انتشار این مقاله


کوه مایون در آتش؛ این یک تصویر خیالی نیست!

دو هفته از فوران آتش‌فشان مایون می‌گذرد.

شاید در نگاه اول شبیه اسکرین‌شاتی به نظر برسد که از تریلر یک بلاک‌باستر علمی‌تخیلی گرفته شده، ولی این عکس کاملاً واقعی بوده و ابداً یک فانتزی نیست! کوه مایون در آتش است.

کوه مایون (Mayon)، واقع در استان آلبای فیلیپین، دو هفته است که در حال فوران می‌باشد. این رویداد خطرناک موجب شده روستاهای همجوار با این کوه در زیر پتویی از خاکستر مدفون شوند. فوران مایون با وجود زیبایی وصف‌نشدنی که دارد، بسیار سهمگین بوده و ارتفاع پرتاب گدازه از دهانۀ آن به ۱/۸ مایل نیز رسیده است!


مقالۀ مرتبط: فوران آتش‌فشان؛ راز ظهور دایناسورها


کوه مایون که به فعال‌ترین آتشفشان فیلیپین شهرت دارد، طی ۵۰۰ سال گذشته ۵۰ بار فوران کرده است. آخرین فوران مایون که از دو هفتۀ قبل آغاز شده، ممکن است تا چندین ماه ادامه بیابد. اگر این فوران ادامه پیدا کند، کابوسی لجیستیکی برای ساکنان مجاورش به ارمغان خواهد آورد؛ چرا که معیشت این مردم از راه زراعت روی زمین‌های کشاوری همجوار با مایون تأمین می‌شود.

طی روزهای گذشته بیش از ۷۴ هزار نفر از ساکنین محلی، شعاع ۸ کیلومتری کوه آتشفشانی مایون را – که تحت عنوان منطقه خطر شناخته می‌شود – تخلیه کرده‌اند. هم‌اکنون احشام متعلق به روستاییان نیز در حال تخلیۀ محل است تا به معیشت این جمعیت بزرگ کم‌ترین آسیب ممکن وارد شود.

بر اساس گزارش انستیتو آتشفشان‌شناسی و لرزه‌شناسی فیلیپین، گاز سولفور دی‌اکسید با مقداری بالغ بر ۱,۹۱۶ تن در هر روز، در حال خروج از دهانۀ آتشفشان می‌باشد. محاسبات مبتنی بر GPS نشان داده است که تورمی پایدار در زیر کوه مایون از اکتبر ۲۰۱۷ شکل گرفته بوده که احتمالاً از فشار بالای ماگمای نفوذی ناشی شده است.


مقالۀ مرتبط: ۲۰ نکته مهم درباره زلزله که نمی‌دانستید!


کوه مایون در حلقه آتش اقیانوس آرام واقع شده است. این حلقه ژاپن، اندونزی و کالیفرنیا را در بر می‌گیرد. این حلقه با محیطی بالغ بر ۲۵ هزار مایل، ۹۰ درصد از تمام آتشفشان‌های دنیا را در خود جای داده و فعالیت قابل توجهی نیز دارد. حلقه آتش با ثبت دو زمین‌لرزۀ قدرتمند ۷/۹ و ۵/۳ ریشتری در آلاسکا و اندونزی، فعالیت نگران‌کننده‌ای از خود نشان داده است. با این حال، فوران مایون دهشتناک‌ترین جلوه از قدرت زمین در این دایره محسوب می‌شود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید