انتشار این مقاله


مشهورترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۷

دانشگاه هاروارد می‌تواند ادعای برتری در دنیای تحصیلات و آموزش داشته باشد و این ادعا هم گزاف نیست؛ قدیمی‌ترین مؤسسه‌ی آموزش عالی در ایالات متحده (بنیانگذاری شده در سال ۱۶۳۶)، ۴۷ برنده‌ی نوبل، ۳۲ رئیس حکومت و ۴۸ برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر پرورش داده و ۸ نفر از فارغ‌التحصیلان آن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده سیاست‌های این […]

دانشگاه هاروارد می‌تواند ادعای برتری در دنیای تحصیلات و آموزش داشته باشد و این ادعا هم گزاف نیست؛ قدیمی‌ترین مؤسسه‌ی آموزش عالی در ایالات متحده (بنیانگذاری شده در سال ۱۶۳۶)، ۴۷ برنده‌ی نوبل، ۳۲ رئیس حکومت و ۴۸ برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر پرورش داده و ۸ نفر از فارغ‌التحصیلان آن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده سیاست‌های این کشور را پیش برده‌اند.

هاروارد این ماه نیز می‌تواند بار دیگر ادعای برتری داشته باشد: مشهورترین مؤسسه‌ی آموزش عالی در جهان؛ افتخاری که در ۶ سال گذشته هم در اختیار هاروارد بود. این عنوان بر اساس رتبه‌بندی مشهورترین دانشگاه‌های جهان است که توسط (Times Higher Education (THE گردآوری می‌شود. THE انتشاراتی بریتانیایی‌نهاد است که روی دانشگاه و کالج‌ها تمرکز دارد.

در کل بین برترین دانشگاه‌ها تغییر اندکی نسبت به سال گذشته دیده می‌شود. جایگاه دوم و سوم به ترتیب به مؤسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست (که بیشتر با نام MIT معروف است) و دانشگاه استفورد تعلق دارد. تغییر کوچکی که گفتیم بهبود رتبه‌ی دانشگاه شیکاگو از یازدهم سال پیش به نهم امسال است. این صعود به خاطر بهبود فضای آموزشی و تحقیقی در این دانشگاه می‌باشد. در کل دانشگاه‌های ایالت‌های مختلف آمریکا بین ۱۰۰ تای برتر بیشتر به چشم می‌خورند.

Phil Baty، ویراستار رتبه‌بندی THE:

ایالات متحده با داشتن ۴۲ دانشگاه در بین این ۱۰۰ دانشگاه برتر، بهترین عملکرد را بین کشورهای جهان داراست. با این حال باید به آسیا هم توجه کرد؛ چندین دانشگاه معروف این قاره جای برخی از دانشگاه‌های قدرتمند آمریکا را گرفته‌اند؛ برای مثال، دانشگاه‌های تسینگوا و پِکینگ چین، هر دو جای دانشگاه‌های پنسیلوانیا و کرونل را تغییر داده‌اند. این در حالی است که اکنون شهرت دانشگاه توکیو از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس بیشتر است. در کل از ۴۲ دانشگاه آمریکا در این لیست ۱۰۰تایی، ۲۰ دانشگاه به رتبه‌های پائین‌تر و ۸ دانشگاه به رتبه‌های بالاتر رفته‌اند.

روش

برای گردآوری این رتبه‌بندی، THE با Elsevier، شرکت تجزیه و تحلیل اطلاعاتی در هلند همکاری داشته است. رتبه‌بندی‌های ۲۰۱۷ بر پایه‌ی یک نظرسنجی‌ بین ژانویه و مارس این سال انجام گرفته که در کل از ۱۳۷ کشور ۱۰۵۶۶ پاسخ دریافت کرده است. همه‌ی پاسخ‌دهندگان متخصص بودند و از آن‌های خواسته شده بود ۱۵ مؤسسه‌ی آموزش عالی را که فکر می‌کنند در زمینه‌ی خودشان بهترند، معرفی کنند. توصیفات با جزئیات بیشتر این سازمان را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

کیفیت در برابر شهرت

ذکر این نکته مهم به نظر می‌رسد که رتبه‌بندی THE برای مشهورترین دانشگاه‌های جهان از رتبه‌بندی همین مؤسسه برای دانشگاه‌های از لحاظ کیفیت کلی متفاوت است. مثلاً هاروارد با این که در این رتبه‌بندی اول بود ولی ار لحاظ کیفیت کلی ششم می‌باشد؛ این رتبه‌بندی بر اساس اجرای آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی است.

برترین دانشگاه‌های جهان از لحاظ کیفیت کلی، به ترتیب دانشگاه آکسفورد، مؤسسه‌ی تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) و دانشگاه استنفورد می‌باشد. در رتبه‌بندی از لحاظ شهرت آکسفورد چهارم، کالتک دهم و استنفورد سوم است.

در ادامه لیست ۱۰ دانشگاه مشهور جهان را می‌توانید مشاهده نمائید:

۱۰. مؤسسه‌ی تکنولوژی کالیفرنیا


۹. دانشگاه شیکاگو

۸. دانشگاه ییل

۷. دانشگاه پرینستون

۶. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی


=۴. دانشگاه آکسفورد


=۴. دانشگاه کمبریج


۳. دانشگاه استنفورد


۲. مؤسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست (MIT)


۱. دانشگاه هاروارد  

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید