انتشار این مقاله


اسوتریکا (۳): در جست‌وجوی هیولای دریا

اگر شما هم به معماهای عجیب و مسائل غریب علاقمند هستید، وارد شوید.

شاید معمای سوم اسوتریکا تشویش‌برانگیزترین چیستانی نباشد که تا کنون در زندگی‌تان با آن مواجه شده‌اید. البته منظورم این نیست که این معما پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به تشویش‌برانگیزترین معمای زندگی‌تان را دارد ولی ما داریم برای حفظ ظاهر [هم که شده] فروتنی پیشه می‌کنیم. در حقیقت این معما۱ (یا چیستان؟) حتی تشویش‌برانگیزترین معضل زندگی یک کودک خردسال هم نمی‌تواند باشد؛ تا زمانی که معماهایی مثل “چرا آینه در تاریکی ترسناک‌تر می‌شود؟” در زندگی‌مان حل‌ناشده باقی مانده‌اند، اساساً نمی‌توان معمای تشویش‌برانگیزتری طراحی نمود. هدف ما هم ارائۀ یک مطلب تشویش‌برانگیز۲ (!) نبوده است؛ ولی خب بعضی اوقات کاری از دست کسی برنمی‌آید.

راستش را بخواهید موقع طراحی این معماواره، تنها به سه چیز فکر می‌کردم؛ که دست‌بالقضا هیچ‌کدام نیز ترسناک نیستند.

  • Titan Quest تایتان کوئست عنوان نقش‌آفرینی هک‌انداسلشی بود که بیش از یک دهه قبل – در سال ۲۰۰۶ – توسط THQ برای مایکروسافت ویندوز عرضه شد. تایتان کوئست موفقیت قابل قبولی به دست آورد و توانست نمرۀ ۸/۱ از IGN بگیرد (شاید در آن دوران IGN نفوذ فعلی‌اش را نداشت. ولی خب از GameSpot نیز از ۷/۶ گرفته بود). صرف‌نظر از موفقیت نسخۀ اورجینال، پارسال بود که THQ (این بار تحت عنوان THQ Nordic) به مناسبت دهمین سالگرد عرضۀ آن، نسخۀ به‌روزشده‌ای از تایتان کوئست را با برچسب “Anniversary” منتشر نمود.
    ولی من به شخصه نه نسخۀ اورجینال و نه نسخۀ بازسازی‌شده را هیچ‌گاه بازی نکردم. پس چرا اصلاً به این بازی فکر می‌کرده‌ام؟
  • ۵۰۴ واژۀ کاملاً ضروری به شخصه فکر نمی‌کنم زبان‌جویی (!) باشد که این کتاب را نخوانده و یا حداقل برای یک بار [هم که شده]۳ اسم آن به گوشش نخورده باشد. البته این روزها دیگر خیلی از وضع آموزش و آموزش‌گاه‌های زبان انگلیسی خبر ندارم. آخرین بار هم که این کتاب را [به عنوان بخشی از یک برنامۀ آموزشی] می‌خواندم به بیش از ۷ سال قبل باز می‌گردد. بگذریم که هیچ‌گاه نتوانستم بر هر ۵۰۴ کلمه مسلط شوم. ولی فارغ از ۵۰۴ واژۀ کاملاً ضروری‌ای که داشت، تعدادی متن‌وارۀ۴ بسیار هوشمندانه و خلاقانه نیز ارائه می‌کرد که اتفاقاً بر پایۀ ۱۲ واژۀ جدید هر درس، طراحی شده بودند. یکی از این متن‌های خرد جذابیت زیادی برایم داشت و همیشه در خاطرم باقی خواهد ماند.
  • جزیرۀ ناشناخته که بیشتر با نام “سرندیپیتی اژدهای صورتی” شناخته می‌شود و مسلماً نیازی به توضیح اضافه ندارد (ولی مگر دایناسور نبود؟!).
  • ASUS ROG Poseidon GTX 780 😐

خب بیشتر از ۳ تا شد. با این که مورد آخر به بررسی بیشتری نیاز دارد (!)، ولی این‌ها سرنخ‌های فوق‌العاده‌ای برای پاسخ معمای سوم‌مان می‌باشد. سرنخ‌هایی که شاید کار را زیادی برای‌تان آسان می‌کرد (و از همین رو در متن معما آورده نشد). ولی خب حالا که همۀ این‌ها را می‌دانید انتظار داریم دیگر جواب را بتوانید به راحتی حدس بزنید.

هیولای لخ‌نِس

تصویر جنجالی نسبت داده شده به نسی، موسوم به “تصویر جراح” که بعدها مشخص شد حقه‌ای بیش نبوده. موجود ثبت شده در تصویر در حقیقت یک زیردریایی پلاستیکی است که سر عروسکی را رویش چسبانده‌اند. منبع: Vox

هیولای لخ‌نس (Loch Ness Monster) یا نسی (Nessie) موجودی آب‌زی [و افسانه‌ای؟] است که بنا بر اظهارات عده‌ای در دریاچه‌ای نسبتاْ بزرگ و عمیق به همین نام (لخ‌نس) – واقع در اسکاتلند کوهستانی – دیده شده است. تصویر نسبت داده شده به این هیولای سرندیپیتی‌مانند گردن‌دراز برای اولین بار در سال ۱۹۳۴ توجه همگان را به خود جلب نمود. البته بعدها مشخص شد که تصویر مذکور (بالا) – که توسط رابرت ویلسون (Robert Wilson) گرفته شده بود – غیرواقعی و به اصطلاح Hoax می‌باشد. ولی خب جعلی بودن یک تصویر لزوماً به این معنا نیست که حتماً هیولایی وجود ندارد!

اخیراً دو تن از باستان‌شناسان، دانلد پروترو (Donald R. Prothero) و دنیل لاکستن (Daniel Loxton)، طی بررسی‌های گسترده‌ای که انجام داده‌اند، دلایلی مبنی بر افسانه بودن این هیولا را در کتاب خود “Abominable Science!: Origins of the Yeti, Nessie, and Other Famous Cryptids” مطرح کرده‌اند، از جمله:

  • این هیولا تا کنون توسط هیچ‌گونه منبع موثقی مشاهده نشده است.
  • اگر نسی واقعاْ وجود داشت، استخوان اجداد آن باید تا کنون پیدا می‌شد، که نشده است.
  • حتی اگر این هیولا واقعاً وجود خارجی داشت، لخ‌نس نمی‌توانست منزل‌گاه خوبی برایش باشد، چرا که به اندازۀ کافی بزرگ نیست.
  • دریاچۀ لخ‌نس به دلیل سرد بودن، زیست‌گاه مناسبی برای یک خزنده محسوب نمی‌شود.
  • لخ‌نس تا ۱۸ هزار سال پیش زیر یخ مدفون بوده است. و نسی هم احتمالاً ۲۰ هزار سال قبل وارد این منطقه شده، که این غیرممکن است.
میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید