انتشار این مقاله


CTE؛ هدیۀ فوتبال آمریکایی به مغز

مطالعه مغز بیش از ۲۰۰ بازیکن فوتبال فوت‌شده نشان می‌دهد که نزدیک به ۹۰ درصد بازیکنان به بیماری CTE مبتلا هستند.

مطالعه مغز بیش از ۲۰۰ بازیکن فوتبال فوت شده نشان می‌دهد که نزدیک به ۹۰ درصد بازیکنان به بیماری «آنسفالوپاتی مزمن ناشی از ضربه» (CTE) مبتلا هستند.

طبق اطلاعات Mayo Clinic، احتمالا CTE ناشی از ضربه‌های مکرر به سر است.‌ افراد مبتلا به CTE به مرور حال‌شان بدتر شده و علایمی مانند مشکلات در یادگیری، از دست دادن حافظه و افسردگی را نشان می‌دهند.
بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته توسط محققین مرکز CTE داشگاه بوستون، CTE تنها پس از مرگ شخص به طور قطع تشخیص داده می‌شود.

مقایسه مغز افراد سالم (بالا) و بازیکن سابق فوتبال که در ۶۶ سالگی فوت کرده است (پایین)

در پژوهش منتشر شده در مجله JAMA، محققین بین ۸۷ درصد از افراد (۱۷۷ نفر از بین ۲۰۲ نفر) علائم CTE را مشاهده کردند و بین بازیکنان فوتبال آمریکایی ۹۹ درصد (۱۱۰ نفر از ۱۱۱ نفر) مبتلا به CTE بودند (بقیه افرادی که مغز خود را برای مطالعه اهدا کرده بودند فوتبال را به صورت نیمه تخصصی یا فقط در کالج و دبیرستان بازی کرده بودند).

CTE از محدوده حاد تا ملایم دیده می‌شود.‌ بین بازیکنان سابق فوتبال آمریکایی در این مطالعه، بیماری نسبتا حاد بود (۷۱ درصد از بازیکنان CTE کاملا حاد داشتند).

برای فهمیدن علائمی که بازیکنان ممکن بود قبل از مرگ‌شان نشان دهند، محققان با نزدیکان ۱۱۱ نفر از بازیکنان از جمله همسر و فرزندان صحبت کردند.‌ نتایج نشان می‌داد در ۹۶ درصد از افراد با CTE حاد و ۸۹ درصد از افراد با CTE ملایم تغییراتی در حالات یا رفتارشان مانند مشکلات کنترل تکانه، افسردگی، بی‌عاطفگی و پرخاشگری رخ داده بود.

علاوه بر آن ۹۵ درصد از افراد با CTE حاد و ۸۵ درصد با CTE  ملایم تغییراتی در توانایی‌های ذهنی خود از جمله مشکلات حافظه، توجه و تکلم نشان داده بودند.

همچنین صحبت کردن با نزدیکان بازیکنان نشان داد تقریبا همه‌ی افراد مبتلا به CTE وضعیت درحال پیشرفتی داشتند، به این معنی که شرایط آن‌ها با گذشت زمان بدتر می‌شد.‌ اگرچه درحال پیشرفت بودن بیماری توسط این تحقیقات تایید نشده است زیرا بررسی‌های انجام شده روی مغز بازیکنان تنها مربوط به لحظه وجود بیماری بوده است.

مغزهای اهدا شده به تحقیقات مربوط به بازیکنانی بود که در موقعیت‌های مختلف زمین شامل خط حمله، هافبک و مهاجم بودند (موقعیت‌های مختلف مربوط به انواع مختلف تکل زدن و برخورد فیزیکی با بازیکنان تیم مقابل است). اهدا کنندگان به طور متوسط ۱۵ سال فوتبال بازی کرده بودند.

به طور خلاصه یافته‌ها نشان می‌دهد ابتلا به CTE ممکن است به شرکت داشتن در فوتبال آمریکایی ارتباط داشته باشد.‌ محققان اشاره کردند که این تحقیقات محدودیت‌هایی داشته است؛ برای مثال ممکن است اهدا کنندگان و خانواده‌های آن‌ها به دلیل آگاهی از CTE و این فرض که بازیکن علائمی از بیماری را داشته است، تصمیم به اهدا گرفته باشند.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید