انتشار این مقاله


این تصویر از لحظه‌ی تولد عالم، ۳ میلیون دلار جایزه برده است!

این یافته‌ها از نظریه‌ی ترکیب کیهان از انرژی و ماده‌ی تاریک به همراه مقداری ماده‌ی معمولی پشتیبانی می‌کند.

متخصصان فیزیک نجومی که تصویری از لحظه‌ی پس از وقوع بیگ‌بنگ ارائه داده (و مدل استاندارد کیهان‌شناسی را تأیید کردند)، در سوم دسامبر، جایزه‌ی سه میلیون دلاری را کسب نمودند.

تیم پشت صحنه‌ی کاوشگر ناهمسانگردی ریزموج ویلکینسون ناسا (WMAP)، شواهدی کلیدی بدست آورده‌اند که از نظریه‌ی ترکیب کیهان از انرژی و ماده‌ی تاریک به همراه مقداری ماده‌ی معمولی پشتیبانی می‌کند.

این تصویر با جزئیات کامل از لحظه‌ی تولد عالم (چند هزار سال پس از بیگ‌بنگ) حاصل اطلاعات 9 ساله‌ی WMAP است. NASA/WMAP Science Team©
این تصویر با جزئیات کامل از لحظه‌ی تولد عالم (چند هزار سال پس از بیگ‌بنگ) حاصل اطلاعات ۹ ساله‌ی WMAP است. NASA/WMAP Science Team©

شاید رقم جایزه شما را متعجب کند ولی برندگان شایستگی آن را دارند. این آزمایش پارادایم کنونی کیهان‌شناسان را طوری تغییر داده که خروج از آن تقریباً غیرممکن است.

کل جوایز به ارزش ۲۲ میلیون دلار طی مراسمی باشکوه در کالیفرنیا به میزبانی بازیگر معروف، مورگان فریمن به برندگان اعطا شد. ۱۹ میلیون دلار باقی به کارهای ارزشمندی در زمینه‌ی علوم طبیعی و ریاضیات تعلق گرفت. این ابتکار شش سال قبل به همت بنیان‌گذار گوگل، سرگی برین، کارآفرین اینترنت، یوری میلنر، جولیا میلنرِ هنرمند، مارک زاکربورگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، پریسیلا چان خیّر و متخصص اطفال و آنه وجکیکی، پایه‌گذار شرکت ژنومیک ۲۳andMe بر پا شد.

برندگان این جایزه از تیم WMAP تفاوت‌های دمایی نامحسوس را در تابش زمینه‌ی کیهانی که ۳۸۰,۰۰۰ سال پس از بیگ‌بنگ در عالم گسترش یافته، نقشه‌بندی کرده‌اند.

این کاوشگر به تعیین عمر جهان تا ۱۳.۸ میلیارد سال و جزئیات تشکیل آن از ۵ درصد ماده، ۲۵ درصد ماده‌ی تاریک و تقریباً ۷۰ درصد انرژی تاریک (که باعث می‌شود عالم با شتاب مثبت انبساط یابد) کمک نموده است. روی هم رفته، این پارامترها پارادایم یا الگوی جاری از مدل کیهان‌شناسی را تأیید می‌کند. با این حال چیزی که دانشمندان را کنجکاو کرده، اطلاعات جدیدی از ماهواره‌ی پلانک است که کمی نتایجش متفاوت می‌باشد.

این اختلافات‌ها واقعی و معنادار هستند. محتمل‌ترین توجیه، وجود خطا در یک آزمایش یا هر دوی آن‌هاست. همچنین ممکن است در بررسی اطلاعات خطایی رخ داده باشد. با این حال اگر خطایی رخ نداده، باید انحرافی در مدل استاندارد وجود داشته باشد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید