انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌های سی و یکم و سی و دوم

برای آشنایی باهفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

راهنمای بارداری: هفته‌های بیست و نهم و سی‌ام


هفتۀ سی و یکم

بسیاری از مادران در طول سه ماهۀ سوم دچار حواس پرتی و پریشانی افکار می‌شوند. حاملگی سی و یک هفتگی معادل شش ماه و سه هفته است.

علائم

از هفتۀ سی و یکم علائم مشابهی که قبلا تجربه کردید را احساس خواهید کرد. برخی از آن‌ها بدتر و برخی قابل تحمل‌تر خواهد شد. معمول‌ترین علائم بارداری این هفته عبارتند از:

  • تنگی نفس؛ به خود زیاد فشار نیاورید. برای شما و جنین‌تان مناسب است که کمی ورزش کنید، ولی حتما به اندازه‌ی مورد نیاز استراحت کنید.
  • ناخن‌های خشک و شکننده؛ رشد ناخن‌های دست و پایتان بیش‌تر می‌شود، ولی خشک شده و به راحتی می‌شکنند. بعضی از مادران با مرطوب ‌کننده‌های پوست از این کار جلوگیری می‌کنند.
  • انقباضات Braxton Hicks؛ برای تسکین این انقباضات آب فراوان بنوشید و اغلب موقعیت‌تان را تغییر دهید. این کار از انقباضاتی که منجر به زایمان زودرس می‌شود، جلوگیری می‌کند.
  • ترشح کلستروم؛ اولین غذای کودک مایع زردی به‌نام کلستروم است که بدن برای تولد نوزاد آماده می‌کند.
  • تکرر ادرار
  • کمردرد؛ انجام کشش برای تسکین درد کمر خوب است. کلاس‌های یوگا قبل زایمان کمک کننده خواهد بود.

مقالۀ مرتبط: در ماه‌های انتهایی بارداری، لازم است بر پهلو بخوابید


تغییرات مادر

افزایش وزن مادر تا هفتۀ سی و یکم برابر حدود ۹.۵ تا ۱۲ کیلوگرم است. در بارداری دوقلویی افزایش وزن برابر حدود ۱۲ تا ۱۹ کیلوگرم می‌باشد. شکم به حدی بزرگ شده که در کارهای روزمره مثل بستن بند کفش می‌تواند مشکل ایجاد کند.

تغییرات جنین

جنین هفته سی و یکم

آیا می‌دانید که غذایی که در طول بارداری می‌خورید به مایع آمنیوتیک طعم و بوی خاصی می‌دهد؟ مغز و جوانه‌های چشایی جنین به اندازه‌ی کافی بالغ شده تا طعم مایعی که می‌بلعد را تشخیص دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد غذاهای مصرفی در طول دوران بارداری، مزاج کودک را تعیین می‌کند. جنین همواره در حال رشد است، بنابراین فضای کم‌تری برای حرکتش در رحم وجود دارد. به‌خاطر فضای محدود جنین موقعیت خاصی به خود می‌گیرد، به صورتی که پاها جلوی قفسه سینه قرار می‌گیرند. اگرچه فضای جنین محدود می‌باشد ولی در موقعیت خود دارای فعالیت است و لگدهایش را به‌طور متفاوت اما با همان الگوی زمانی احساس خواهید کرد. همه‌ی حواس پنجگانه‌اش تکامل یافته و به نور واکنش نشان می‌دهد. اکنون جنین حدود ۱.۸ کیلوگرم وزن ۳۸ تا ۴۴ سانتی‌متر طول دارد.

جنین هفته سی و یکم

  1. جنین دارای حرکت است.
  2. چربی زیر پوست انباشته می‌شود.
  3. انقباضات Braxton Hicks در شکم

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته سی و یکم

هفتۀ سی و دوم

بارداری سی و دو هفتگی معادل بارداری هفت ماهگی است.

علائم

  • افزایش انقباضات Braxton Hicks؛ این انقباضات قوی‌تر و بیش‌تر می‌شوند.
  • نوک سینه تیره‌تر
  • تنگی نفس
  • سوزش سردل؛ با مشورت پزشک می‌توانید از ضد اسید معده استفاده کنید.
  • ترشح کلستروم از سینه‌ها
  • ترشحات واژن؛ ممکن است ناخوشایند به‌نظر برسد، ولی افزایش ترشحات واژن آماده‌سازی برای زایمان است و از عفونت جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که اگر ترشحات بیش‌تر شبیه آب باشد تا ترشحات واژن، ممکن است نشانه‌ی پاره شدن کیسه‌ی آب و زایمان زودرس باشد. سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

مقالۀ مرتبط: سوزش‌های سر دل در دوران بارداری و راه‌کارها


تغییرات مادر

اندازه‌ی شکم مادر از بالاترین نقطه رحم تا استخوان لگن ۳۰ تا ۳۴ سانتی‌متر می‌باشد. بین هفته‌های ۳۲ تا ۳۴ ممکن است جنین از بالا نزدیکی‌های دنده‌ها تا نزدیکی لگن پایین بیاید. جایی که جنین موقع زایمان در حالتی که سر به طرف پایین قرار می‌گیرد، باشد.

تغییرات جنین

جنین هفته سی و دوم

اکنون ناخن‌های انگشتان دست و پاها کاملا شکل گرفته است. موهای جنین ضخیم‌تر می‌شود. از این هفته به بعد نوزادانی که زود به دنیا می‌آیند شانس بهتری برای زنده ماندن و رشد دارند؛ هرچند ممکن است در ابتدا برای تنفس نیاز به کمک داشته باشند. از این مرحله جنین برای تولد آماده می‌شود و سر به سمت پایین قرار می‌گیرد. ولی اگر این‌طور نباشد نگران نشوید، اکثر جنین‌ها از هفتۀ سی و ششم در این موقعیت قرار می‌گیرند.

جنین هفته سی و دوم

  1. جنین بزرگ‌تر می‌شود.
  2. پوست جنین صاف می‌شود.
  3. تنگی نفس در مادر ایجاد می‌شود.
  4. جنین دارای موی سر و ناخن است.

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته سی و دوم
اگر دقت کنید می‌توانید لبه‌های ناخن‌های پای جنین را ببینید.

رژیم غذایی و مکمل‌های لازم

غذاهای غنی از آهن مانند مرغ، لوبیا، اسفناج، گوشت گاو و غلات غنی شده مصرف کنید. برای حفظ حجم خون، تجدید مایع آمنیوتیک و افزایش تولید شیر، آب فراوان بنوشید. آب میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید. به جای خوردن وعده‌های غذایی بزرگ، منظم و مرتبا وعده‌های غذایی کوچک بخورید.


مقالۀ مرتبط: استفاده از مولتی‌ویتامین در دوران بارداری، با کاهش خطر ابتلا به اوتیسم و معلولیت ذهنی ارتباط دارد


فعالیت‌های مفید و مضر

داشتن حرکت به جریان خون کمک می‌کند و ورم پاها را کاهش می‌دهد. درصورت مشاهده ورم ناگهانی صورت، تغییرات در دید و سردرد با پزشک خود درمیان بگذارید. ورم می‌تواند نشانۀ پره‌اکلامپسی باشد.
در صورت احساس خستگی و سرگیجه بهتر است سطح آهن خون خود را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید زیاد پایین نباشد. آنمی فقر آهن با زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد مرتبط است.


راهنمای بارداری: هفته‌های سی و سوم و سی وچهارم ⇐


منابع:

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید