انتشار این مقاله


مشغله‌ی زیاد ممکن‌ است خلاقیت شما را نابود کند

در این مقاله می‌بینیم که چطور رها کردن ذهن می‌تواند در شکوفا شدن خلاقیت موثر باشد.

اگر تا به‌ حال در یک صفحه‌ی خالی شروع به اجرای ایده‌ی خود کرده‌اید، در حالی که تقریبا هیچ ذوقی نداشتید، می‌دانید که چه‌قدر می‌توانید سرگردان شوید. مهم نیست که چه‌قدر خواهان ایده در سر خود باشید، نمی‌شود! مگر تا زمانی‌که به زیر دوش یا به قدم‌زنی صبحگاهی بروید. چرا؟ ایده‌های خلاقانه در رویاهای روزانه یا لحظات استراحت به ما الهام می‌شوند، و این برگرفته از تحقیقات است. اگر بدون توقف کار کنید، ممکن است خلاقیت خود را نابود کنید .

تسلا هم این طور می‌گوید

اگر به این موضوع شک دارید، نیکولا تِسلا یک لحظه‌ی “آها” درباره‌ی چرخش میدان‌های مغناطیسی دارد، هنگامی که با دوستان کالج خود قدم می‌زد. آن منجربه توسعه‌ی جریان AC شد که تقریبا پایه‌ی تمام قدرت الکتریکی امروزه است. به طور مشابه آلبرت انیشتین هنگامی‌که به الهام نیاز داشت موتزارت گوش می‌داد.

نیویورک تایمز از قول پسر بزرگترش، هَنس آلبرت می‌نویسد:

هر موقع که احساس می‌کرد به ته خط رسیده یا در موقعیت پیچیده‌ای در کارش گیر کرده، به موسیقی پناه می‌برد.

معمولا تمام مشکلاتش را حل ‌می‌کرد.

اِما سپلا از دانشگاه استنفورد در کتابش از دانشگاه سانتا بارابار کالیفرنیا تحقیقی را منتشر کرد، که دریافت مردم بعد از اینکه ذهن خود را رها می‌گذارند خلاقیت بیشتری دارند. در میان تحقیقاتی که این مقاله به آن‌ها ارجاع داده، گزارشی از سال ۲۰۱۲ است که می‌گوید مشارکت در یک فعالیت ساده که مغز را به رها شدن تشویق می‌کند، باعث عملکرد بهتری می‌شود. رویاپردازان! شنیدید؟ ما فرآیند خلاقیت را در مشت داریم.

همه‌اش مربوط به تعادل است

علاوه بر وارد کردن بازه‌های استراحت (مانند یک قدم‌زنی طولانی) در هفته‌ی شلوغ‌تان، سپلا به تحقیق اشاره‌می‌کند که پیشنهاد می‌دهد خلاقیت خود را از متنوع کردن تجربه هایتان به دست آورید (مانند مسافرت به خارج از کشور). یا اینکه انرژی خود را از اختصاص دادن زمان‌تان به بازی، دوباره به‌دست‌بیاورید. مثلا پینگ پونگ!

اگر این‌ها به نظرتان زیادی می‌آیند می‌توانید روز خود را به سادگی با ترتیب‌دادن استراحت در ذهن‌تان بسازید. سعی کنید چند تمرین ساده را به کار متمرکز خود اضافه کنید. تحقیقات می‌گویند مردم کارشان را در موارد چالشی، وقتی که قبل از آن کار ساده ای برایشان تعریف شده باشد، بهتر انجام میدهند. بگذارید آن ذهن نفس بکشد!

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید