انتشار این مقاله


آیا ازدواج می‌تواند از مغز شما محافظت کند؟!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ازدواج، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال مغزی را در سالمندان کاهش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ازدواج، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال مغزی را در سالمندان کاهش می‌دهد. دکتر Andrew Sommerlad سرپرست تحقیق و پزشک روانپزشک از انگلستان می‌گوید: ما از قدرت یافته‌های خود شگفت‌زده شده‌ایم.

تجزیه و تحلیل جدید نشان داد افرادی که مادام‌العمر مجرد می‎مانند، احتمال ابتلا به زوال عقل در آن‌ها، ۴۲ درصد بیش‌تر از افراد متاهل می‌باشد. افراد بیوه نیز دارای میزان بالایی از زوال عقل هستند، اما افراد مطلقه این‌گونه نیستند.

با این حال، یافته‌ها ارتباط مستقیم میان ازدواج و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل را اثبات نمی‌کند.


مقاله مرتبط: درمان جدید برای سرطان؛ ازدواج!


Sommerlad، یکی از پژوهشگران فلوشیپ دانشگاه کالج لندن، گفت:

از لحاظ سلامت فیزیکی و جسمی نیز خطر بالایی برای افراد غیرمتاهل در مقایسه با متاهلین وجود دارد و ارتقای سلامت جسمانی می‌تواند از پیامد‌های ازدواج باشد.

تحقیقات پیش از این، ازدواج را با مزایای سلامتی مانند سکته مغزی و حملات قلبی کمتر و بقای بیشتر پس از عمل جراحی بای پس عروق کرونری مرتبط کرده‌اند.

Sommerlad گفت:

ما این تحقیق را انجام دادیم، زیرا کاملا ملموس است که ازدواج با تعدادی از مزایای سلامتی از جمله داشتن یک زندگی طولانی‌تر مرتبط است و ما فکر می‌کنیم که این مزایا ممکن است به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل تعمیم داده‌شود.

وی افزود:

همان‌طور که در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اقدام به برداشتن گام‌هایی که بتواند خطر ابتلا به زوال عقل را در زندگیمان کاهش دهد، مهم است.


مقاله مرتبط: ازدواج و کاهش کورتیزول


Sommerlad و همکارانش برای بررسی جدید، ۱۵ تحقیق در مورد ازدواج و زوال عقل را تحلیل کردند. این تحقیق شامل بیش از ۸۱۲۰۰۰ نفر در سرتاسر کشور‌های متعددی مانند ایالات متحده، چین، ژاپن، فرانسه، آلمان و سوئد انجام شد.

ازدواج سلامتی زوال مغز عقل سلامت جسمانی طلاق بیوه مجرد متاهل

اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان در این مطالعه، ازدواج کرده و یا بیوه هستند. اندکی طلاق گرفته بودند (در اغلب مطالعات ۴ تا ۶ درصد بود) و تعداد کمی از افراد، مجرد مادام‌العمر بودند (در بیشتر مطالعات کمتر از ۱۰ درصد). یافته‌های این پژوهش نشان داد؛ افراد مجرد مادام‌العمر، در مقایسه با افراد متاهل، در حالت کلی ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.


مقاله مرتبط: فشارخون بالا در میان‌سالی بعد‌ها باعث زوال‌عقلی می‌شود


Sommerlad گفت:

حدود هفت نفر از ۱۰۰ نفری که بیش از ۶۵ سال سن داشتتند، مبتلا به زوال عقل هستند و احتمالا این آمار برای کسانی‌که ازدواج نکرده‌اند نزدیک به ۱۰ نفر در ۱۰۰ نفر باشد. محققان همچنین دریافتند که بیوه‌ها (هم مرد و هم زن) در مقایسه با افرادی که هنوز هم با همسرشان هستند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. ما فکر نمی‌کنیم که این خود ازدواج است که باعث کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می شود.

تحقیقات ما نشان می‌دهد که تأثیر محافظتی ممکن، با عوامل مختلف شیوه زندگی که با ازدواج شناخته شده‌است، مرتبط است؛ مانند شیوه‌ی زندگی سالم‌تر و انگیزه اجتماعی بیشتر به خاطر زندگی با همسر و شریک.

دکتر Christopher Chen، مدیر National University Health System’s Memory Aging & Cognition Center سنگاپور و مفسر این پژوهش، گفت:

این مطالعه، مستحکم است. جالب است که طلاق این خطر را افزایش نمی‌دهد. ممکن است کسانی که طلاق می‌گیرند، در مقایسه با کسانی که مجرد یا بیوه هستند، همان شکل از ریسک را متحمل نمی‌شوند.


مقاله مرتبط: چرا کودکان پس از طلاق والدین باید آن‌ها را به یک اندازه ملاقات کنند؟


آیا در این‌جا پیامی برای افرادی که پا به سن می‌گذارند، وجود دارد؟ طبق نظر Sommerlad، ما می‌توانیم در زندگی خود برای کاهش یا تاخیر روند زوال عقل، اقداماتی را انجام دهیم. رژیم غذایی سالم، ورزش و درمان سریع مشکلات پزشکی، و نیز حفظ ذهن فعال در فعالیت‌های اجتماعی و ذهنی، ممکن است تفاوت ایجاد کند.

Sommerlad گفت:

این مراحل، به ویژه برای افرادی که بیشتر در خطر ابتلا به زوال عقل هستند، مانند افراد غیر‌متاهل، بسیار مهم است. او افزود که پزشکان هنگام ارزیابی بزرگسالان غیرمتاهل باید توجه خاصی داشته‌باشند.

Sommerlad خاطرنشان کرد:

تشخیص، اغلب در افرادی که به تنهایی در مراکز درمانی حاضر می‌شوند، به جای اینکه با همسرشان همراه شوند، دشوار است، زیرا کسب اطلاعات در مورد علائم بیماری دشوار‌تر است.

این بررسی در روز ۲۸ نوامبر در مجله Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده‌است.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید