انتشار این مقاله


دانشمندان به ذهن‌خوانی نزديک شده‌اند!

هم اکنون دانشمندان با تحقیقات جدیدی الگوهای ترکیبی مغز را که باعث شکل گیری جمله ها در ذهن ما می شود را شناسایی کرده اند و یک قدم به ذهن خوانی نزدیک شده اند. در تحقیقات الگوهای مغزی تولید شده توسط جمله های خاص می تواند با دقت ۷۸% در مطالعه، براساس الفبا ۴۲ الگوی […]

هم اکنون دانشمندان با تحقیقات جدیدی الگوهای ترکیبی مغز را که باعث شکل گیری جمله ها در ذهن ما می شود را شناسایی کرده اند و یک قدم به ذهن خوانی نزدیک شده اند. در تحقیقات الگوهای مغزی تولید شده توسط جمله های خاص می تواند با دقت ۷۸% در مطالعه، براساس الفبا ۴۲ الگوی مختلف که اندازه، مکان ، رنگ ها، اعمال ودیگر عناصری که افکار پیچیده را تشکیل می دهند، پیش بینی شود.

باید اشاره کنیم که تحقیقاتی از Carnegie Mellon University اعلام كرده اند تا به امروز امکان پیش بینی اینکه به چه چیزی فکر می کنید نیست -رازهای شما فعلا در امان اند- اما سیستم آنها قابلیت رمزگشایی نوع فکری که در سر دارید را بر اساس اسکن های مغزی دارد.
به این دلیل که قسمت های مختلف مغز افکار متفاوتی را به عهده دارند، پس شاید نورون خاصی برای تفکر درباره هدفی تحریک می شود(مثل لامپ) و احتمالا بقیه نورون ها درباره اینکه آن چه رنگی است یا اینکه می خواهیم با آن چه کار کنیم، تحریک می شوند.
Marcel Just رهبر تحقیقات می گويد:

((یکی از پیشرفتهای بزرگ مغز انسان توانایی ترکیب الگوهای جداگانه و تبدیل آن به افکار پیچیده بوده است، مثلا درباره موز ، به این رنگ آن یا زمان خوردن آن فکر می کند.نهایتا ما توانستیم یک راه برای دیدن افکار پیچیده در سیگنالهای fMRIپیدا کنیم. کشف این مشابهت بین افکار و الگوی فعالیت های مغزی به ما اطلاعاتی درباره اینکه افکار از چه ساخته شده اند می دهد.))

دانشمندان از یک الگوریتم مرسوم برای آنالیز اسکن گرفته شده از fMRI ، در مشخص کردن اینکه چه نوع افکاری با چه نوع الگوهای مغزی مشابه و مرتبط اند استفاده کردند. براساس این الگوریتم می خواستند افکار مربوط به الگوی مغزی جدید را پیش بینی کنند. شبیه این است که به یک ماشین مهندسی معکوس صد عکس از یک سگ را نشان دهیم تا یاد بگیرد و بعد از آن بخواهیم با نشان دادن تصمیم بگیرد که آیا عکس مربوط به سگ است یا نه.

در این نمونه، الگوریتم ۲۳۹جمله و ۷داوطلب برای کار با آن موجود است ، قبل از اینکه بخواهند افک٢٤٠ام را رمزگشایی کنند، در اجراهای متفاوت برنامه ،هربار جمله متفاوتی را ارائه داد.یکی از جمله ها این بود: (( شاهد در دادگاه فریاد زد)) که شامل هر دو موضوع آن فکر ، تنظیمات و کاری که آن فکر انجام میدهد، میشد.

اعتبار: دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون نشان دادند که الگوریتم میتواند پیش بینی کند. که چگونه مفاهیم پیچیده مثل این در مغز قرار میگیرند و برعکس آن ساخت انواع ساختارهای فکر بر اساس فعالیت عصبی را حل می کند.
شناسایی بلوک های ساختمانی یک فکر. همانطور که در مغز دیده می شود، عملی است که قبلا انجام نشده است، محققان گزارش می دهندکه بنظر می رسد این بلوک ها حتی در افراد با زبان مادری یا فرهنگ متفاوت هم همخوانی دارد.

Just می گوید:

(( متود ما ویژگی های ناامید کننده ی fMRI را برطرف می کند تا سیگنال های ساطع شده از فعالیت های مغزی همخوانی داشته باشند، مثل خواندن دو کلمه ی پیوندی در یک جمله))

این پیشرفت باعث میشود برای اولین بار افکار شامل الگوهای مختلف را بتوان رمزگشایی کرد. این همان چیزی است که اکثریت افکار انسانی را شامل میشود.

ما در حال حاضر تکنولوژی اسکن را داریم که کاری را برای شناخت الگوهای بسیار ساده ای در مغز می کند، مثل اینکه آیا ما داریم فکر می کنیم یا نه، اما تحقیقات جدید یک لایه اضافی از پیچیدگی را به آن اضافه می کند.
الگوریتم مذکور می تواند الگوهای ذهنی لینک شده مثل: افکار مرتبط با برخوردهای اجتماعی و یا نوع ارتباط یا رویدادی که با مکان فیزیکی در ارتباط است را با درجه بالایی از دقت شناسایی کند.

این مطالعه همچنین در استفاده از الگوریتم های هوشمند هم گسترش یافته ، سال گذشته دانشمندان از  Al برای مطابقت الکوهای خاص مغز با ویژگی های خاص در یک چهره استفاده کردند، بنابراین نرم افزار به ما کمک می کند تا بدانیم که چگونه فعالیت های خاص مغزی با افکار ما مطابقت دارد.

در حال حاضر ،کامپیوترها ، اسکن های fMRI و دانشمندان متخصص نمیتوانند بگویند هم اکنون شما درباره چه چیز چای یا درباره چیزی که میخواهید برای صبحانه بخورید فکر می کنید، اما فاصله ی کمی با آن مانده که می تواند برای افرادی که نمی توانند به هیچ وجه بطور  عادی ارتباط برقرار کنند  بسیار مفید خواهد بود.

Just می گوید:

(( در گام بعدی ممکن است رمزگشایی نوع عمومی موضوعی که فرد درمورد آن فکر می کند باشد، مثلا: زمین شناسی یا اسکیت بورد ، ما در حال راه اندازی یک نقشه همه جانبه در مغز هستیم))

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید