انتشار این مقاله


در درمان بیماری سل، دوره درمانی کوتاه‌تر، مؤثرتر است!

درمان بیماری سل مقاوم به دارو در مواردی که دوره‌ی درمانی کوتاه‌تر است، موثرتر واقع می‌شود.

طبق مطالعه انجام شده بر روی بیمارانی از چهار کشور، درمان بیماری سل مقاوم به دارو در مواردی که دوره‌ی درمانی کوتاه‌تر است، موثرتر واقع می‌شود.

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی بین‌المللی در صورتی که برای درمان بیماری سل مقاوم به دارو، آنتی‌بیوتیک‌های مناسب به مدت ۹ ماه مصرف شود همان اثری را خواهد داشت که این داروها طی دو سال مصرف، اعمال می‌کنند.


مقاله مرتبط: رازی که با حل شدنش، امیدها را برای درمان بیماری سل زنده کرد!


نتایج کلینیکی به دست‌ آمده تحت نظارت اتحادیه‌ی بین المللی مبارزه با سل و بیماری‌های ریه در کنفرانسی در مکزیکوسیتی منتشر شد. این مطالعه روی ۴۲۴ بیمار مبتلا به سل مقاوم به دارو از کشور های اتیوپی، افریقای جنوبی، ویتنام و مغولستان انجام گرفت.

محققان می‌گویند:

در ۷۸ درصد مواردی که به مدت ۹ ماه تحت درمان قرار گرفتند، نتایج دلخواه بدست آمد. و در ۸۱ درصد مواردی که به مدت دو سال تحت درمان قرار گرفتند موفقیت حاصل شد. دوره‌ی درمان کوتاه‌تر همچنین در بیمارانی که هم‌زمان به ایدز نیز دچار بودند، موفقیت‌آمیز بود (البته افرادی که در تحقیقات شرکت می‌کنند به طور پی‌در‌پی تشویق می‌شوند و توجه بیشتری به بیماری‌شان نشان می‌دهند. در شرایط عادی، درمان ۵۰ درصد کسانی که دچار سل مقاوم به داروهای مختلف می‌شوند، موفقیت‌آمیز است).


مقاله مرتبط: روزی یک پاکت سیگار در یک سال معادل ۱۵۰ جهش ژنتیکی در هر سلول ریوی است!


ده سال پیش، طبق آزمایش مشابهی که در کشور بنگلادش انجام شده بود، درمان این بیماری در ۸۸ درصد کسانی که در این آزمایش شرکت کرده بودند، موفق بود. تحقیقات اخیر نیز که از سوی دولت انگلستان و امریکا انجام شد در واقع تلاشی بود برای اثبات این که نتایج حاصل از کشور بنگلادش تنها بر اساس خوش شانسی نبوده و قابل تکرار است.

بیماری سل مقاوم به دارو یک بیماری در حال رشد است و طبق تخمین سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه ۴۸۰ هزار نفر را دچار می‌کند. متخصصین این بیماری در تلاشند تا راه های میان‌بر و امنی برای درمان این بیماران بیابند.

بیماران مبتلا به بیماری سل در مراحل اولیه، باید روزی چهار دارو به مدت ۶ ماه مصرف کنند. در درمان سل مقاوم به دارو ممکن است تزریق وریدی داروها در بیمارستان نیاز باشد. همچنین مرحله ی دوم درمان آنتی‌بیوتیکی این بیماری باعث ایجاد ناشوانی، حالت تهوع، آسیب کبدی و عوارض جانبی دیگر می‌شود. این عوامل سبب می‌شود تا بیماران روند درمانی را ترک کنند. به این ترتیب قبل از آن‌که بمیرند، موجب می‌شوند این بیماری به افراد دیگر نیز سرایت بکند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید