انتشار این مقاله


پروژه‌ی انسان؛ ردیابی تمامی جوانب زندگی

محققان امید دارند این مطالعه کلی‌ترین دیدگاه را راجع به سلامت انسان که تاکنون بدست آمده، در اختیار ما قرار دهد.

اگر فردی سیگاری باشید سلامت خود را در خطر بزرگی برای ابتلا به بیماری قلبی قرار داده‌اید. این رابطه به خوبی شناخته شده و کسی سر آن با شما بحث نخواهد کرد ولی همیشه این گونه نبوده است. سال‌های طول کشید تا مطالعه‌ی آرزومندانه و طولانی فرامینگهام۱ از این ارتباط پرده بردارد؛ قبل از این مطالعه سیگار وسیله‌ی پذیرائی از مهمانان در خانه بود!

مطالعه‌ی فرامینگهام نمونه‌ای عالی از این تحقیقات درازمدت و قدرتمند است. در این مطالعه شرکت‌کنندگان برای سال‌ها دنبال شدند و ارتباطاتی بدست آمد که سال‌هاست الگوی سیاست‌های سلامتی ما قرار گرفته است. اکنون محققان دانشگاه نیویورک امیدوارند روشی مشابه را روی نمونه‌ای نیرومندتر به کار ببرند: طرح‌ آن‌ها شامل ۱۰۰۰۰ نفر از شهروندان نیویورک می‌شود که قرار است زیر نظر تکنولوژی روز تک‌تک جنبه‌های زندگی‌شان مورد بررسی قرار گیرد.

هر چیزی که به نظرتان می‌رسد!

با استفاده از ردیاب‌های تناسب اندام، آزمایش‌های فیزیکی، پرسشنامه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات الکترونیک، “پروژه‌ی انسان” قصد دارد تک‌تک دقائق روزانه‌ی انسان‌ها را که بر سلامت او تأثیر دارند کنار  هم قرار دهد. آزمایش‌های بدنی، چکاپ‌های سلامت ذهنی، سطح تناسب اندام و ژنوم از جمله زمینه‌های مورد بررسی هستند ولی فقط این‌ها نیست؛ استفاده از تلفن همراه، اطلاعات مالی آن‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تحصیلات، اشتغال و هر چیزی که به ذهنتان برسد. محققان امید دارند این مطالعه کلی‌ترین دیدگاه را راجع به سلامت انسان که تاکنون بدست آمده، در اختیار ما قرار دهد

پروژه انسان در پائیز آغاز خواهد شد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود سه سال طول خواهد کشید. برای ایجاد انگیزه در شرکت‌کنندگان جوانب مالی و اطلاعاتی که از همین مطالعه بدست خواهد آمد، در نظر گرفته شده است. البته تمرکز روی ۱۰۰۰۰ نفر آن هم فقط در یک شهر محدودیت‌های خاص خود را دارد ولی نیویورک شهری پر از تفاوت‌ها است و نباید از یاد برد که چنین مطالعاتی محدودیت‌های بودجه‌ای و لوجستیکی فراوانی را پیش‌ روی خود دارند و بسیار پرهزینه هستند.

ابتدائی‌ترین مرحله پیدا کردن افراد علاقه‌مند به این کار است ولی این سخت‌ترین مرحله نیست. مطالعاتی که قبلاً توسط مؤسسه‌ی سلامت ملی آمریکا انجام گرفته نشان می‌دهد افزاد بسیاری هستند که به این تحقیقات علاقه‌مند اند. بر اساس این تحقیقات نیمی از مردم آمریکا علاقه‌ی خود را به چنین مطالعات بزرگ‌مقیاسی نشان داده‌اند و گفته‌اند که حاضرند اطلاعات شخصی خود در اختیار محققان قرار دهند.

حفظ امنیت اطلاعات

نگرانی دیگری که در چنین مطالعاتی وجود دارد از باب حساسیت امنیتی آن‌هاست. از این جهت به شرکت‌کنندگان باید اطمینان داده شود که اطلاعاتشان محفوظ خواهد ماند و با اسم‌شان در اینترنت قرار نمی‌گیرد.

برخی از زوایای دید ارزشمند در این مطالعه عبارتند از این که چگونه عوامل مختلفی مانند فقر و محیط در رشد تأثیر دارند، چگونه کاهش شناختی روی سلامت تأثیر می‌گذارد، رژیم غذایی ما چگونه شکل می‌گیرد، تأثیرات آلودگی هوا کدامند و از این دست ارتباطات. به همین دلیل شاید حتی این مطالعه ۲۰ سال طول بکشد ولی نتایج اولیه زودتر از این مدت بدست خواهند آمد و بررسی اطلاعات حتی پس از پایان مطالعه نیز ادامه خواهد یافت.


پی‌نوشت:

  1.  مطالعه‌ی قلب فرامینگهام، تحقیقی کوهورت، درازمدت و در حال انجام در زمینه‌ی قلبی عروقی است که روی ساکنان شهر فرامینگهامِ ماساچوست در حال انجام است. این مطالعه در سال ۱۹۴۸ با ۵۲۰۹ فرد بزرگسال از این شهر آغاز شده است و اکنون در مرحله‌ی نسل سوم از شرکت‌کنندگانش می‌باشد.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید