انتشار این مقاله


سلامتی شما پس از یائسگی

برهه ای از زندگی زنان که پس از یائسگی فرامی‌رسد پس یائسگی نام دارد. در طول این زمان، بسیاری از نشانه های مزمنی که ممکن است زنی قبل از یائسگی تجربه کرده باشد، به تدریج کاهش می‌یابد. اما در نتیجه عوامل متعددی، از جمله سطح پایین استروژن، زنان بعد از یائسگی در معرض خطر بیشتری […]

برهه ای از زندگی زنان که پس از یائسگی فرامی‌رسد پس یائسگی نام دارد. در طول این زمان، بسیاری از نشانه های مزمنی که ممکن است زنی قبل از یائسگی تجربه کرده باشد، به تدریج کاهش می‌یابد. اما در نتیجه عوامل متعددی، از جمله سطح پایین استروژن، زنان بعد از یائسگی در معرض خطر بیشتری برای برخی از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان و بیماری های قلبی هستند.

چگونه بفهمم در دوره‌ی پس از یائسگی قرار دارم؟

وقتی یک زن ، یک سال تمام قاعدگی نداشته باشد، در مرحله ی پس از یائسگی قرار دارد. اندازه‌گیری میزان هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) توسط پزشکتان یکی دیگر از راههای تشخیص اینست که آیا در مرحله ی پس یائسگی قرار دارید یا نه. FSH هورمونیست که توسط هیپوفیز (واقع در ساقه مغز) تولید می‌شود. همزمان با توقف کار تخمدانهایتان، سطح FSH در بدن شما به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. سطح هورمون به راحتی توسط یک آزمایش خون قابل اندازه‌گیری است.

چه تغیراتی می‌توانم در دوران پس از یائسگی انتظار داشته باشم؟

پس از یائسگی ممکن است شما انرژی خود را دوباره به دست آورید ولی در عین حال احتمال ابتلای شما به برخی بیماریهای خاص افزایش می‌یابد. تغییرات درمانی و یا تغییر سبک زندگی ممکن است خطر برخی از شرایط مرتبط با یائسگی را کاهش دهد. از آنجا که میزان این خطر در زنان مختلف، متفاوت است، با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید که چه اقداماتی می توانید برای کاهش خطر فردی خود انجام دهید.

آیا اکنون که در مرحله‌ی پس از یائسگی هستم، ممکن است باردار شوم؟

احتمال بارداری معمولاً بعد از یکسال تمام که قاعدگی رخ نمی‌دهد، از بین می‌رود. اما شما تا وقتی که پزشکتان تائید کند که به راستی در مرحله پس از یائسگی قرار دارید یا نه، به پیشگیری از بارداری ادامه دهید.

در مرحله پس از یائسگی، هر چند وقت یکبار نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد؟

حتی اگر شما در مرحله پس از یائسگی باشید ، چکاپ های منظم و آزمایش های غربالگری پیشگیرانه مانند آزمونهای لگن، پاپ اسمیر، آزمایشات پستان و ماموگرام یکی از مهمترین مواردی است که می توانید برای خود انجام دهید. این که هر چند وقت یکبار به چکاپ نیاز دارید بستگی به سابقه سلامت شما دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا تعین کند که هر چند وقت یکبار نیاز است که ویزیت شوید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید