انتشار این مقاله


۸ راه غیرمنتظره برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

در حال حاضر درصد شکست دارو هایی که برای درمان آلزایمر استفاده می شوند، خیلی بیشتر از درصد موفقیت آن هاست.

مغز ما با افزایش سن، حساسیت و تیزی خود را از دست می‌دهد. در این حالت توانایی یادگیری چیزهای جدید و رویدادهای کلیدی دشوار می‌شود. برای برخی از افراد، این کاهش قدرت شناخت می تواند قابل توجه باشد و در بعضی موارد نادر منجر به بیماری آلزایمر می‌شود. در این نوع بیماری، درصد شکست دارو هایی که برای درمان استفاده شده اند، خیلی بیشتر از درصد موفقیت آن‌هاست. درواقع به طور متوسط ​​در حدود ۹۹٪ از تمام داروها در آزمایشات بالینی هرگز تایید نشده‌اند. با این حال راه‌های دیگری برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.

بعد از مصاحبه با الی کاپلان، مدیر عامل شرکت Neurotrack، شرکتی که با ارزیابی‌های آنلاین به مردم کمک می‌کند تا از وضعیت سلامت حافظه خود آگاه باشند، مشخص شد که راه‌هایی وجود دارد که می توانید با آن خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش قدرت شناخت خود را به طور بالقوه کاهش دهید. همچنین گزارش اخیر از مجله Lancent نشان می‌دهد که اجتناب از برخی ریسک فاکتورهای مربوط به شیوه زندگی، احتمالا می‌تواند تا یک سوم موارد بیماری‌های دمانس را در سراسر جهان به تاخیر بیندازد.

در ادامه بهترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش شناختی از نظر علم آورده شده است. با دکتر مجازی همراه باشید.

به غذایی که می خورید توجه کنید

رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به کاهش قدرت شناخت کمک کند، به ویژه رژیم غذایی به نام رژیم غذایی MIND که باعث تاخیر تحلیل عصبی می‌شود. این یک نسخه ترکیبی از رژیم‌های مدیترانه‌ای و DASH است که بر رژیم‌های غذایی متمرکز شده که با مغز ارتباط دارند. توت‌ها، روغن زیتون، آجیل و سبزیجات تیره، موارد برگزیده‌ای از رژیم غذایی هستند که بر اساس مطالعات گسترده‌ای در زمینه کاهش شناختی، انتخاب شده‌اند و رتبه سوم را در فهرست اخبار و گزارش جهانی رژیم غذایی سالانه ایالات متحده را کسب کرده‌اند.

مطالعه بر روی نزدیک به ۱۰۰۰ سالخورده نشان داد که ظاهرا رژیم غذایی مناسب، خطر ابتلا به آلزایمر را ۳۵ درصد برای افرادی که آن را دنبال کرده‌اند و ۵۳ درصد در افرادی که از آن به طور کامل پیروی می کنند، پایین می آورد.

شنوایی خود را حفظ کنید

بر اساس گزارشی جدید در مجله Lancet، از دست دادن شنوایی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. با این‌که علت این امر به طور کامل مشخص نیست، محققان فکر می‌کنند که  از دست دادن شنوایی، می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی شود. همچنین عدم پردازش صدا احتمالا تاثیراتی بر روی مغز دارد.

اجتناب از سروصدای بلند و به همراه داشتن گوشواره‌های محافظتی می‌تواند به کاهش این افت شنوایی کمک کند.

فعال بمانید

بر اساس آزمایشات مداخله‌ای و مطالعات اپیدمیولوژیک، موسسه ملی سالخوردگی نشان داد که ورزش می‌تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش  قدرت شناخت عمومی ایفا کند. برنامه Neurotrack تمرین‌های قدرت و تمرینات قلبی عروقی را توصیه می کند.

استرس خود را تا حد امکان کاهش دهید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که ارتباطی بین استرس و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش قدرت شناخت وجود دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که ۴۱ نفر از افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف، کسانی هستند که سطح بالاتری از استرس را دارند. خبر خوب این است که شما می توانید اقدامات زیادی مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس برای کنترل استرس انجام دهید.

عادات خواب سالم خود را حفظ کنید

خواب کمتر از حد معمول می‌تواند کل مغز و بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. بررسی مطالعات مشاهده‌ای ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که خواب ضعیف عامل خطر مهمی برای کاهش قدرت شناخت و آلزایمر است. اگر چه نیاز به تحقیق بیشتر در مورد مکانیزم دقیق این قضیه نیاز است، اما به طور کل می‌توان نتیجه گرفت که خواب سالم نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد.

سیگار نکشید

سازمان بهداشت جهانی، سیگار کشیدن را با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر همراه می‌داند. محققان فکر می‌کنند این امر به عروق هایی که خون را در اطراف بدن و مغز ما حمل می‌کند، مرتبط است. همچنین با بیماری‌هایی مانند سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است.

 روابط اجتماعی فعالی داشته باشید

روابط اجتماعی فعال، راهی عالی برای کاهش خطر ابتلا به کاهش قدرت شناخت و آلزایمر است. با استناد به مؤسسه ملی سالخوردگی، فعالیت مؤثر شناختی، تحریک روشنفکری فعالیت اجتماعی درگیر، با کاهش خطر آلزایمر ارتباط دارد.

مطالعه کنید، بازی کنید، در یک کلام؛ هرکاری که ذهن شما را تحریک می کند، انجام دهید.

در کنار فعالیت های اجتماعی، حفظ فعالیت‌های ذهنی نیز با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر همراه است. طبق گفته موسسه ملی سالخوردگی، این نوع تحریک می تواند هر چیزی از حل کردن جدول گرفته تا شرکت در سخنرانی ها و بازی های مبتنی بر حافظه باشد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید