انتشار این مقاله


برای دیدن بزرگ‌ترین تصویری که تا کنون از جهان گرفته شده است، آماده‌ باشید!

“تصاویری که توسط هابل ثبت می‌شوند را می‌توان مانند یک پوستر روی دیوار در نظر گرفت، در حالی که تصاویر WFIRST قادرند همانند یک کاغذ دیواری، کل دیوار را بپوشانند!”

تلسکوپ فضایی هابل تا کنون با تصاویر شگفت‌انگیزی که ثبت کرده‌ا است، ما را شگفت زده کرده است. حال با کمک تلسکوپی با نام Wide Field Infrared Survey دامنه‌ی دیدمان حتی فراتر رفته و امکان ثبت بزرگ‌ترین تصویری که تا کنون از جهان گرفته شده، فراهم کرده است.

تصویر جهان

تلسکوپ هابل دید ما را نسبت به دنیا بسیار گسترش داده است؛ نبولا‌های فلورسنت و کهکشان‌های قابل انفجار تنها مثال‌هایی از اکتشافات هابل‌اند که سابقاً تنها در تئوری‌ها یافت می‌شدند.
با تشکر از دکتر نانسی رومان، که با لقت “مادر هابل” نیز شناخته می‌شود و گسترش ابزار موجود را مدیون وی هستیم، اکنون Wide Field Infrared Survey (یا اختصاراً WFIRST) بیش از پیش دید ما را گسترش می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: پلی‌لیست عجیب و خوفناک ناسا را از دست ندهید!


لانچ این تلکسوپ در اوایل سال ۲۰۲۰ انجام می‌شود و بزرگ‌ترین تصویری ممکن را با عمق و دقتی برابر با هابل ثبت می‌کند. با این که حساسیت آن با هابل برابر است، تجهیزات ۳۰۰ مگاپیکسلی آن می‌توانند ناحیه‌ای ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر از هابل ثبت کنند.

پوستر در برابر کاغذ دیواری!

برای این که تصوری از بزرگی تصویر ثبت‌شده توسط WFIRST به دست آورید، دیوید اسپرگل۲، نایب رئیس گروه دانشمندان این مجموعه، و چارلز ای. یانگ۳، پروفسور ستاره‌شناسیِ دانشگاه پرینستون در بیانیه‌ای اظهار کرده‌اند:

“تصاویری که توسط هابل ثبت می‌شوند را می‌توان مانند یک پوستر روی دیوار در نظر گرفت، در حالی که تصاویر WFIRST قادرند همانند یک کاغذ دیواری، کل دیوار را بپوشانند!”

رشد این دسته از تکنولوژی‌ها، صرف نظر از فراهم کردن تصاویر شگفت‌انگیز از خارج زمین، قادرند که به گسترش تحقیقات و اثبات تئوری‌ها کمک کنند.
چند وقت پیش نیز دانشمندان شواهدی خارق‌العاده از موج‌های جاذبه‌ای، با استفاده ار لیزر Interferometer Gravitational Wave Observatory (اختصاراً LIGO) به دست آورند.
هر دو تکنولوژی بسیار تازه هستند و ورژن‌های قبل از خود را بهبود می‌بخشند، به علاوه امکان فهم بهتر کیهان را فراهم می‌کنند. ساختن ابزاری که مرزهای دانش بشر را جابه‌جا می‌کند هموراه در الویت دانشمندان است.


پی‌نوشت

۱. Nancy Roman
۲. David Spergel
۳. Charles A. Young

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید