انتشار این مقاله


مایع منی انسان می‌تواند میزبان ۲۷ ویروس مختلف باشد

تحقیقی جدید پیشنهاد می‌کند که تعداد بالقوه‌ی ویروس‌های مایع سمن می‌تواند بیش از پیش باشد.

وقتی دانشمندان کشف کردند که ویروس زیکا می‌تواند تا شش ماه در مایع منی انسان زنده بماند، افراد در معرض خطر، به‌ویژه آن‌هایی که قصد فرزندآوری داشتند، بسیار ترسیدند. اکنون دانسته‌های ما از توان انتقال جنسی این ویروس تا ۴۱ روز خبر می‌دهند. اخیراً یافته‌های متاآنالیز یا مرور نظام‌مندی جدید حاکی از آن است که ۲۶ ویروس دیگر نیز می‌توانند در مایع منی (سِمن) انسان زنده بماند و جریان خون را عفونی کند. این ویروس‌ها شامل ابولا، HIV، هپاتیت ب و هرپس می‌شوند.

پس از مرور بیش از ۳,۸۰۰ نشریه‌ی علمی، محققان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر یافته‌ی قبلی، حداقل ۱۱ ویروس توانایی زنده ماندن در بیضه‌ها را دارند؛ شامل آن‌هایی که موجب آنفولانزا، دونگه و سندرم تنفسی حاد شدید می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: بازگشت زیکا؛ این بار درمانی برای سرطان


این ویروس‌ها به طور بالقوه می‌توانند در مایع منی یافت شوند ولی همه‌ی آن‌ها توانایی انتقال فرد به فرد را ندارند. با این حال خطراتی مثل کاهش باروری و کسب بیماری منتقل‌شونده‌ی جنسی وجود دارد. برخی از این ویروس‌ها حتی می‌توانند باعث ایجاد جهش در DNA اسپرم شوند که در صورت باروری تخمک به نسل آینده منتقل خواهد شد.

این یافته‌ها که هفته‌ی پیش در یکی از ژورنال‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منتشر شد، پیشنهاد می‌کند که تعداد بالقوه‌ی ویروس‌های مایع سمن می‌تواند بیش از پیش باشد. با این حال محققان نیاز به پژوهش‌های بیشتر برای درک چگونگی انتقال ویروس‌ها از راه جنسی و تعیین ویروسی که می‌تواند در مایع منی زنده بماند را انکار نمی‌کنند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید