انتشار این مقاله


درمان تومور مغزی با کمک ویروس زیکا

محققین بخش تحقیقات سرطان انگلستان، در اقدامی انقلابی قصد دارند تا از ویروس زیکا برای نابودی تومورهای مغزی استفاده کنند که درنهایت می‌تواند منجر به درمان یکی از خطرناکترین سرطان‌ها شود. در این تحقیق برای امتحان این موضوع از سلول‌های توموری در محیط آزمایشگاه و موش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود. هر ساله در حدود ۲.۳۰۰ نفر […]

محققین بخش تحقیقات سرطان انگلستان، در اقدامی انقلابی قصد دارند تا از ویروس زیکا برای نابودی تومورهای مغزی استفاده کنند که درنهایت می‌تواند منجر به درمان یکی از خطرناکترین سرطان‌ها شود.

در این تحقیق برای امتحان این موضوع از سلول‌های توموری در محیط آزمایشگاه و موش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

هر ساله در حدود ۲.۳۰۰ نفر در انگلیس با glioblastoma (رایج‌ترین و خطرناک‌ترین تومور مغزی) تشخیص داده می‌شوند. و کمتر از پنج درصد این افراد برای پنج سال ‌می‌مانند.

در حال حاضر هرگونه درمان به دلیل سد خونی مغزی محدود است، و دوزهای درمانی باید کم باشند تا به بافت سالم آسیب نرسانند. ویروس زیکا می‌تواند از این سد عبور کند و سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار دهد بدون اینکه به بافت سالم آسیبی برساند ودر نتیجه راه جدیدی برای درمان این بیماری ایجاد کند.

عفونت زیکا در بارداری به سلول‌های بنیادی جنین حمله کرده و منجر به اختلالاتی در نوزادات می‌شود. اما از آنجایی که در بالغین مغز کاملا رشد کرده ویروس زیکا هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.

در glioblastoma سلول‌های سرطانی مانند سلول‌های در حال تکامل مغز هستند و ویروس زیکا می‌تواند به آن‌ها حمله کند. در مراحل اولیه محققین بررسی کردند که چگونه این ویروس به سلول‌های بنیادی حمله کرده و راه جدیدی برای درمان تومور بدون آسیب رساندن به بافت سالم پیدا کردند.

ویروس زیکا در نوزادان و کودکان یکی از نگرانی‌های جهانی سلامت است و تمرکز روی آن بیشتر از بررسی درمان‌های آن بوده. در این تحقیق از ویروس زیکا برای درمان یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان استفاده شده. اگر ویروس زیکا بتواند در محیط آزمایشگاه رشد تومورهای مغزی را کند بکند می‌توان از آن برای هبور از سد خونی-مغزی و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید