انتشار این مقاله


تسلا رودستر: سفری غیرمنتظره با استارمن به مقصد کمربند سیارکی!

سرنوشت استارمن چه خواهد بود؟

سه‌شنبۀ قبل، ۵۷ سال پس از ارسال اولین انسان به فضا، موفق شدیم اولین خودروی فضانورد تاریخ را به چشم خود ببینیم! تسلا رودستر با اندکی انحراف از مسیر از پیش تعیین شده، هم‌اکنون در حال پیش‌روی به سوی کمربند سیارکی (Asteroid Belt) است.

 

استارمن
طرحی از مدار انحراف یافتۀ تسلا رودستر و استارمن. منبع: صفحه توییتر ایلان ماسک

اقدام بی‌نظیر ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس اکس، مبنی بر انتخاب تسلا رودستر به عنوان محموله‌ای بی‌نهایت جذاب (!) برای راکت فوق‌العاده قدرتمند فالکن هِوی (Falcon Heavy)، عملی نیست که بتوان به سادگی از آن عبور نمود!

در پی پرتاب موفقیت‌آمیز روز سه‌شنبه، ۶ام فوریه ۲۰۱۸، هوی هم‌اکنون قدرتمندترین راکت در حال پرواز محسوب می‌شود.


مقالۀ مرتبط: راکت Falcon Heavy شرکت اسپیس ایکس با موفقیت پرتاب شد! (به‌روز شد)


خودروی برقی تبدیل‌پذیر و آلبالویی‌رنگ ماسک نیز عنوان “سریع‌ترین خودروی تاریخ” را به یدک کشیده و هم‌اکنون در حال فاصله گرفتن از مدار مریخ می‌باشد. برنامۀ اصلی که اسپیس اکس برای تسلا رودستر در نظر داشت، نزدیک نمودن این محموله به سیاره سرخ بود؛ ولی نه آن‌قدر نزدیک که برخوردی صورت بگیرد.

با این وجود، ایلان ماسک مدتی پس از پرتاب فالکن هوی، تأیید نمود که در پی آخرین مرحله از پرتاب و جدا شدن استیج فوقانی راکت، تسلا رودستر از مسیر اولیه‌ای که برایش در نظر گرفته شده بود، انحراف پیدا کرده است.

مدار جدید تسلا رودستر از زمین، در یک سو، آغاز شده و تا نزدیکی سرس (Ceres، سیارک) – در کمربند سیارکی – ادامه پیدا می‌کند. اگر رودستر بتواند از این کمربند سیارکی جان سالم به در ببرد، استارمن به اولین فضانوردی تبدیل خواهد شد که بتواند میلیون‌ها – و بلکه میلیاردها – سال در مداری گردش کند!

تصاویر ارسالی از رودستر و استارمن (Starman) – مانکن فضانورد داخل خودرو – تا ساعت‌ها پس از پرتاب، بارها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد.

ریکی آرنولد (Ricky Arnold)، فضانورد ناسا، نیز مانند بسیاری از مشاهدۀ تصاویر زنده از استارمن و سفر فضایی وی به وجد آمده بود. آرنولد هم‌اکنون در حال آماده شدن برای سفر بعدی خود به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) که قرار است ماه بعد صورت گیرد.

باز آلدرین (Buzz Aldrin)، دومین فردی که بر روی ماه قدم گذاشت، نیز پس از تماشای سفر تسلا رودستر، به موج شادی بقیه پیوست.

هوی دقیقاً از همان جایگاهی پرتاب شد که راکت بازنشسته ولو قدرتمندتر ناسا، ساترن ۵ (Saturn V)، سفر خود را آغاز کرده بود. ساترن ۵ از دسامبر ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ در مجموع ۲۴ نفر را به ماه رساند.
هوی تلفیقی از ۳ دستگاه فالکن ۹ محسوب می‌شود. اسپیس اکس عموماً از فالکن ۹ به منظور حمل منابع به ایستگاه فضایی و پرتاب ماهواره برای شرکت‌های دیگر – مانند پروژه زوما – استفاده می‌کند.


مقالۀ مرتبط: شکست زودهنگام اسپیس اکس: ماهواره جاسوسی زوما نتوانست به مدار زمین برسد


مریخ هستۀ تمام تلاش‌های ایلان ماسک به حساب می‌آید. وی مدتی قبل اعلام کرده بود که از هوی برای جابه‌جایی مسافر به مریخ استفاده نخواهد کرد، چرا که این راکت به منظور پرتاب ماهواره‌های بسیار بزرگ طراحی شده است. با این حال، وی هم‌اکنون در حال کار بر روی راکتی بزرگ‌تر می‌باشد که آن را “هیولا” توصیف نموده است. راکت جدید اسپیس اکس، فضانوردان را جابه‌جا خواهد نمود.

هدف غایی ماسک، پایه‌ریزی شهری در مریخ و انتقال اولین ساکنین آن توسط راکت‌های غول‌آسای این شرکت می‌باشد.


مقالۀ مرتبط: نمای مریخ از دید ایلان ماسک؛ آرزوهای بزرگ!


ایلان ماسک اعلام نموده است که پیش از سفر به مریخ، طی سه الی چهار سال آتی، از راکت جدید خود به منظور گردش به دور زمین و سپس سفر به ماه، بهره خواهد گرفت.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید