انتشار این مقاله


افزایش حافظه به کمک ایمپلنت مغزی

این ایمپلنت می‌تواند در درمان یکی از مرگبارترین بیماری‌ها در آمریکا، موثر باشد.

با تلاش فراوان محققان Elon Musk ،MIT و US Department of Defense ساخت چنین دستگاه‌هایی برای افزایش توانایی انسان‌ها به زودی ممکن خواهد شد.

پروفسور Dong Song از دانشگاه Southern California تأثیر استفاده از ایمپلنت مغزی را بر افزایش حافظه اثبات کرده است. این ایمپلنت می‌تواند در درمان یکی از مرگبارترین بیماری‌ها در آمریکا، موثر باشد.

پروفسور Dong Song و تیمش این وسیله را روی ۲۰ نفر داوطلب که برای درمان صرع الکترودهایی را در مغز خود ایمپلنت کرده بودند، آزمایش کردند.

زمانی که این وسیله روی داوطلبان ایمپلنت می‌شد، می‌توانست حین انجام تستی که برای تحریک حافظه کوتاه مدت و یا بلند مدت طراحی شده بود، اطلاعات را از فعالیت مغزی جمع‌آوری کند.

سپس محققان الگوهای مرتبط با حافظه‌ی تصویری را مشخص می‌کردند و‌ در تست‌های بعدی بر اساس این الگوها، با استفاده از الکترودهای ایمپلنت، مغز را تحریک می‌کردند.

طبق تحقیقات آن‌ها، این تحریکات حافظه‌ی کوتاه مدت را به اندازه‌ی ۱۵ درصد و حافظه‌ی فعال را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. زمانی که محققان مغز را با الگوهای اتفاقی تحریک کردند عملکرد حافظه بدتر شد.

Song در مصاحبه با New Scientist گفت:

ما برای افزایش عملکرد حافظه کدهای عصبی می‌نویسیم. کاری که قبلا انجام نشده است.


مقاله مرتبط: چگونه امواج حافظه درون مغز حرکت می‌کند؟


مشکل درحال رشد

اگرچه افزایش حافظه می‌تواند برای آماده شدن برای امتحان یا به یاد آوردن اسم‌ها مفید باشد، اما در بیماران مبتلا به آلزایمر و یا جنون یک مسئله‌ی تغییر دهنده‌ی زندگی است.

زمانیکه بیل گیتس اعلام کرد ۱۰۰ میلیون دلار برای انجام تحقیقات روی آلزایمر و جنون اعطا می‌کند، اشاره کرد که این بیماری‌ یک بیماری درحال رشد و دارای مشکلات فراوان است.

بر اساس گفته‌های انجمن آلزایمر، افزایش سن مهم‌ترین ریسک فاکتور در آلزایمر است. بسیاری از افراد بالای ۶۵ سال از این بیماری رنج می‌برند.

با افزایش پیشرفت‌های پزشکی و مراقبت‌های سلامتی و در نتیجه افزایش مداوم طول عمر، جمعیت افراد مسن رو به افزایش است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۲۰ درصد از شهروندان آمریکایی افراد بالای ۶۵ سال باشند.

افزایش تعداد افراد مستعد ابتلا به دمنتیا یا جنون هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ احساسی هزینه‌بر است.


مقاله مرتبط: ۱۳ باور غلط درمورد آلزایمر


در سال ۲۰۱۶ هزینه‌ی کلی مراقبت از افراد مبتلا به دمنتیا و آلزایمر ۲۳۶ بیلیون دلار تخمین زده شده است. و بر اساس گفته‌های انجمن آلزایمر، هرچه شدت اختلال فرد بیشتر باشد میزان افسردگی در نزدیکان بیمار افزایش می‌یابد.

قبل از اینکه ایمپلنت Song به عنوان درمانی برای آلزایمر و دمنتیا در دسترس قرار گیرد آزمایش‌های بیشتری نیاز است. اما اگر این ایمپلنت بتواند حتی قسمتی از حافظه از دست رفته را به بیماران برگرداند نه تنها تاثیر مهمی روی بیمار و اطرافیان او‌ خواهد داشت بلکه در سطوح بالاتر، اقتصاد جامعه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید