انتشار این مقاله


آیا ازدواج کلید خوشحالی طولانی مدت است؟

مطالعات اخیر نشان داده اند که ازدواج و متاهل زندگی کردن ، با سطوح بالاتر رضایت از زندگی همراه است.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ازدواج و متأهل زندگی کردن، با سطوح بالاتر رضایت از زندگی همراه است، افراد متأهل زندگی بهتری نسبت به افراد مجرد، جداشده و بیوه دارند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا ازدواج می‌تواند از مغز شما محافظت کند؟!


تحقیقات دیگر بیان کرده بودند که این سطح رضایت تنها در سال‌های ابتدایی زندگی روند صعودی دارد و با گذشت زمان دوباره کاهش یافته و همانند سال‌های قبل از ازدواج می‌شود.

بررسی‌های جدید دکتر “گروور” و “هیل ول” با هدف مشخص‌کردن تأثیرات ازدواج بر روی حال خوب شخص و محاسبه مقدار دوام و بقای این حال خوب است. علاوه بر این محققین می‌خواهند به طور عمیق‌تری در مورد منبع اصلی تأثیر ازدواج بر سلامتی و خوشی تحقیق کرده و نقش روابط دوستانه در ازدواج را نیز بررسی کنند.

نتایج نشان می‌دهند که زوج‌هایی که بایکدیگر ازدواج کرده‌اند در مقایسه با زوجینی که فقط با هم هم‌خانه هستند سطوح بسیار بالاتری از رضایت را در زندگی خود تجربه می‌کند. افراد متأهل از همان سال‌های اولیه ازدواج تا پیری رضایت بیش‌تری نسبت به سایر هم‌سالان خود از زندگی داشته‌اند.

مزایای ازدواجدکتر هیل ول می‌گوید: “حتی با گذشت چندین سال افرادی که ازدواج کرده‌اند احساس بهتری نسبت به زندگی دارند. این مسئله نشان‌دهنده‌ی این است که احساس خوشی و سعادت از سال‌های اولیه ازدواج شروع و به مدت طولانی پایدار می‌ماند.”

بعید به نظر می‌رسد که مزایا کوتاه‌مدت باشند

زوج خوشحال

در مرحله بعدی تیم تحقیقاتی شروع به بررسی این مسئله کرد که آیا سطوح بالاتر ازدواج و گذر سن از میزان احساس رضایت موجود می‌کاهد؟ و این احساس خوشی کوتاه‌مدت است؟
دانشمندان بیان کردند که اگر احساس خوشی در ازدواج زود گذر باشد، پس بنابراین تفاوت‌های خلقی افراد مجرد و متأهل باید در سنین بالاتر و باگذشت زمان از روزهای اول ازدواج کمتر و کمتر شود و در سنین پایین‌تر این اختلافات بیش‌تر باشند.
به طور میانگین در انگلستان آقایان در ۳۰.۸ و خانم‌ها در ۲۸.۸ سالگی ازدواج می‌کنند. بنابراین محققان انتظار داشتند که تفاو‌ت‌های زیادی بین افراد متأهل و مجرد در دهه‌های بیست و سی زندگی وجود داشته‌باشد. هرچند که چنین چیزی مشاهده نشد.
تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که یک رابطه Uشکل بین سن و میزان رضایت از زندگی وجود دارد به طوری‌که قبل از ۲۵ سالگی رضایت از زندگی بالا بوده در دوران میان‌سالی کاهش و دوباره در سال‌های پایانی زندگی افزایش می‌یابد. هر چند که حتی این سقوط ناگهانی حس رضایت در دوران میان‌سالی در افراد مجرد با شیب تندتری نسبت به افراد متأهل بود.

دکتر ول می‌گوید: “ازدواج به کم‌کردن شیب کاهش رضایت از زندگی کمک می‌کند و بعید به نظر می‌رسد که مزایای ازدواج کوتاه‌مدت باشند.”

مزایای ازدواج برای دوستان صمیمی بیش‌تر است.

ازدواج و روابط دوستانه هر دو با رضایت از زندگی در ارتباطند. تیم تحقیقاتی تصمیم گرفت که وجود ارتباط بین ازدواج و برقرای روابط دوستانه و سطح رضایت از زندگی را بررسی کند.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ مزیت شگفت‌آور دوستی بر سلامتی شما!


تیم تحقیقاتی یادآور شد که اگر روابط دوستانه در ازدواج نشاط و شادابی بیش‌تری دارد بنابراین رضایت از زندگی باید در افرادی که همسر خود را به عنوان دوست صمیمی خود معرفی می‌کنند بیش‌تر باشد. بیش از نیمی از افراد متأهل همسر خود را به عنوان صمیمی ترین دوست خود گزارش کردند. نشان داده شد که ازدواج‌کردن یا زندگی با بهترین دوستتان منجر به افزایش مزایای بهتر بودن برای شما بوده و این حال خوب در زنان بیش‌تر از مردان است.
دکتر جان هیل می‌گوید: “مزایای بهتر بودن برای افراد متأهلی که همسر خود را بهترین دوست خود تلقی می‌کنند بیش‌تر است. این مزایا در افراد متأهل و بعلاوه دوست صمیمی حدود دو برابر بیش‌تر از سایر افراد متأهل است.”

در پایان نویسنده نتیجه‌گیری می‌کند که هر چند که تمام دوستان در نشاط و سعادت ما نقش مهمی دارند، اما دوستانی که باهم زندگی کرده یا با یکدیگر ازدواج کرده‌اند “فوق دوست” هستند و سلامت روان بیش‌تری را نسبت به افرادی که فقط باهم دوست هستند تجربه می‌کنند.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید