انتشار این مقاله


در دنیای امروز، شادی را چگونه بیابیم؟

شکوفایی مفهوم سنگینی دارد اما به طور خلاصه، به معنی داشتن رفاه اجتماعی و روحی/عاطفی است.

در ایالات متحده، کمتر از ۲۰ درصد مردم شکوفا می‌شوند! داده‌های دیگر کشورها نیز کمی بیشتر یا کمی کمتر از این میزان است. اما می‌توانیم بهتر از این عمل کنیم!

شکوفایی به معنای فوران سلامتی و شادی شماست. شکوفایی مفهوم سنگینی دارد اما به طور خلاصه، به معنی داشتن رفاه اجتماعی و روحی/عاطفی است.

یافتن این نوع خوشبختی و نگه داشتن آن، به اندازه‌ی شن و ماسه‌ای که از لابه‌لای انگشتانتان سر می‌خورد، سخت است و در عین حال، به اندازه‌ی دم و بازدم سهل و آسان!

خبر خوب این است که طبق تحقیقات اخیر، راه‌های جدیدی وجود دارد که می‌توانید شانس شکوفایی خود را افزایش دهید. بنیانگذار روانشناسی مثبت، Martin Seligman، دو نکته‌ی اصلی درباره‌ی شکوفایی را بیان می‌کند:

۱. سرواژه‌ی PERMA، پنج عنصر مرکزی شکوفایی انسان را نشان می‌دهد، که هر یک به طور مستقل اندازه‌گیری می‌شود و با هم کار می‌کنند.

P: احساسات مثبت یا Positive emotions

 E: اشتغال یا Engagement

R: روابط سالم و مثبت یا Relationships

M: معنای زندگی یا Meaning

A: دستاوردها یا Accomplishment

۲. در لینک زیر می‌توانید ۲۴ مورد از توانایی‌های شخصیتی که راهی برای برای رسیدن به PERMA است، مشاهده کنید.


مقاله‌ی مرتبط: ۲۴ توانایی شخصیتی لازم برای رسیدن به PERMA


به گفته‌ی Seligman این ۲۴ توانایی از هر پنج عنصر نامبرده، نه فقط اشتغال پشتیبانی می‌کنند. از قوی‌ترین توانایی‌های خود برای احساسات مثبت بیشتر، یافتن معنی زندگی، دستاوردها و روابط بهتر استفاده کنید.

تمرین شکوفایی، تمرین  PERMA

احساسات مثبت:

احساساتی دلپذیر از قبیل شادی، هیجان، علاقه، امید و رضایت از منابع مختلفی حاصل می‌شود که یکی از آن‌ها می‌تواند بازتاب اتفاق خوبی که در طول روز برایمان پیش آمده است، باشد.

استراتژی: اتفاق خوبی را که امروز برایتان رخ داده است با دیگران به اشتراک بگذارید. توانایی‌های شخصیتی که از آن‌ها برای ایجاد حس خوب استفاده می‌کنید، لیست کنید.

حس مثبت

اشتغال:

به نظر می‌رسد که روش‌های بی‌شماری برای استفاده از توانایی‌های شخصیتی هر فرد وجود دارد تا در کار و بازی و هر آنچه بر روی آن تمرکز می‌کند دستاورد بیشتری داشته باشد. افرادی که از این توانایی‌ها حداکثر استفاده را می‌کنند ۱۸ برابر بیشتر از دیگران به شکوفایی می‌رسند.

استراتژی: در یک کار خانگی یا پروژه‌ی کاری با در نظر گرفتن ۳ چیز جدید درباره‌ی آن شرکت کنید. از حواس و آگاهی ذهن خود برای به کار گیری این راه‌های جدید در کارتان استفاده کنید.

روابط:

زوج‌هایی که توانایی‌های شخصیتی یکدیگر را می‌شناسند و از هم قدردانی می‌کنند، روابط متعهدانه‌تر و موفق‌تری دارند.به عبارت دیگر آن‌ها روابط شادتری دارند.

استراتژی: یکی از نقاط قوت شریکتان را با لحن تحسین‌آمیزی با او به اشتراک بگذارید و اهمیت این توانایی برای شما را برایش توضیح دهید.

روابط مثبتمعنی زندگی:

افرادی که از توانایی فردی خود در کار استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران کار معنی‌دار را تجربه می‌کنند. کار آن‌ها نقطه قوتی در زندگی‌شان است.

استراتژی: یکی از نقاط قوت به خصوص خود را در ۳ وظیفه‌ی کاری مهم خود به کار گیرید.(به عنوان مثال، ترتیب دادن یک جلسه، ثبت مقالات، ارسال ایمیلی به مشتری)


مقاله مرتبط:در جست‌وجوی شادی: زندگی در زمان حال


دستاوردها:

با ایجاد اهداف و طی مسیر برای رسیدن به آن‌ها، دستاوردهای بیشتری در زندیگ خواهیم داشت. این اهداف می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند. اما بهترین اهداف آن‌هایی هستند که مشخص و قابل دسترسی می‌باشند. امید بخش مرکزی این دستاوردها است.

استراتژی: هدف از کار موردنظر خود را تعیین کنید. برای ایجاد امید، حداق ۳ راه برای رسیدن به هدف خود در نظر داشه باشید. همچنین حداقل ۳ تفکر مثبت برای ایجاد انگیزه و تمرکز روی هدف موردنظر داشته باشید.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید