انتشار این مقاله


آیس ست ۲: دومین ماهواره آیس ست پس از ۹ سال به مدار قطبی پرتاب شد

ماهواره جدید ناسا روز گذشته به مدار قطبی پرتاب شد.

ماهواره جدید ناسا به نام آیس ست ۲، روز گذشته به مدار قطبی پرتاب شد. این ماهواره مأموریت دارد تغییرات ورقه‌های یخی، یخچال‌ها و پوشش گیاهی را با جزئیات ثبت کند. ICESat-2 در ساعت ۱۷:۳۰ روز شنبه، توسط یک فروند راکت دلتا ۲، از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا به مقصد خود پرتاب شد.

مطابق با اظهارات مایکل فرایلیک (Michael Freilich)، مدیر اجرایی بخش علوم زمین ناسا، این مأموریت دانش ما را نسبت به نقش ورقه‌های یخی موجود در گرینلند و قطب جنوب در بالاتر رفتن سطح آب اقیانوس‌ها، افزایش خواهد داد.

ذوب شدن این ورقه‌های یخی، به تنهایی سطح آب اقیانوسها را بیش از ۱ میلی‌متر (در سال) افزایش داده است.

ماهواره آیس ست ۲، مأموریتی را که نخستین ماهواره آیس ست بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ انجام داده بود، از سر خواهد گرفت. ناسا از سال ۲۰۰۹ به بعد، مأموریت دیگری با عنوان عملیات آیس بریج (Operation IceBridge) را آغاز نمود، که از آن زمان تا کنون، کار ماهواره آیس ست ۱ را انجام داده است. عملیات آیس بریج هم‌اکنون با پرتاب شدن دومین ماهواره ICESat به مدار قطبی، به پایان کار خود رسیده است. ICESat کوتاه شده‌ی عبارت Ice, Cloud, and land Elevation Satellite است.


مقاله مرتبط: کاوشگر پارکر ناسا سفر خود را به مقصد تاج خورشیدی آغاز کرد


شرکت نورثراپ گرومن (Northrop Grumman) کار ساخت دومین آیس ست را بر عهده داشته است. این ماهواره مجهز به یک ارتفاع سنج لیزری است که بر مبنای سرعت بازتاب نور از سطح زمین، ارتفاع مناطق مختلف را اندازه‌گیری می‌کند. ناسا اعلام کرده است که ICESat-2 بیش از ۲۵۰ برابر ماهوارۀ قبلی، داده تولید خواهد نمود.

لیزر به کار گرفته شده در ارتفاع سنج آیس ست، ۱۰ هزار بار در هر ثانیه شلیک می‌کند. هر شلیک متشکل از ۶ پرتو لیزر بوده و هر پرتو نیز از صدها تریلیون فوتون ساخته شده است. برخورد لیزر به سطح زمین و بازتاب دوباره آن به دریافت‌کننده، در یک میلیاردم ثانیه انجام می‌شود.

آیس ست ۲ علاوه بر یخ، به اندازه‌گیری ارتفاع پوشش گیاهی، برف و رودها نیز خواهد پرداخت. چنین اطلاعاتی می‌تواند به پژوهش در مورد مقدار کربن ذخیره شده در جنگل‌ها، و هم‌چنین برنامه‌ریزی جهت مقابله با سیل، خشکسالی و آتش‌سوزی جنگل کمک کند.

United Launch Alliance اعلام کرده که این آخرین مأموریتی است که توسط راکت دلتا ۲ انجام می‌شود.

راکت دلتا ۲ برای اولین بار در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ به کار گرفته شد. از آن زمان تا کنون، این راکت در پرتاب مدارگردهای GPS و انواع ماهواره‌ها به مدار زمین شرکت داشته است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید