انتشار این مقاله


راه بهتری برای ‘نه’ گفتن وجود دارد!

وقتی جواب ما به کسی منفی است، آن را با عبارت “نمی‌توانم” به جای “انجام نمی‌دهم” رد می‌کنیم. آیا این بهترین شیوه است؟

معمولاً زمانی که جواب ما به درخواستی منفی است، آن را با عبارت “نمی‌توانم” به جای “انجام نمی‌دهم” رد می‌کنیم. اما آیا این بهترین شیوه است؟
تصور کنید؛ پشت میز کارتان نشسته‌اید و سه گزارش پر زحمت را باید به اتمام برسانید، در عین حال دوستتان مدام پیام می‌دهد که مهمانی امشب را فراموش نکنید. در این زمان رئیس به اتاقتان آمده و از شما می‌خواهد برای تکمیل پروژه‌ای تا دیروقت در محل کارتان بمانید و پیش از آن که بتوانید جلوی خودتان را بگیرید، می‌گویید: “آه، بله حتما.” در حالی که مطمئن هستید که نمی‌توانید از پس کار بیش‌تری در آن زمان بربیایید. چیزی در نه گفتن وجود دارد که نمی‌توانید انجامش دهید!

از نه گفتن می‌هراسید؟

در صورتی که موقعیت بالا برایتان آشنا است شگفت‌زده نشوید، بسیاری از ما با ترس از نه گفتن زندگی می‌کنیم. وبسایت معتبر Psychology Today دو دلیل اصلی را پیشنهاد می‌کند: از بروز تعارض می‌ترسیم یا نمی‌خواهیم دیگران را ناامید کنیم. به همین دلیل، اغلب نمی‌توانیم نه بگوییم، حتی اگر چیزی به نفعمان نباشد. می‌خواهیم دیگران احساس بهتری داشته باشند، حتی اگر به قیمت قربانی کردن احساسات خودمان تمام شود.
برای بسیاری از افراد گفتن نه سخت و خشن به نظر می‌رسد اما یادگیری نپذیرفتن یک درخواست یکی از مهارت‌های اساسی موردنیاز برای موفقیت است. بسیار مهم است که حد و مرز احترام به خود، زمان و انرژی‌تان را تعیین کنید و بپذیرید نمی‌توانید همیشه، همه‌ی کارها را به عهده بگیرید.
حال چگونه در نه گفتن پیشرفت کنیم؟ پاسخ به این سوال شامل عوض کردن کلماتتان در حین پاسخ منفی می‌باشد. پس اجازه دهید شما را با عبارت جادویی “انجام نمی‌دهم!” آشنا کنم.


مقاله‌ی مرتبط: مهارت نه گفتن


قدرتِ نهفته در ‘انجام نمی‌دهم’!

بسیاری از ما جواب‌های منفی خود را در قالب ‘نمی‌توانم!’ بیان می‌کنیم در حالی که ‘انجام نمی‌دهم!’ عبارت بسیار بهتری است. علت هم این است که عبارت ‘نمی‌توانم’ نشان می‌دهد که می‌خواهید آن کار را انجام دهید اما عاملی خارجی اجازه نمی‌دهد. به علاوه، توهم این را ایجاد می‌کند که توانایی انجام دادن کار را دارید پس ممکن است درخواست‌کننده شما را تحت فشار بیش‌تری قرار دهد.
برای مثال، زمانی که می‌گویید “امشب نمی‌توانم به مهمانی بیایم” فضای زیادی را در اختیار فرد قرار می‌دهد که جواب دهد “چرا که نه؟”

چگونه نه بگوییم؟
از طرفی، عبارت “انجام نمی‌دهم” برای هر فعل بیانگر اختیار شما در کارهایتان است. زمانی که می‌گویید “فلان کار را انجام نمی‌دهم” ممانعت محکم خود را بیان می‌کنید و بیان می‌کنید به عنوان یک انسان که تنها کارهایتان را برای خود انجام می‌دهید، گفتن “من آخرهفته‌ها به مهمانی نمی‌روم!” بسیار قدرتمندتر از “امشب نمی‌توانم بروم” است. با این عبارت، سبک زندگی خود و قدرتتان را در تصمیم‌گیری نشان می‌دهید.


مقاله‌ی مرتبط: ۷ تاکتیک اثرگذاریِ زیرکانه که هرگز پیش‌بینی نمی‌کردید!


چگونه از “انجام نمی‌دهم” برای انگیزه دادن به خود استفاده کنید؟

انجام نمی‌دهم هم‌چنین یک ابزار قدرتمند است که در هنگام برنامه‌ریزی به کار می‌آید و در صورتی که هنگام سخن گفتن با خودتان از آن استفاده کنید، اراده‌تان افزایش می‌یابد.

زمانی که محققان کالج بوستون و دانشگاه هوستون پژوهشی کوچک برای پی بردن به تفاوت‌های “انجام نمی‌دهم” و “نمی‌توانم” را پیش بردند، دریافتند که شرکت‌کنندگانی که به جای گفتن عبارت “من نمی‌توانم تمرینات ورزشی را انجام ندهم” می‌گفتند: “من از تمرینات ورزشی فرار نمی‌کنم” با احتمال بیش‌تری از تمرینات ورزشی فرار می‌کردند! استفاده از فعل انجام نمی‌دهم نوعی توافق فردی را نشان می‌دهد که اراده و کنترل فرد را بر کارهایش افزایش می‌دهد. درنتیجه قدرت کنترل احساسات و شرایط به یک رفتار واقعی تبدیل می‌شود.

قدرت “نه!” را به دست بگیرید

در نهایت، “انجام نمی‌دهم” شما را مسئول قرار می‌دهد، عبارتی بسیار قدرتمند و قابل احترام است و بسیار از تصمیمات مهمتان را شکل می‌دهد. دفعه‌ی بعد که جواب اصلی‌تان منفی بود و در حال دادن پاسخی مثبت بودید، این نکته را به یاد آورید.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید