انتشار این مقاله


تست درجه حرارت پایۀ بدن

روش درجه حرارت بدن پایه یکی از تست‌های کاربردی در برنامه‌ریزی و تنظیم خانواده است.

روش درجه حرارت بدن پایه – روشی برای آگاهی از باروری – یکی از تست‌های کاربردی در برنامه‌ریزی و تنظیم خانواده است. منظور از دمای پایۀ بدن،دمای بدت در زمان استراحت کامل است. تخمک‌گذاری می‌تواند باعث افزایش اندک دمای پایۀ بدن شود.

معمولاً دو تا سه روز قبل از افزایش دما، باروری رخ می‌دهد. با پایش روزانۀ دمای پایۀ بدن خود، می‌توانید زمانی تخمک‌گذاری خود را پیش‌بینی کنید.

اگر تمایل به بارداری دارید، می‌توانید با استفاده از تست درجه حرارت پایۀ بدن برای تعیین بهترین روزها برای برقراری رابطۀ جنسی استفاده کنید. هم‌چنین اگر از بارداری اجتناب می‌کنید، می‌توانید با استفاده از این روش به تعیین روزهایی که باید از رابطۀ جتسی محافظت‌نشده دوری کنید بپردازید. با توجه به این‌که این تست به‌تنهایی زمان کافی برای جلوگیری از بارداری را فراهم نمی‌کند، در صورتی که از بارداری اجتناب می‌کنید، ضروری است که از ترکیب این روش با سایر روش‌ها استفاده کنید.

کاربردها

تست درجه حرارت پایۀ بدن را می‌توان به عنوان راهی برای پیش‌بینی باروری و یا به عنوان بخشی از یک روش پیشگیری از بارداری، با کمک به تعیین بهترین روز برای داشتن یا اجتناب از رابطه جنسی محافظت‌نشده استفاده کرد. ردیابی درجه حرارت پایۀ بدن برای باروری یا پیشگیری از بارداری ارزان است و هیچ عارضۀ جانبی ندارد. به دلایل مذهبی، ممکن است برخی از افراد استفاده از این روش را ترجیح دهند.

همچنین می‌توان از این روش برای برای تشخیص حاملگی استفاده کرد. افزایش دمای بدن پایه بعد از تخمک‌گذاری، که به مدت ۱۸ یا بیشتر طول می‌کشد را می‌توان به‌عنوان شاخص اولیۀ بارداری در نظر گرفت.

این روش اغلب همراه با سایر روش‌های از برنامه‌ریزی و تنظیم خانواده، مانند روش موکوس سرویکس، لنحام می‌شود. این ترکیب را عمدتاً متد Symptothermal می‌نامند.

خطرات

استفاده از تست درجه حرارت پایۀ بدن برای تعیین باروری، هیچ خطری در پی ندارد.

هم‌چنین، استفاده از تست درجه حرارت پایۀ بدن برای کنترل زایمان هیچ خطر مستقیمی ایجاد نمی‌کند، اما محافظتی در برابر عفونت‌های قابل انتقال از راه تماس جنسی ایجاد نمی‌کند و بدین ترتیب یکی از ضعیف‌ترین و کم‌اثرترین روش‌های تنظیم طبیعی خانواده است. تعداد ۲۴ زن از ۱۰۰ زن که برای یک سال از روش‌های مبتنی بر آگاهی از باروری – مانند تست درجه حرارت پایۀ بدن – برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، باردار خواهند شد.

به یاد داشته باشید که درجه حرارت پایۀ بدن می‌تواند تحت تاثیر عوامل بسیاری تغییر کند، از جمله:

  • بیماری یا تب
  • استرس
  • کار شیفتی
  • تداخل چرخۀ خواب
  • الکل
  • سفر و تغییر منطقۀ زمانی
  • اختلالات زنانه
  • مصرف یرخی داروها

هم‌چنین تخمک‌گذاری بدون افزایش واضح دمای پایۀ بدن در برخی افراد نیز مشاهده می‌شود.

مقدمات اولیه

پایش دمای پایۀ بدن شما نیاز به آماده‌سازی ویژه‌ای ندارد. با این حال، در صورتی می‌خواهید از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید:

  • به‌تازگی زایمان داشته‌اید یا مصرف قرص‌های ضدبارداری متوقف کرده‌اید.
  • در دوران شیردهی به‌سر می‌برید.
  • نزدیک به یائسگی هستید.

دورنما

برای استفاده از روش دمای بدن پایه:

  • هر روز صبح، قبل از خروج از رخت‌خواب، و با استفاده از دماسنج دهانی دیجیتالی یا دستگاه مخصوص دمای پایۀ بدن خود را اندازه‌گیری کنید. حداقل سه ساعت خواب بدون وقفۀ شبانه برای اطمینان از دقت نتایج ضروری است. اگر از روش‌های واژینال یا رکتومی برای ثبت دمای پایۀ بدن خود استفاده می‌کنید، ضروری است که تا پایان متد خود را حفظ کنید.
  • ثبت درجۀ حرارت بر روی کاغذ گراف. دمای پایه بدن خود را روزانه ثبت کنید تا الگویی برای آن به‌دست آورید. دمای پایۀ بدن در زمان تخمک‌گذاری کمی افزایش یابد (معمولا کمتر از ۱/۲ درجۀ فارنهایت یا ۰.۳ درجۀ سلسیوس ). زمانی که این افزایش درجۀ حرارت ۳ روز یا بیشتر به طول انجامید، می‌توانید احتمال تخمک‌گذاری را در نظر بگیرید.
  • در طول روزهای باروری، دقت بیشتری در زمینۀ یرقراری رابطۀ جنسی داشته‌باشید. اگر به دنبال بارداری هستید، زمان برای داشتن رابطه جنسی مناسب است. اگر از باداری اجتناب می‌کنید، لازم است هر ماه از رابطۀ جنسی محافظت‌نشده از زمان شروع قاعدگی تا سه یا چهار روز پس از افزایش دمای پایۀ بدن، دوری کنید.
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید