه به حرکت کمک می­کند، اما هر آزمایش تصویر واضح تری از آنچه می­گذرد بدست می­دهد. و به نظر می­رسد عمل کلیدی آن تحریک مغز برای دوباره جوان شدن است.

در موش ها، محققین مشاهده کردند که این سلول ها ی تزریق شده به نظر نمی­رسد بیش از یک ماه در مغز بمانند اما در طول این مدت فاکتور های رشدی را ترشح می­کنندکه ارتباطات جدیدی را بین سلول های مغز راه می­اندازند و موجب بازسازس بافت می­شوند.

استینبرگ گفت:

پیشتر فکر می­کردیم که مدار های مغزی که تحت تاثیر سکته واقع شده بودند،مرده اند.اما حالا باید تجدید نظر کنیم، و من شخصا فکر می­کنم که این مدار ها مهار شده اند و درمان ما به آزادسازی آن ها کمک می­کند…ما فک می­کنیم که سلول ها، مغز بالغ را طوری تغییر می­دهندکه مشابه مغز کودک شده و به خوبی مرمت می­شود!

این درمان به همان اندازه که امیدوار کننده به نظر می­رسد،همچنان کار های بسیاری باید انجام شود تا به یک درمان پایدار و در دسترس تبدیل شود. همه ی بیماران حداقل یک نتیجه ناسازگار در ادامه درمان گزارش دادند، بنابرین تست های بیشتری نیاز است تا نشان دهد که این پروسه بی خطر است.

به گزارش Washington Post، محققین آزمایش UK در حال انجام آزمایش بالینی بزرگتری هستند و تیم SanBio هم اکنون در حال برنامه ریزی برای پیگیری ۱۵۶ بیمار است. در این تحقیقات جدید یک سوم از بیماران درمان تسکین دهنده ای را دریافت خواهند تا به تیم کمک کنند میزان واقعی موثر بودن این تکنیک را ارزیابی کنند.

اما به طور قطع دلیلی برای هیجان زده شدن وجود دارد، شمیم کوآدیر، از انجمن UK Stroke، به کوگلان کفت:

آزمایش اخیر با وجود کوچک بودن، نشان می­دهد که این درمان بی خطر بوده و می­تواند به بیمارانی که طی سکته توانایی حرکت را از دست داده بودند،این توانایی را بازگرداند.

این آزمایش به شواهد بالینی در حال رشد می­افزاید، درمان پیشنهاد شده با سلول های بنیاد می­تواند فرایند بهبود را ماه ها و حتی سال ها پس از سکته ارتقا دهد، امیدی برای بسیاری که با ناتوانی زندگی می کنند.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید