انتشار این مقاله


این زن خون “عرق” می‌کند!

آیا می‌دانستید که در برخی موارد نادر، افراد خون عرق میکنند؟!

آیا می‌دانستید که در برخی موارد نادر، افراد خون عرق میکنند؟!

دو پزشک که به یکی از این بیماران برخورده بودند این مورد را برای مجله انجمن پزشکی کانادا روایت کردند.

پزشکان میگویند: زنی ۲۱ ساله در حالیکه بی دلیل از ناحیه صورت خونریزی میکرد، به بیمارستان محل کارشان در ایتالیا مراجعه کرد. او به پزشکان گفت که سه سال است گاهی از ناحیه صورت و کف دست خونریزی میکند.

او گفت که این حالت ناگهانی و بدون علامت قبلی رخ میدهد، و تا ۵ دقیقه از پوستش خون چکه میکند. این اتفاق بعضی اوقات هنگام خواب اتفاق می افتد و گاهی وقتی بیرون از خانه است. همچنین به گفته خودش خونریزی وقتی که  استرس دارد تشدید می‌شود.
به همین خاطر هم او مضطرب و خجالتی بود و زندگی اجتماعیش مختل شده بود.

پزشکان نتیجه گرفتند که این زن با یک مشکل نادر به نام “هماتوهیدروزیس” دست به گریبان است و او را با داروی پروپرانولول مورد معالجه قرار دادند.

دکتر میشل اسمیث می گوید:

ما علت دقیق هماتوهیدروزیس را نمیدانیم. اما فرضیه‌ای که وجود دارد این است که احتمالا مسبب این شرابط فعالیت بیش از حد سیستم عصبی سمپاتیک است. سیستمی که که بسیاری از فعالیت‌های بدن من جمله عرق کردن را کنترل می‌کند.

این فرضیه علت خونریزی را توضیح نمیدهد اما علت اینکه چرا داروی پروپرانولول- که یک داروی کاهش‌دهنده فعالیت دستگاه عصبی سمپتیک است، – در درمان این بیماری موثر واقع میشود را به خوبی توضیح میدهد.

پزشکانی که این مورد را مطالعه کردند گفتند: داروی تجویزشده باعث شد بیمارجوان کمتر خونریزی کند اما خونریزی را متوقف نکرد.

با اینکه نویسندگان به این مطلب اشاره نکردند اما این شرایط بنظر شبیه عقاید مذهبی استیگماتاست. (علامت هایی که روی دستها و پاهای برخی افراد روحانی ظاهر میشود و شبیه زخم هاییست که توسط میخ روی بدن حضرت مسیح ایجاد شد.) برخی از مسیحیان فکر میکنند که این خونریزی ها از لحاظ معنوی حائز اهمیتند و با زخم‌‌‌هایی که حضرت عیسی در آخر عمرش از آنها رنج میبرد ارتباط دارد.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید