انتشار این مقاله


تماشا کنید: چگونه پرنده‌ها به ایجاد تاچ‌اسکرین‌های امروزی کمک کردند؟

این قسمت عجیب از تاریخ علم در جدیدترین ویدئو از مؤسسه‌ی ملی استاندارد و تکنولوژی آمریکا مورد بحث قرار گرفته است.

آیا تابحال شنیده‌ بودید که ایجاد و توسعه‌ی صفحات نمایش لمسی که جزوی از زندگی روزمره‌ی همه‌مان شده است، مستقیماً با یکی از معروف‌ترین دانشمندان رفتارشناسی دنیا و دسته‌ای کبوتر در ارتباط بوده؟

این قسمت عجیب و مهیج از تاریخ علم در جدیدترین ویدئوی NISTory از مؤسسه‌ی ملی استاندارد و تکنولوژی آمریکا مورد بحث قرار گرفته است.

در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم، دولت ایالات متحده از تمام دانشمندان این کشور در هر زمینه‌ای درخواست کرد تا راهی برای حل یک مشکل بغرنج دفاعی پیدا کنند: در واقع هیچ راه مؤثری برای بمباران اهداف مهم در پشت خطوط دشمن بدون قرار دادن خلبان‌های آمریکایی در خطر مرگ وجود نداشت.

معروف‌ترین روانشناس آن روزها تا دهه‌ی ۱۹۷۰، برحاس فردریک اسکینر، که ما بیشتر با جعبه‌اش او را می‌شناسیم، خودش را قانع کرد که می‌تواند برای فائق آمدن بر این مشکل کبوترها را به عنوان خلبان‌های هواپیمای بدون موتور آموزش دهد. او در همکاری با دانشمندان مؤسسه‌ی ملی استاندارد و تکنولوژی (NIST)، سری آزمایشات خود را برای امتحان چنین فرضیه‌ای آغاز نمود. نتایج این کار، بعدها به توسعه‌ی تکنولوژی‌ای کمک کرد که اکنون ما در صفحات گوشی و تبلت خود تجربه می‌کنیم.

علی علیپور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید