انتشار این مقاله


اسوتریکا: معمای شمارۀ ۴

اگر شما هم به معماهای عجیب و مسائل غریب علاقمند هستید، وارد شوید.

سکانس اول

در دسامبر ۱۹۶۲، مهمانی ویژه از پاریس، سفری رسمی به ایالات متحده داشت. او توسط اکیپی بزرگ از موتورسیکلت‌ها تا بندر لو آور (Le Havre) اسکورت شد تا در یکی از امن‌ترین کابین‌های اس‌اس فرانس (SS France) به سوی نیویورک حرکت کند.

در نیویورک، سفر آرامش‌بخشی را تجربه کرد؛ چرا که به افتخار ورود وی، رفت‌وآمد خودروها در تونل‌های لینکن (Lincoln) و بالتیمور هاربر (Baltimore Harbor) ممنوع شده بود.
بانوی اول آمریکا، جکی کندی (Jackie Kennedy)، استقبال گرمی از وی، در مهمانی باشکوهی در واشنگتن، به عمل آورد. رئیس‌جمهور کندی نیز در این شب به‌خصوص، به افتخار ورود این مهمان ویژه، شام را در سفارت فرانسه صرف نمود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم، این مسافر بسیار مهم، نه “او”، بلکه “آن” بود؛ پرتره‌ای بسیار چشم‌نواز از همسر یک تاجر فلورانسی ناشناس، که بیش از ۴۵۰ سال قبل روی بومی از صنوبر نقاشی شده بود. به حق که در زمینۀ سلبریتی و جلال، مونا لیزا از میزبان خود فرسخ‌ها فراتر ایستاده بود.

سکانس دوم

نسبیت” یکی از معروف‌ترین تئوری‌های علمی قرن ۲۰ام به حساب می‌آید؛ ولی این نظریۀ جنجالی تا چه حد می‌تواند اتفاقاتی را که هر روز در زندگی‌ تجربه می‌کنیم، توجیه نماید؟

بر اساس نسبیت که در سال ۱۹۰۵ توسط آلبرت اینشتین (Albert Einstein) شهیر در قالب یک فرمول ارائه شد؛ قوانین فیزیک در همه‌جا یکسان هستند. این نظریه رفتار اشیا را در فضا و زمان به خوبی توجیه کرده و می‌تواند تقریباً برای پیش‌بینی هر آن‌چه که فکرش را بکنید به کار گرفته شود؛ از موجودیت سیاه‌چاله‌ها گرفته تا خمش نور تحت تأثیر گرانش و حتی رفتار عطارد در مدار خود.

فهم کلیت این نظریه خوش‌بختانه ساده است.

  • نخست آن که، هیچ‌گونه چهارچوب مطلقی از مرجع وجود ندارد. بدین معنی که سرعت و یا تکانۀ لحظه‌ای یک جسم، کمیتی نسبی است، نه مطلق.
  • دوم آن که، سرعت نور همواره ثابت است، و فرقی نمی‌کند که چه کسی آن را اندازه بگیرد و یا [فرد] در حال اندازه‌گیری با چه سرعتی در حال حرکت باشد.
  • سوم آن که، نور سریع‌تر از هر چیزی حرکت می‌کند.

سکانس سوم

اساساً زندگی و فرگشت به طور اجتناب‌ناپذیر تمهیداتی را برای جداسازی قسمت‌هایی از DNA موجود زنده از DNA اصلی در نظر گرفته‌اند. این سیستم پیچیده، در حقیقت متشکل از قیچی‌های مولکولی است که DNA را درست در جایی که باید ببرد، می‌برد.

ولی بیایید نگاهی در مقیاس وسیع‌تر به ماجرا داشته باشیم. CRISPR سرواژۀ عبارت Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats است که ترجمۀ تقریبی آن “مجموعه توالی‌های تکراری واروخوانه‌ای کوتاه با فواصل منظم” می‌شود. این عبارت بلند در مفهوم علمی، به گروهی از توالی‌های کوتاه در DNA باکتری اطلاق می‌شود.

ولی چرا باکتری؟ به دلیل این‌که این سیستم در نتیجۀ قدیمی‌ترین نبرد موجود بر روی زمین ایجاد شده است؛ نبرد بین باکتری‌ها و ویروس‌ها. و باور کنید که اگر این نبرد به جای “نانومتر” در مقیاس “متر” اتفاق می‌افتاد، خون‌بار تر از “بازی تاج و تخت” می‌شد! CRISPR در حقیقت نوعی سیستم ایمنی باکتریایی است که به باکتری در شکست دادن ویروس‌های مهاجم کمک می‌کند.

سکانس آخر

معمای چهارم اسوتریکا

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید