انتشار این مقاله


داستان اصلی این تصویر تکان‌دهنده را از زبان عکاس بخوانید!

عکسی که واکنش همگان را برانگیخته است!

تصویر قدرتمند و تلخی که مشاهده می‌کنید، اسب دریایی کوچکی را نشان می‌دهد که گوش‌پاک‌کن صورتی رنگی را در اعماق آب‌های سبز و آبی اندونزی به دنبال خود می‌کشد!

عکاس طبیعت کالیفرنیایی، جاستین هافمن۱ در اواخر سال گذشته، در حوالی سواحل سامباوا در جزایر اندونزی این عکس را به ثبت رساند.
این عکاس ۳۳ ساله اذعان دارد که همکارش به این موجود دریایی که اندازه‌ای در حدود ۳.۸ سانتی‌متر داشت، اشاره کرده است و آن‌قدر کوچک بوده است که هافمن به سختی آن را در قاب تصویر به دام انداخته است.
او در مصاحبه‌ای تلفنی که پنج‌شنبه‌ی گذشته انجام داد، می‌گوید:

باد شروع به وزیدن کرد و اسب‌دریایی اندک اندک دور می‌شد. در ابتدا به قطعه‌ای علف دریایی گیر کرد. در نهایت آشغال و زباله‌های بیش‌تر و بیش‌تری شروع به حرکت کردند. موجود تعادل خود را از دست داد و سپس در یک کیسه زباله‌ی سفید به دام افتاد.
سپس به یک قطعه گوش‌پاک‌کن محکم چسبید.

هافمن آرزو می‌کند که چنین تصویری وجود نداشت. اما اکنون، احساس می‌کند که باید کاری کند تا به دید همگان برسد. این تصویر او را به یک فینالیست در مسابقات عکاسی طبیعت در موزه‌ی لندن تبدیل کرد.
در ادامه، عکاس می‌گوید:

من می‌خواهم همگان این تصویر را ببنید. من می‌خواهم همه به آن واکنش نشان دهند.

به گفته‌ی او، در زمان مشاهده‌ی موجود دریایی خونش جوشیده است! زباله‌ها و مواد دورریختنی که به دریا ریخته می‌شوند، محیط زیست آن‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهند.

من این جاندار زیبا و کوچک را مشاهده می‌کردم که چشم مرا رو به واقعیت گشود؛ این حادثه‌ای است که هزاران موجود دریایی هر روز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

پس از آن که نام فینالیست‌های رقابت مشخص شد، هافمن این تصویر را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت و واکنش‌های عاطفی فراوانی را از سوی کاربران این شبکه دریافت کرد که اظهار داشتند چشم آنان را به سوی واقعیت گشوده است یا شاتی تکان‌دهنده است که از حقایقی مشمئزکننده پرده‌برداری می‌کند.

چیزی که قرار بود تنها فرصتی عکاسی از یک اسب دریایی بامزه باشد، به منبع درد و ناکامی تبدیل شد که به طرز غم‌انگیزی عواقب تخلیه‌ی زباله‌ها و فاضلاب را به دریا نشان می‌داد.
این تصویر تمثیلی برای نشان‌ دادن وضعیت آینده و حال اقیانوس‌ها است. ما چه آینده‌ای را می‌سازیم؟ فعالیت‌هایمان چگونه سیاره‌ی زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

هافمن ادامه می‌دهد پیام‌هایی از مردم سراسر دنیا دریافت کرده است که برخی از آنان احساس درماندگی می‌کنند و قلب تعدادی دیگر نیز با دیدن عکس می‌شکند.
بنابر اطلاعات سازمان سلامت محیط، اندونزی دومین تولیدکننده‌ی بزرگ‌ آلودگی‌های دریایی در دنیا است که سالانه ۳.۲۲ میلیون تن زباله را به درون آب‌ها می‌ریزید و طبق اظهارات سازمان ملل، این کشور متعهد شده است که زباله را تا ۷۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ کاهش می‌دهد.

وی عقیده دارد که شاید این تصویر کلیدی برای شروع تغییرات اساسی برای نجات زمین باشد. او می‌گوید:

بی‌توجهی ما واقعاً صدماتی جبران‌ناپذیر به اقیانوس‌ها وارد می‌کند.


پی‌نوشت

۱. Justin Hofman

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید