انتشار این مقاله


استفاده از استامینوفن در دوران بارداری سبب دیرکرد زبان‌گشودن در فرزند دختر می‌شود

در اولین مطالعه در این زمینه محققان دریافتند که در دختران متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری خود از استامینوفن استفاده می‌کردند دیرکرد ۳۰ ماهه در شروع به حرف‌زدن پیدا می‌کنند اما در فرزندان پسر این‌چنین نبود.

در اولین مطالعه در این زمینه محققان دریافتند که در دختران متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری خود از استامینوفن استفاده می‌کردند دیرکرد ۳۰ ماهه در شروع به حرف‌زدن پیدا می‌کنند اما در فرزندان پسر این‌چنین نبود.


مقاله مرتبط:استامینوفن؛ آیا آنگونه که فکر می‌کنیم بی‌خطر است؟!


این اولین مطالعه برای بررسی توسعه زبان و ارتباط آن با غلظت استامینوفن موجود در ادرار بود.

موسسه SELMA اطلاعات موردنیاز برای این تحقیق را در اختیار محققین قرار داد. اطلاعات از ۷۵۴ خانم باردار که هفته‌های ۸-۱۳ بارداری خود را سپری می‌کردند جمع‌آوری شد. محققان از هر شرکت‌کننده تعداد استامینوفن‌های مصرفی در فاصله حاملگی تا اولین روز ثبت‌نام را پرسیدند و همچنین غلظت استامینوفن موجود در ادرار را اندازه گرفتند.

به  طورمعمول لکنت زبان به ادا کردن کمتر از ۵۰ لغت گفته می‌شود که هم به کمک پرستار و هم توسط پرسش‌نامه‌های پر شده به وسیله شرکت‌کنندگان که راجع به پیشرفت صحبت کردن فرزندانشان در مدت ۳۰ ماه پرسش کرده بود تخمین زده شد.

استامینوفن حدوداً توسط ۵۹% زنان باردار در روزهای اولیه بارداری مصرف می‌شد. این زنان به دو دسته تقسیم می‌شدند دسته اول زنانی که استامینوفن‌های زیادی در دوره بارداری مصرف می‌کردند و زنانی که هیچ استامینوفنی در این دوران استفاده نمی‌کردند.. برای تجزیه و تحلیل ادرار بیشترین مقدار استامینوفن دیده‌شده با کمترین مقدار استامینوفن دیده شده مقایسه شد.

دیر زبان بازکردننتایج تحقیقات

دیر صحبت کردن در ۱۰ درصد همه کودکان متولد شده در تحقیق مشاهده می‌شد. که مدت زمان این دیرکرد در پسران بیشتر از دختران بود. اما دختران متولد شده از زنانی که استامینوفن زیادی مصرف می‌کردند-بیش از شش بار در دوران اولیه بارداری- حدود ۶ برابر بیشتر از دختران متولد شده از زنانی که از استامینوفن استفاده نمی‌کردند در معرض دیرتر زبان بازکردن بودند. این نتایج کاملاً با نتایج تحقیق دیگری که نشانگر کاهش آی‌کیو و افزایش مشکلات اجتماعی در آینده در فرزندانی که از مادرانی با مصرف بالای استامینوفن در دوران بارداری متولد شده بودند‌هم‌خوانی داشت.


مقاله مرتبط:خطر بیش‌فعالی کودک با مصرف استامینوفن در دوران بارداری


تعداد قرص‌های مصرفی و غلظت استامینوفن دیده‌شده در ادرار ارتباط مستقیمی با افزایش شدید دیرکرد زبان در دختران و تعداد میزان کمی در پسران داشت.

موسسه SELMA این کودکان را تحت نظر خواهد داشت و میزان پیشرفت زبان را در آن‌ها بعد از ۷ سال دوباره خواهد سنجید.

استامینوفن که با نام پاراستامول نیز شناخته می‌شود یک ترکیب فعال موجود در تایلانول و بیش از صد نسخه داروی دیگر است  که در دوره بارداری جهت کاهش درد و تب استفاده می‌شود. طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا حدود ۶۵ درصد زنان باردار در ایالات متحده آمریکا از این دارو استفاده می‌کنند.

باتوجه به شیوع استفاده از استامینوفن در دوران بارداری و اهمیت پیشرفت زبان در فرزندان این یافته‌ها بیان می‌کنند که زنان باردار باید مصرف این مسکن را در دروان بارداری محدود کنند. به موقع شروع به حرف زدن امر بسیار مهمی است چرا که مشکل در حرف زدن سبب بروز سایر مشکلات عصبی در کودکان می‌شود.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید