انتشار این مقاله


درمان جدید برای خشکی چشم

مبتلایان به خشکی چشم به زودی می‌توانند از درمان های غیر دارویی جدید بهره ببرند.

دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که کمک بسزایی به بهبود شرایط افراد مبتلا به خشکی چشم می‌کند.

این دستگاه که اعصاب موجود در بینی را برای تولید اشک تحریک میکند نخستین راه حل و درمان طبیعی برای خشکی چشم است که یکی ازشایع‌ترین مشکلات چشم می‌باشد.


مقاله مرتبط:قرمزی چشم


مطالعه‌ای که روی افراد مبتلا به خشکی چشم که از این دستگاه استفاده میکنند انجام شد، نشان داد که وضعیت این افراد با استفاده از این دستگاه به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد.

مزایای دستگاه

این دستگاه جایگزین قطرات چشمی مرطوب کننده و سایر درمان‌های دارویییست که تا بحال برای برطرف کردن خشکی چشم استفاده می‌شد. اشکی که با تحریک این دستگاه تولید می‌شود تمامی عناصر موجود در اشک طبیعی را داراست و از این جهت نسبت به قطرات چشمی برتری دارد. کاری که این دستگاه انجام می‌دهد شبیه وقتیست که شما پیاز خرد میکنید! با این تفاوت که هنگام خرد کردن پیاز یک ماده شیمیایی تولید اشک را تحریک میکند ولی تحریک دستگاه عصبیست.

بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی از خشکی چشم رنج می‌برند و یک نفر از هر ۴ بیمار، علائم خشکی چشم را گزارش می‌کند که نشان دهنده شیوع گسترده این وضعیت در بین افراد مختلف می‌باشد.

محققان موسسه Cincinnati تصمیم گرفتند تا ایمنی و اثربخشی این دستگاه را ارزیابی کنند. به همین منظور از ۹۷ بیمار مبتلا به خشکی چشمِ متوسط تا شدید خواستند تا برای ۱۸۰ روز از این دستگاه استفاده کنند. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که میزان اشک تولید شده در بیمارانی که از این دستگاه استفاده کرده بودند به طرز چشمگیری بالاتر رفته بود. همچنین بیمارانی که از این دستگاه استفاده کرده بودند ابراز رضایت میکردند و هیچگونه اثرات جانبی گزارش نکردند.

اشک برای بینایی ضروریست. چشم سالم توسط اشک مرطوب نگه داشته میشود. اشک ترکیبیست از چربی‌، آب،پروتئین و موکوس که باعث شفافیت دید می‌شود.

راه‌های پیش رو برای درمان بیماری

سالها بیمارانی که از این مشکل رنج میبردند راهکارهای اندکی برای حل این مشکل در اختیار داشتند. بیشترشان خیلی راحت! اشک مصنوعی می‌خریدند و امیدوار بودند که با مصرف آن بهبود یابند. ولی دانشمندان به توسعه درمان‌‌هایی مشغولند که تنها به رفع علائم بیماری بسنده نکنند.

به گفته دانشمندان این روش درمانی می‌تواند برای بیماران مبتلا به خشکی چشم بسیار مفید بوده و به طرز موثری اشک چشم این بیماران را بدون اثرات جانبی افزایش دهد.


مقاله مرتبط:سندرم شوگرن


 

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید