انتشار این مقاله


چرا سرنوشت بعضی از زنبورها کارگری و برخی دیگر ملکه شدن است؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد سرنوشت زنبورها به رژیم غذایی آن‌ها بستگی دارد.

این حرف که شما چیزی هستید که می‌خورید به طور ویژه‌ای برای زنبورهای عسل ماده درست است که هم می‌توانند کوچک، نازا و کارگر باشند و هم بارور و ملکه و این سرنوشت به رژیم غذایی آن‌ها بستگی دارد. محققان از قبل بر این باور بودند که غذای ملکه‌های جوان (چیزی که ما با نام ژله‌ی رویال به قیمت هر گرم ۱۰ هزار تومان می‌شناسیم!) این تفاوت را به وجود می‌آورد. اکنون تحقیقات جدید پیشنهاد می‌کند که این مولکول‌های پیام‌رسان در غذای زنبورهای کارگر جوان است که رشد جنسی آن‌ها را تحت کنترل خود دارد.

این رژیم غذایی، مخلوطی از دانه‌ی گرده و عسل، که “beebread” نام دارد با نوعی میکرو آران‌اِی (miRNA) ترکیب می‌شود؛ این RNAها کد نمی‌شوند و کارشان تنظیم بیان ژن‌هاست. برای پی بردن به نقش این مولکول، دانشمندان آن را به غذای لاروهای زنبورهایی که در آزمایشگاه رشد کرده بودند، افزودند.

beebread

محققان نتایج این کار را هفته‌ی گذشته در PLOS Genetics منتشر کردند؛ زنبورهایی که از این مکمل تغذیه کرده بودند، آهسته‌تر رشد کرده و بدن و تخمدانشان نسبت به بقیه‌ی زنبورها کوچک‌تر بود.

همچنین محققان دریافتند که یکی از میکروRNAهای معروف انتقالی از گیاهان ژنی را که به ملکه شدن کمک خواهد کرد، خاموش می‌کند. پس از خوردن این غذا، احتمالاً میکروRNAها وارد روده‌ی زنبور شده و در سراسر بدن این حشره پخش می‌شوند تا ژن‌های کلیدی را تنظیم نمایند.


مقاله‌ی مرتبط: مولکول‌های RNA کوچک و عارضه‌های بارداری؛ رابطه چیست؟


با این که به نظر نمی‌آید میکروRNAهای گیاهی به تنهایی بتوانند ملکه‌ها را به زنبورهای کارگر تبدیل کنند، ولی زنبورهایی که قرار است ملکه شوند، احتمالاً با رعیت جماعت هم‌سفره نمی‌شوند!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید