انتشار این مقاله


آستروسیتوما

آستروسیتوما نوعی سرطان بوده که در مغز یا نخاع ایجاد می‌شود.

آستروسیتوما نوعی سرطان است که در مغز یا نخاع ایجاد می‌شود. منشأ این نوع سرطان، سلول‌هایی تحت عنوان آستروسیت‌ می‌باشند که از سلول‌های عصبی حمایت می‌کنند. علائم و نشانه‌های این عارضه به موقعیت تومور بستگی دارد. آستروسیتوماهایی که در مغز ایجاد می‌شوند، می‌توانند موجب تشنج، سردرد و حالت تهوع گردند. انواع نخاعی عارضه نیز باعث ضعف و ناتوانی در ناحیه‌ی تحت تأثیر تومور می‌شوند. آستروسیتوما می‌تواند توموری با رشد آهسته یا سرطانی مهاجم با رشد سریع باشد. میزان تهاجم این تومور، پیش‌آگهیِ مرتبط با عارضه و گزینه‌های درمانی پیش‌رو را تعیین می‌کند.

تشخیص

از تست‌های مورداستفاده برای تشخیص آستروسیتوما موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • معاینه‌ی نورولوژیکی: طی معاینه‌ی نورولوژیکی، پزشک در ارتباط با علائم و نشانه‌های موجود سوال کرده و بینایی، شنوایی، تعادل، هماهنگی حرکتی، نیرو و انعکاس‌های بدن بیمار را ارزیابی می‌کند. وجود اختلال در یک یا تعدادی از این موارد، ناحیه‌ای از مغز را که احتمالاً تومور درگیر کرده است، مشخص می‌سازد.
  • تست‌های تصویربرداری: این تست‌ها در تعیین موقعیت و اندازه‌ی تومور مغزی، به پزشک کمک می‌کنند. اغلب برای تشخیص تومورهای مغزی، MRI انجام می‌شود؛ گاهی نیز همراه با  MRI، تصویربرداری‌های تخصصی آن نیز صورت می‌گیرد. از این جمله می‌توان به MRI عملکردی، MRI توأم با تزریق وریدی و اسپکتروسکوپی تشدید مغناطیسی اشاره کرد. گاهی دیگر تست‌های تصویربرداری شامل CT اسکن و برش‌نگاری نشر پوزیترون (PET) نیز برای تشخیص آستروسیتوما به کار گرفته می‌شوند.
  • برداشت نمونه‌ی بافتی برای آزمایش (بیوپسی): بیوپسی می‌تواند بر اساس شرایط خاص بیمار و موقعیت تومور، قبل از جراحی برداشت آستروسیتوما یا حین آن، توسط یک سوزن انجام گیرد. نمونه‌ی برداشته‌شده از بافت مشکوک به‌منظور تعیین انواع سلول‌‌ها و میزان تهاجم آن‌ها، در آزمایشگاه ارزیابی می‌شود. تست‌های تخصصی سلول‌های سرطانی، نوع جهش‌های صورت گرفته در آن‌ها را مشخص می‌سازد. این امر به کسب پیش‌آگهی مرتبط با عارضه و تعیین گزینه‌های درمانی موجود کمک می‌کند.

درمان

موارد زیر از جمله درمان‌های موجود برای این عارضه می‌باشند:

  • جراحی برداشت آستروسیتوما: در این مورد، جراح مغز (نوروجراح) برای برداشت آستروسیتوما اقدام می‌کند. هدف از جراحی، برداشت تمامی تومور می‌باشد؛ اما گاهی آستروسیتوما در نزدیکی بخش حساس بافت مغزی قرار گرفته که برداشت آن را با خطر بسیار بالایی مواجه می‌کند. حتی برداشت میزان کمی از سرطان با جراحی، می‌تواند علائم و نشانه‌های عارضه را کاهش دهد. در برخی افراد، جراحی تنها درمان لازم است؛ اما برای سایرین، ممکن است درمان‌های دیگری نیز جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده و کاهش خطر بازگشت سرطان توصیه شود.
  • رادیوتراپی:  رادیوتراپی از پرتوهای پرانرژی مانند پرتو‌های X یا پروتون‌ها برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. برای انجام رادیوتراپی، بیمار بر روی صفحه‌ای دراز کشیده و دستگاهی در اطراف حرکت می‌کند. این دستگاه پرتوها را به سمت نقاط دقیقی از مغز هدایت می‌کند. در صورتی که سرطان با جراحی به طور کامل از بین نرفته یا خطر بالای بازگشت آن وجود داشته باشد، انجام رادیوتراپی توصیه می‌گردد. درمورد سرطان‌های مهاجم، رادیوتراپی اغلب در ترکیب با شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. برای افرادی که نمی‌توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی احتمالاً به‌عنوان درمان اولیه می‌باشند.
  • شیمی‌درمانی: در شیمی‌درمانی از داروهایی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. داروهای شیمی‌درمانی در حالت قرص یا به صورت تزریقی از وریدهای ناحیه‌ی بازو، وارد بدن می‌شوند. در شرایط خاص، ویفرهای حلقوی و نازک حاوی داروی شیمی‌درمانی، حین جراحی در داخل مغز کار گذاشته می‌شوند. این ویفرها به‌آرامی حل شده و با آزادسازی دارو، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. شیمی‌درمانی اغلب پس از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده و برای سرطان‌های مهاجم در ترکیب با رادیوتراپی استفاده می‌شود.
  • آزمایش‌های بالینی: منظور از آزمایش‌های بالینی، مطالعه‌ی درمان‌های جدید می‌باشد. این مطالعات شانس امتحان جدیدترین گزینه‌های درمانی را به همراه دارند؛ هرچند ممکن است از عوارض جانبی این روش‌ها، اطلاعاتی در دست نباشد. در ارتباط با امکان شرکت در این آزمایش‌ها، از پزشک خود سوال کنید.
  • مراقبت تسکینی: مراقبت تسکینی نوعی مراقبت تخصصی پزشکی بوده که تمرکز آن بر روی تسکین درد و علائم یک بیماری جدی است. متخصصین طب تسکینی با بیمار، خانواده‌ی او و سایر پزشکان بیمار به‌منظور تأمین حمایت مکملِ برنامه‌ی درمانی، همکاری می‌کنند. این نوع مراقبت می‌تواند ضمن درمان‌های تهاجمی هم‌چون جراحی، شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی مورد استفاده قرار گیرد.
مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (3)
    1. با سلام
      آستروسیتوما نوعی تومور مغزیه که از تغییر فرم و تکثیر نابجای نوعی از سلول‌های موجود در مغز به نام آستروسیت‌ها ناشی میشه؛ عامل اصلی معمولا ناشناخته است و هنوز علت دقیقی براش شناسایی نشده
      از جمله عوامل خطری که میشه بیماری رو بهش نسبت داد فاکتورهای ژنتیکی و مواجهه با پرتوهای آسیب‌زا هستش ولی در مجموع متاسفانه جواب دقیقی در حال حاضر برای سوالتون وجود نداره
      با آرزوی سلامتی روزافزون?

  1. با سلام یه دختر بچه ۱۹ ماهه دارم که تومور نخاعی استروسیتومای پیلوسیتیک دارد که سه ماه پیش عمل جراحی انجام داد ولی دکتر جراح فقط مقدار کمی از تومور رو خارج کرد چون محل تومور در گردن بود عملش مشکل بود بعد از پاتولوژی نوع تومور رو مشخص کردند می خواستم بپرسم این نوع تومور خوش خیم است یا سرطانی و برای مداوا و از بین رفتن بقیه تومور که باعث درد در دست چپ فرزندم شده چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید