انتشار این مقاله


احتمال ۶ درصدی برخورد تسلا رودستر به زمین کمی جدی به نظر می‌رسد!

آیا باید نگران باشیم؟

خبر تازه‌ای نیست، ولی هم‌اکنون در نقطه‌ای از فضا، یک دستگاه تسلا رودستر آلبالویی‌رنگ به همراه یک سرنشین بی‌جان که لباس فضانوردی مخصوص اسپیس اکس را بر تن دارد، با سرعتی دیوانه‌وار در حال گردش در مدار خود می‌باشد. چندی پس از پرتاب موفقیت‌آمیز فالکن هوی، ناسا این خودروی سرگردان را به عنوان یک “جرم آسمانی” به رسمیت شناخت.


مقالۀ مرتبط: راکت Falcon Heavy شرکت اسپیس ایکس با موفقیت پرتاب شد! (به‌روز شد)


خب، ما نیز به شخصه خیلی خوش‌حالیم که زنده ماندیم و توانستیم ماشین فضایی را به چشم خود ببینیم، ولی سؤال نگران‌کننده‌ای که در این برهه از زمان پیش می‌آید این است که: آیا تسلا رودستر به زمین برخورد خواهد نمود؟

گروهی از پژوهشگران دانشگاه تورنتو از مدتی پیش در حال تحقیق بر روی این موضوع بوده‌اند. پاسخ بسیار ساده و کوتاه است: نمی‌دانیم!

چند ساعت قبل، محققان با انتشار مقاله‌ای اذعان داشتند که:

بر اساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم، احتمال برخورد آن طی یک میلیون سال آینده با زمین و زهره، به ترتیب در حدود ۶ و ۲/۵ درصد خواهد بود.

بر اساس گزارش The Verge، تسلا رودستر هم‌اکنون در مداری بیضوی شکل طی مسیر می‌کند که با میانگین فاصله‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیون مایل تا خورشید، مریخ را نیز پشت سر خواهد گذاشت.


مقالۀ مرتبط: تسلا رودستر: سفری غیرمنتظره با استارمن به مقصد کمربند سیارکی!


محققان در طی مطالعات خود تعدادی شبیه‌سازی نیز انجام دادند، که به دلیل گستردگی عوامل گرانشی تأثیرگذار طی سالیان طولانی (یک میلیون سال برای مثال) نتیجۀخیلی واضحی در پی نداشت. از همین رو، گروه مجبور شد با کمک گرفتن از آمار و ارقام، احتمال برخورد جسم آسمانی اسپیس اکس را با زمین برآورد کند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که تسلا رودستر، نزدیک‌ترین فاصلۀ خود را با زمین در سال ۲۰۹۱ تجربه خواهد نمود.

اگر بخواهیم منطقی به قضیه نگاه کنیم، احتمال برخورد رودستر با زمین، بسیار ناچیز است. ولی نباید فراموش کرد که هر گونه احتمال برخورد غیرصفر دست‌ساز بشر (!) کمی نگران‌کننده است، مخصوصاً برای مردمانی در آینده که سرخوش از پشت سر گذاشتن بحران هسته‌ای، گذران زندگی خواهند نمود.

از آن‌جایی که مقالۀ منتشر شده در arXiv، بازبینی شده است، شاید بهتر باشد از کنار آن به سادگی عبور نکنیم. آیا مسخره نیست که هزاران سال بعد، یک تسلا رودستر باستانی از آسمان روی کارخانۀ تسلا فرود بیاید؟!

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید