انتشار این مقاله


چرا باید بر ترس از اشتباهات خود غلبه کنیم؟

اگر اشتباه نمی‌کنید، پس در واقع هیچ کاری انجام نمی‌دهید. من با این که یک عمل‌کننده اشتباه کند موافق هستم.

اگر اشتباه نمی‌کنید، پس در واقع هیچ کاری انجام نمی‌دهید. من با این که یک عمل‌کننده اشتباه کند موافق هستم.

Coach John Wooden

این دو جمله به یک مکتب تبدیل شده است که به مردم کمک می‌کند، پا را فراتر از خود بگذارند.

در کتاب چگونه می‌توان مانند مربی وودن رفتار کرد، نوشته‌ی پات ویلیامز، مربی وودن توضیح می‌دهد که چرا او گاهی اوقات از اینکه بازیکنانش اشتباهات زیادی را در عمل انجام نمی‌دهند، ناراحت می‌شد:

من می‌خواستم بازیکنانم فعال باشند، من می‌خواستم آن‌ها کارهایی را انجام دهند و خلاق باشند. من می‌خواستم آن‌ها از اشتباه کردن نگران نباشند. اشتباه کردن در هنگام گسترش مرزها چیزی است که من می‌خواستم. اگر اشتباهی نمی‌كردیم، به این اندازه نمی‌توانستیم پیشرفت کنیم. اگر ما توسط دیواره‌های توانایی‌هایمان تحت فشار نبودیم، به اندازه‌ی کافی و مناسب تمرین نمی‌کردیم. زمانی که باید از دست دادن توپ را کم کنیم در حین بازی است نه در حین تمرینات.

او در کتاب “وودن در رهبری” نوشته‌ی استیو جیمسون توضیح می‌دهد که چگونه این نگرش به رهبری و کسب و کار مربوط می‌شود:

تیم بسکتبالی که برای اشتباه کردن ریسک نمی‌کند نمی‌تواند از حریفان پیشی بگیرد. این مسئله در مورد هر سازمانی درست است. بازی بدون قاعده، خطا و اشتباهات بخشی از روند رقابت در ورزش، کسب و کار و… است. در ترس از اشتباه کردن زندگی نکنید.

در ورزش، اغلب اقدام باید بلافاصله و به منظور بهره بردن از فرصت‌ها انجام شود. در هر سازمانی، زمانی که فرصت به دست می آید زمان اقدام از ضروریات است. نگرانی، ناتوانی، درنگ کردن و ترس از شکست، خصوصیاتی نیست که من با رهبری خوب مرتبط بدانم.

یک رهبر باید ابتکار داشته باشد – شجاعت برای تصمیم گیری، عمل، و تمایل و قدرت برای ریسک شکست و قدرت ایستادگی حتی وقتی که مخالف نظر دیگران به پیش می‌رود. اشتباهات از انجام کار حاصل می‌شود، اما موفقیت‌های بیشتری نیز در پی آن می‌آید.

مربی وودن معتقد است که فردی که از ترس شکست نگران ریسک کردن است، به ندرت با موفقیت مواجه خواهد شد و تنها شکست واقعی این است که اقداماتی که لازم است را انجام ندهیم.


بیشتر بخوانید: 


در کتاب وودن در رهبری، مربی این اصل اساسی را شرح می‌دهد:

“من چندین بار به تیم گفتم:” سریع باشید، اما عجله نکنید”. با این کار منظور من این است که تصمیم بگیرید، اقدام کنید، و تصمیم بگیرید چه کاری باید انجام دهید و آن را انجام دهید. عدم عملکرد اغلب بزرگترین شکست است. سریع شروع کنید اما نه بدون توجه و شتابزده بطوریکه مرتکب خطا شوید. من همین توصیه را به اعمال خودم نیز می‌کنم. از اشتباهات، حتی شکست نترسید.

وودن در کتاب خودش یک عمر مشاهدات طولانی در زمین بازی یا خارج از آن نوشته‌ی استیو جیمسون، مربی، رویکرد خود را هنگامی که تصمیم گیری‌ها موثر نبود را توضیح می‌دهد:

شما همیشه می‌توانید به عقب برگردید و ببینید که باید چه چیزی را متفاوت‌تر انجام می‌دادید، یا چه چیزی را تغییر می‌دادید. اگر شما می‌توانید از این کار چیزی یاد بگیرید، خوب است، اما هرگز از خودتان نپرسید که اگر این کار را نمی‌کردم چه می‌شد؟ این کار تلاش هدر رفته است اگر در یک بازی در UCLA بازیکنی را جایگزین کنم و او بلافاصله مرتکب اشتباهی شود ، آیا تصمیم من اشتباه بوده است؟ قطعا نه.

این کار فقط درست عمل نکرد، این تصمیم من بر اساس تجربه گذشته و بدون احساس عاطفی بوده است. من این کار را از روی روی عقل انجام دادم و فقط نتیجه بخش نبود. این در زندگی واقعی نیز صادق است. آیا باید نگران باشید، از آن شکایت کنید یا آن را تغییر دهید؟ نه، این کار فقط وقت شما را تلف می‌کند. بر آماده سازی خود تمرکز کنید؛ در صورت عدم رضایت از نتایج، خود را متهم نکنید.

اگر ما به ترس از ناکامی‌ها اجازه دهیم که مارا از عمل باز دارد، هرگز به پتانسیل کامل خود نخواهیم رسید.

Coach John Wooden

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید