انتشار این مقاله


نمای مریخ از دید ایلان ماسک؛ آرزوهای بزرگ!

ماسک می‌خواهد انسان‎‌ها را به مریخ بفرستد، و می‌گوید نمای ذهنی واضحی دارد که این کار، برای شرکتش پول‌ساز هم هست.

سفر به مریخ! ایلان ماسک از آرزوهایش می‌گوید؛ او می‌خواهد انسان‎‌ها را به مریخ بفرستد، و می‌گوید نمای ذهنی واضحی دارد که این کار، برای شرکتش، SpaceX، پول‌ساز هم هست.

ایلان ماسک، مدیر اجرایی spaceX، در کنگره‌ی بین‌المللی فضانوردی؛ ادلاید استرالیا
ایلان ماسک، مدیر اجرایی spaceX، در کنگره‌ی بین‌المللی فضانوردی؛ ادلاید استرالیا

موضوع بحث راکتی جدید است؛ کوچک‌تر از چیزی که سال پیش در مکزیک معرفی شد ولی هنوز بزرگ‌تر از هر چیزی که تا به امروز پرتاب شده. او همچنین یک فضاپیمای جدید هم معرفی کرده است.


مقاله‌ی مرتبط: ایلان ماسک تصویری از لباس فضانوردی جدید SpaceX را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت


ایلان ماسک سال پیش هم در کنگره‌ی بین‌المللی فضانوردی چنین چیزی را مطرح کرده بود ولی امسال در آدلاید استرالیا از جزئیات بیشتری پرده برداشت. با این حال هنوز او توضیح قانع‌کننده‌ی درباره‌ی توجیه مالی این پروژه ارائه نداده است؛ SpaceX با همه‌ی آوازه‌اش، هنوز هم شرکت متوسطی می‌باشد. او جمعه‌ی هفته‌ی پیش چنین گفت:

اکنون ما فکر می‌کنیم که راه بهتری برای انجام این کار وجود دارد.

این راکت و فضاپیمای جدید در آینده‌ای نزدیک جای هر چیزی را که امروز این شرکت پرتاب می‌کند، خواهد گرفت. به نظر می‌آید تغییرات پایه‌ایست!

ایلان ماسک با انتشار این تصویر در اینستاگرامش چنین نوشت: "شهر مریخ در برابر زمین؛ آسمان سپیده‌دم در مریخ آبی و آسمان روز، سرخ است."
ایلان ماسک با انتشار این تصویر در اینستاگرامش چنین نوشت: “شهر مریخ در برابر زمین؛ آسمان سپیده‌دم در مریخ آبی و آسمان روز، سرخ است.”

راکت مؤثر و لاغرتر! جدید احتمالاً به جای ۱۲ متری که سال قبل اعلام شد، ۹ متری خواهد بود. قدرت این راکت، از قدرت راکت ۵ زحل که فضانوردان ناسا را به ماه برد، بیشتر ارزیابی می‌شود. آقای ماسک آن را B.F.R. نامیده (“ب” برای بیگ و “ر” برای راکت، درباره‌ی “اف” چیزی ننوشته!). B.F.R. قرار است ۱۵۰ تن را به مدار نزدیک به زمین ببرد.

این راکت برای کولونیست‌های مریخ، فضاپیمایی را با ۴۰ کابین از زمین بلند خواهد کرد. هر کابین ظرفیت دو یا سه نفر را دارد و در هر پرواز ۱۰۰ نفر را از زمین بیرون خواهد برد. پس از پرتاب، مثل همیشه بوستر به صفحه‌ی پرتاب برمی‌گردد. فضاپیما به گردش ادامه می‌دهد و تانک‌های خودش را دوباره از اکسیژن و متان پر می‌کند.

لازم به ذکر اینکه، راکت جدید کارهای معمول فالکون ۹، از جمله حمل بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی را هم انجام خواهد داد. همین تشکیلات روی ماه هم می‌تواند فرود بیاد. “اکنون ۲۰۱۷ است. ما باید پایه‌هایی در ماه هم داشته باشیم.”

حتی روی زمین هم این راکت کارایی دارد. با سرعت ۱۸,۰۰۰ مایل بر ساعت، فواصل دوری مثل نیویورک تا شانگهای ۳۹ دقیقه‌ای خواهد شد. با این اوصاف، هر دو نقطه‌ای روی زمین کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

آقای ماسک بسیار خوشبینانه به قضیه نگاه می‌کند و گفته که کار در شرکت، هم اکنون شروع شده است. اولین عملیات بدون سرنشین می‌تواند تا ۲۰۲۲ انجام شود. با این حال پنج سال برای ایلان ماسک اصلاً کم نیست.

دو سال بعد از آن، زمانی که زمین و مریخ در امتداد هم قرار گرفتند، SpaceX چهار B.F.R. را به مریخ پرتاب خواهد کرد؛ دو تا حامل بار و دو تا حامل انسان!


مقاله‌ی مرتبط: فکر می کنید آمادگی زندگی در مریخ را دارید؟


دروازه‌ی فضای عمیق

SpaceX تنها شرکتی نیست که برای سیاره‌ی سرخ خواب دیده. چند ساعت قبل از صحبت‌های ایلان ماسک، Lockheed Martin بروزرسانی جدیدی از عملیات مریخ‌شان به نام Mars Base Camp ارائه داد. در مقایسه با آرزوهای ماسک، برنامه‌های Lockheed Martin آهسته و آرام به نظر می‌آیند. تا قبل از ۲۰۲۸ خبری نیست. فقط شش فضانورد قرار است به مریخ برود. و اولین سفر حتی قرار نیست به مقصد مریخ باشد؛ به جای آن یک سال باید دور زمین بگردد.

تصویری هنری از فضاپیمای Mars Base Camp

این فضاپیما که شاید شبیه یکی از مأموریت‌های اعزامی ناسا به مریخ به نظر برسد از کپسول‌های Lockheed Martin که برای مأموریت‌های فضای عمیق ناسا ساخته می‌شود، بهره می‌برد. این آژانس قصد دارد ایستگاهی فضایی بر فراز ماه دایر کند. این هفته آژانس فضایی روسیه هم تمایل خود را مبنی بر همکاری با ناسا برای ساخت این ایستگاه در ماه اعلام کرد. مأموریتی به نام “دروازه‌ی فضای عمیق”.

Lockheed Martin لندری را به مأموریت خودش اضافه کرده که می‌تواند فضانوردان را به مدت دو هفت به سطح مریخ ببرد.
Lockheed Martin لندری را به مأموریت خودش اضافه کرده که می‌تواند فضانوردان را به مدت دو هفت به سطح مریخ ببرد.

مسئولان Lockheed Martin با بازتاب نظر خیلی‌ها برای قدم گذاشتن بر سطح ماه، قبل از مریخ، اظهار داشته‌اند که از طریق “دروازه‌ی فضای عمیق” می‌توان به نقاط مختلف ماه نیز سفر داشت.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید