انتشار این مقاله


آیا خطر سیگار برگ از سیگارهای معمولی کمتر است؟

تنها تفاوت سیگار برگ با سیگار معمولی در اندازه و البته پرستیژ آن می‌باشد!

نه. با وجود چیزهایی که شاید راجع به فواید سیگار برگ شنیده باشید ولی سیگار برگ بی‌خطرتر از سیگارهای معمولی نیست؛ حتی اگر عمداً دود آن را به ریه‌ها ندید.

۴ نوع برند مختلف سیگار برگ

درست مثل سیگارهای معمولی، ساخت سیگار برگ هم به گونه‌ای است که شما را در معرض موارد زیر قرار می‌دهد:

نیکوتین: سیگار برگ هم مثل سیگارهای معمولی حاوی نیکوتین است؛ ماده‌ای که می‌تواند به وابستگی به تنباکو منجر شود. یک سیگار برگ کامل می‌تواند به اندازه‌ی کل یک بسته‌ی سیگار معمولی حاوی نیکوتین باشد. هنگام فرو بردن دود هم تفاوتی در جذب نیکوتین وجود ندارد و اگر عمداً دود سیگار را به ریه فرو نبرید، مقدار زیادی نیکوتین از طریق مخاط دهان جذب خواهد شد. کشیدن سیگار برگ به جای سیگار معمولی خطر وابستگی به نیکوتین را کاهش نمی‌دهد.

دود دست‌دوم: دود دست‌دوم سیگار برگ همان سمومی را دارد که در دود سیگارهای معمولی پیدا می‌شود. این نوع از دود توانایی این را دارد تا به سرطان ریه و بیماری قلبی منجر شود. همچنین می‌تواند خطر و شدت آسم، عفونت‌های گوش و عفونت‌های تنفسی فوقانی و تحتانی را در کودکان افزایش دهد.

بدبختانه بیشتر افراد معروفی که در جمع سیگار برگ کشیده‌اند، دوست‌داشتنی هم بوده‌اند!

سیگار کشیدن شما را با خطرات جدی سلامت روبه‌رو می‌کند:

سرطان: تمام محصولات حاوی تنباکو، موادی شیمیایی دارند که می‌توانند موجب سرطان شوند و سیگار برگ هم از این قاعده مستثنی نیست. استعمال منظم سیگار برگ خطر چند نوع سرطان را افزایش می‌دهد؛ از جمله سرطان‌های دهان، گلو، مری و حنجره.

بیماری قلبی و ریوی: کشیدن منظم سیگار خطر بیماری ریوی، شامل آمفیزم و برونشیت مزمن را افزایش می‌دهد. این موضوع شاید خطر بیماری قلبی، مثل بیماری شریان کرونری را بالا ببرد.

بیماری دهان: کشیدن سیگار با بیماری‌های دهان و دندان مرتبط شناخته می‌شود؛ مانند بیماری لثه و از دست دادن دندان.

دادن جای سیگار معمولی به سیگار برگ می‌تواند به طور ویژه‌ای مضر باشد؛ چون شاید همانطور که دود سیگار معمولی را فرو می‌بردید دود سیگار برگ را هم به ریه بدهید. هر چه مقدار سیگار مصرفی بیشتر و فرو دادن دود عمیق‌تر باشد، خطر هم بیشتر می‌شود.

با این که اثرات استعمال گاه‌وبیگاه سیگار برگ روی سلامتی معلوم نیست ولی تنها سطح صفرِ مضر از سیگار، نکشیدن آن می‌باشد. به جای انتخاب بین سیگار معمولی و سیگار برگ سعی کنید هر دوی آن‌ها را ترک کنید. شکل بی‌خطری از تنباکو وجود ندارد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید