انتشار این مقاله


آیا موسلی می‌تواند به محافظت از آرتریت کمک کند؟

موسلی صبحانه‌ای متشکل از آجیل، میوه‌های خشک شده و غلات می‌باشد که با شیر یا ماست سرو می‌شود.

اینکه خوردن غذای سالم باعث افزایش سلامت عمومی ما می‌شود، به خوبی شناخته شده می‌باشد. محققان امروزه دریافته‌اند که یک رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند تأثیر مثبتی در بیماری‌های مزمن التهاب مفصلی داشته باشد که منجر به داشتن استخوان‌های قوی‌تر می‌شود.

کلید تأثیر رژیم غذایی بر سلامتی، باکتری‌های روده می‌باشد. فلور روده‌‌ی سالم شامل بسیاری از گونه‌های مختلف از باکتری‌هاست. هر فرد بالغ حدود دو کیلوگرم باکتری بی‌خطر در روده‌ی خود دارد که با شکستن فیبر به اجزای کوچک‌تر به جذب آن توسط بدن و هضم کمک می‌کند. یکی از محصولات جانبی این فرآیند زنجیره‌های کوتاهی از اسیدهای چرب می‌باشد که برای بدن بسیار مهم‌اند، انرژی فراهم می‌کنند، حرکت روده را تحریک کرده و اثر ضدالتهابی دارند. باکتری‌های روده همچنین با بیماری‌هایی که راهی به سوی دستگاه گوارش پیدا می‌کنند، مبارزه می‌کنند.
فلور روده بسته به ترکیب آن می‌تواند در برابر بیماری محافظت کرده و یا حتی باعث بیماری شود.

اگر باکتری‌های مختلف با هم هماهنگ شوند می‌توانند از دیواره‌ی روده محافظت نموده و از رد شدن پاتوژن‌ها از دیواره جلوگیری کنند.

در آخرین مقاله‌ی منتشر شده در Nature Communications, FAU محققان نشان دادند که این فرآیند تنها به دلیل وجود و حضور باکتری در روده نیست بلکه متابولیت این باکتری‌هاست که بر سیستم ایمنی و از این رو بر بیماری‌های خودایمنی مثل آرتریت و روماتوئید تأثیر می‌گذارد.

هنوز مشخص نیست که چگونه باکتری‌های روده‌ای و سیستم ایمنی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و دانشمندان هنوز در مورد آنچه که ممکن است برای تأثیر مثبت بر باکتری‌ها انجام شود، مطمئن نیستد. محققان بر روی اسید‌های چرب کوتاه زنجیر پروپیونات و بوتیرات تمرکز دارند که در طول فرآیند تخمیر ناشی از باکتری‌های روده شکل می‌گیرند.
این اسیدهای چرب را می‌توان به عنوان مثال در مایع مفصلی پیدا کرد و فرض می‌شود که تأثیر مهمی در عملکرد مفاصل دارند.


مقالۀ مرتبط: درمان طبیعی آرتریت‌ روماتوئید


دانشمندان FAU به راهنماییِ دکتر Mario Zaiss، از گروه پزشکی۳ – روماتولوژی و ایمونولوژی در Erlangen – می‌توانند نشان دهند که غذای سالم غنی از فیبر قادر به تغییر باکتری‌های روده است به طوری که اسیدهای چرب کوتاه، مخصوصاً پروپیونات، به میزان بیشتری تشکیل شوند. آن‌ها توانسته‌اند غلظت بالای اسیدهای چرب کوتاه را برای مثال در مغز استخوان، جایی که پروپیونات موجب کاهش تعداد سلول‌های تخریب‌کننده‌ی استخوان شده و به طور قابل توجهی تخریب استخوان را کاهش می‌دهد، تثبیت کنند.

پروپیونات، یکی از اسیدهای چرب کوتاه شناخته شده، از دهه‌ی ۱۹۵۰ به عنوان نگهدارنده در صنعت پخت استفاده شده است و بر اساس دستورالعمل‌های اتحادیه‌ی اروپا، به عنوان یک افزودنی مواد غذایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.

دکتر Mario Zaiss توضیح می‌دهد:

ما توانستیم نشان دهیم که یک رژیم غذاییِ مناسب باکتری‌ها دارای اثر ضدالتهابی می‌باشد و تأثیر مثبتی نیز بر تراکم استخوان دارد. یافته‌های ما یک رویکرد امیدوارکننده برای توسعه‌ی درمان‌های نوین برای بیماری‌های التهاب مفصلی و همچنین درمان پوکی استخوان که اغلب پس از یائسگی زنان اتفاق می‌افتد، ارائه دهد.
ما در حال حاضر نمی‌توانیم توصیه‌های خاصی برای یک رژیم غذایی که مناسب باکتری‌ها ارائه دهیم اما خوردن موسلی هر صبح و همچنین میوه و سبزی در طول روز به مقدار کافی، به حفظ انواع مختلف از گونه‌های باکتری‌ها کمک می‌کند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید