انتشار این مقاله


درمان با اکسیژن پرفشار: درمانی جدید برای بیماری آلزایمر؟

درمان با اکسیژن پرفشار یا هایپرباریک می تواند به بهبودی علائم بیماران آلزایمری کمک کند.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه تل آویو (TAU) انجام شده است، نشان می‌دهد که درمان با اکسیژن پرفشار (Hyperbaric Oxygen Therapy= HBOT) می تواند به بهبودی علائم بیماران آلزایمری کمک کند. نتایج این مطالعه در مجله Neurobiology of Aging منتشر شده است.

اتاقک اکسیژن پرفشار (Hyperbaric Oxygen Chamber) می‌تواند یک درمان انقلابی برای بیماران آلزایمری باشد. در گذشته اثبات شده است که این وسیله در درمان زخم‌هایی که به طور آهسته ترمیم می یابند بسیار موثر است. مطالعه جدید برای اولین بار نشان داده است که درمان با اکسیژن پرفشار می‌تواند به بهبودی بیماران آلزایمری نیز کمک کند. این درمان همچنین باعث بهبود اختلالات رفتاری ناشی از بیماری می‌شود.


مقاله مرتبط: اکسیژن‌تراپی


بیمارانی که با اکسیژن پرفشار درمان می‌شوند، در یک محفظه یا اتاقک تحت فشار قرار گرفته و در اکسیژن خالص تنفس می‌کنند. فشار هوا در این محفظه دو برابر فشار هوا در شرایط عادی است. این شرایط باعث افزایش حلالیت اکسیژن در خون می‌شود. اکسیژن اضافی توسط جریان خون به سراسر بدن منتقل و باعث تحریک سلول‌های بنیادی و آزادسازی فاکتور‌های رشد می‌گردد. این عوامل سرعت ترمیم و بهبودی را افزایش می‌دهند.

محققان TAU از مدل موشی بیماری آلزایمر و اتاقک اکسیژن پرفشار مخصوص حیوانات کوچک استفاده کردند(موش‌ها نمی‌توانند به طور طبیعی به بیماری آلزایمر مبتلا شوند؛ چون ژن بتا آمیلوئید در آن‌ها وجود ندارد. این بیماری به طور مصنوعی در آن‌ها ایجاد می‌شود). آنان سپس موش‌ها را به مدت ۱۴ روز و هر روز به مدت یک ساعت تحت درمان با اکسیژن پرفشار قرار دادند. پس از ۱۴ روز، موش‌ها از لحاظ رفتاری و تغییرات شیمیایی در بافت‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند. هدف از این آزمایش‌ها درک نحوه تاثیر درمان با اکسیژن پرفشار بر بیومارکرهای بیماری آلزایمر بوده است.

درمان با اکسیژن پرفشار اختلالات رفتاری را در موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر، درمقایسه با موش‌های گروه کنترل کاهش داد. همچنین موجب کاهش ۴۰ درصدی التهاب نورون‌ها و میزان پلاک های پروتئینی ناشی از بیماری آلزایمر شد.


مقاله مرتبط: بیماری آلزایمر با مغز چه می‌کند؟


دلایل بالینی مهمی این مطالعه را تایید می‌کنند. درمان با اکسیژن پرفشار یک روش درمانی امن و قابل تحمل است که در سراسر جهان برای درمان انواع بیماری‌ها ازجمله اختلالات عصبی استفاده می‌شود. با اینکه مکانیسم اساسی موثر در درمان هنوز مشخص نیست و تحقیقات بیشتری به منظور ارزیابی اثرات مثبت آن بر روی جمعیت‌های مختلف بیماران آلزایمری مورد نیاز است؛ با این حال این روش دارای توانایی بالقوه ای برای درمان بیماری آلزایمر است.

Prof. Shai Efrati در این مورد می‌گوید:

در این مطالعه اثرات مثبت فیزیولوژیک درمان با اکسیژن پرفشار به وضوح در بافت مغزی موش‌های آلزایمری مشاهده شد. ما فکر می کنیم که این درمان در انسان باید در مراحل ابتدایی بیماری و پیش از آن که بخش قابل توجهی از مغز از بین برود به کار برده شود.

محققان هم اکنون در تلاشند تا تحقیقات بیشتری بر روی نحوه تاثیرگذاری درمان با اکسیژن پرفشار انجام دهند و مکانیسم های دخیل در این تاثیرگذاری را شناسایی کنند.

 

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید