انتشار این مقاله


Epclusa به توصیه‌ی WHO؛ درمان ترکیبی هپاتیت C تنها با یک قرص

به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، داروی Epclusa می‌تواند برای درمان بیماری هپاتیت C مورد استفاده قرار گیرد.

درمان ترکیبی هپاتیت C براساس Sofosbuvir و Velpatasvir (نام تجاری Epclusa)، از جمله مواردی است که در فهرست جهانی داروهای ضروری (EML) سال ۲۰۱۷، به سازمان بهداشت جهانی (WHO) ارائه شده است.

Velpatasvir یک داروی ضد ویروسی است که پروتئین ویروسی به نام  NS5A را مهار می‌کند. این دارو مانع تکثیر ویروس و اجتماع ذرات ویروسی جدید می‌شود. Sofosbuvir که قبلا در EML قرار داشت، پروتئین دیگری در ویروس هپاتیت HCV) C)، به اسم NS5B پلیمراز را مورد هدف قرار می‌دهد که برای رونویسی ویروس ضروری است.

چندین آزمایش بالینی نشان داده است که درمان ترکیبی، موثر بوده و در بیماران HCV نیز قابل تحمل است. علاوه بر این Epclusa قادر به درمان تمام شش نوع هپاتیت C می‌باشد.

بر اساس این داده‌ها سازمان بهداشت جهانی، Epclusa را به عنوان یک درمان با ارزش دانسته و آن را جزو لیست EML خود قرار داده است. این لیست، تصمیمات دولتی را در جهت افزایش دسترسی به داروی Epclus در بیماران مبتلا به هپاتیت C سوق خواهد داد.

Marie-Paule Kieny معاون مدیر کل WHO سیستم‌های بهداشتی و نوآوری می‌گوید:

داروهای ایمن و موثر، بخش مهمی از هر سیستم بهداشتی هستند. برای پیشرفت کشورها در جهت پوشش دادن بهداشت جهانی ضروری است تا مطمئن شویم همه‌ی افراد، در هر زمان و هرجا که بخواهند می‌توانند به داروهایی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند.

WHO  همچنین دستورالعمل‌های مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد HIV، سل و لوسمی را بروزرسانی کرد.

در EML جدید که شامل ۴۳۳ دارو است، ۳۰ عدد دارو برای بزرگسالان و ۲۵ عدد برای کودکان اضافه شده و کاربردهای جدیدی برای ۹ محصول لیست شده، تا به اکنون ذکر شده است.

استفاده از آنتی بیوتیک، یک نگرانیِ جدی برای سازمان بهداشت جهانی است. براساس لیست جدید، سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که در صورت نیاز از آنتی بیوتیک‌ها استفاده شود اما علاوه بر این توصیه می‌کند که آنتی بیوتیک مناسبی، برای هر عفونت تجویز شود. هدف این می‌باشد که از گسترش مقاومت ضد میکروبی، درعین بهره‌مندی مناسب از آنتی بیوتیک‌ها جلوگیری به عمل آید.

Suzanne Hill ، مدیر داروهای ضروری و محصولات بهداشتی بیان می‌دارد:

افزایش مقاومت به آنتی‌بیوتیک ناشی از نحوه‌ی مصرف ما، سوء استفاده و به‌کارگیری غلط از این داروها است. فهرست جدید WHO، باید به برنامه‌ریزانِ سیستم‌های بهداشت و درمان کمک کند و تجویزکنندگان دارو، از دسترسی افرادی که به این آنتی بیوتیک‌ها نیاز دارند اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوند که این افراد از آن‌ها استفاده‌ی صحیح و مناسبی می‌کنند تا بدین ترتیب، معضلِ مقاومت دارویی وخیم‌تر نشود.

فهرست داروهای جهانی WHO توسط بسیاری از کشورها، به منظور افزایش دسترسی به داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به گرفتن تصمیماتی سوقشان می‌دهد که مردمان‌شان، به داروهای مورد اطمینان دسترسی داشته باشند.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید