انتشار این مقاله


معمای شمع یک پازل منطقی است که به تفکر خلاقانه نیاز دارد

آیا می‌توانید از قالب ذهنی خود خارج شوید و معمای شمع را حل کنید؟

معمای شمع در سال ۱۹۴۵ توسط کارل دانکر منتشر شد. هرچند که به نظر ساده می‌آید، این معمای رفتارشناختی مقداری ایده نیاز دارد. فقط بگوییم که این معمای منطقی کمی فکر خارج از قالب معمول می‌خواهد. در ادامه این مساله و راه‌حلش را می‌خوانیم.

معما این است

شما در یک اتاق با میزی چسبیده به دیوار هستید. روی آن جعبه‌ای است که داخلش تعدادی پونز، تعدادی چوب‌کبریت‌ و یک شمع است. شما باید شمع روشن را به دیوار بچسبانید طوری که لکه روی میز یا زمین نریزد. چه طور این کار را می‌کنید؟

وقتی که آماده بودید، به پایین صفحه بروید تا پاسخ را ببینید.

راه‌حل و تاریخچه

برای کامل‌کردن این کار، می‌توانید پونزها را از جعبه دربیاورید، جعبه را به دیوار میخ کنید، و شمع را در جعبه جای‌گذاری کنید. تا-دا! حلش کردید؟

دانکر اشاره کرده که این مساله نیاز دارد تا شرکت‌کننده‌ها به تمایل خود بر “ثبات عملکردی” غلبه کنند.

آن را به عنوان “سد ذهنی در مقابل استفاده‌ی جدید از چیزی که برای حل مساله لازم است” توصیف می‌کند. در این مساله جعبه‌ی پونز کلید مساله است. شرکت کننده‌ها زمان سختی را برای دیدن جعبه به‌عنوان چیزی خالی از پونز داشتند. مساله‌ای متفاوت با این به شرکت‌کننده‌ها طوری ارائه شد که پونزها خارج از جعبه بودند، و محتمل‌تر بود که شرکت‌کننده‌ها راه “چسباندن جعبه را به دیوار” را بیایند. پیام اخلاقی تحقیق دانکر چیست؟ خارج از قالب فکر کنید، و خیلی به کاربرد معمول اشیاء گیر ندهید!

برای راه‌های خارج از قالب فکر‌کردن “هنر تفکر خلاقانه: ۸۹ راه برای دیدن چیزها به طور متفاوت” توسط راد جودکینز را ببینید.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید