انتشار این مقاله


دانشمندان کهکشانی تقریباً بدون ماده تاریک یافته اند

به تازگی کهکشانی کشف شده است که می توان گفت ماده تاریک ندارد. آیا نظریه های قبلی نقض می شوند؟

۶۵ میلیون سال نوری دور تر از زمین، کهکشانی به نام NGC 1052-DF2 وجود دارد (که به اختصار DF2 نامیده می شود). علاوه بر این ممکن است F-U نیز نامیده شود؛زیرا همان چیزی است که به دانشمندانی که فکر می کرندند همه چیز را درمورد کهکشان ها و ماده تاریک و درباره جهان هستی می دانند، می گوید. به نظرتان چه چیزی باعث تمایز DF2 شده است؟ در حقیقت به نظر می رسد که این کهکشان ماده تاریک ندارد!


مقاله مرتبط: ماده‌ی تاریک شاید همان نوترون مرده باشد!


ماده تاریک وجود دارد؟

تاکنون به طور مستقیم ماده تاریک را ندیده ایم اما معتقدیم که وجود دارد ؛ زیرا تاثیر آن را بر مواد مشاهده می کنیم. براساس این مشاهدات غیر مستقیم محققان حدس می زدندکه حدود ۲۷ درصد از جهان را ماده تاریک تشکیل می دهد. از زمانی که ماده تاریک به نوعی کشف شد، دانشمندان فرض می کردند که این ماده برای تشکیل کهکشان ها ضروری است. ماده تاریک انباشته شده و براساس گرانش حاصل از آن ماده باریونی جذب می شود. بر این اساس ستاره ها ، سیاره ها و دیگر اجرامی که می توانیم در یک کهکشان مشاهده کنیم تشکیل می گردد. خیلی ساده است ؛ نه؟

براساس این دانسته ها، تیم مطالعه کننده ی DF2 گمان می کردند که به خوبی می توانند حدس بزنند که چه مقدار ماده تاریک در این کهکشان وجود دارد. اما با محاسبه ی میزان ماده تاریک، متوجه شدند که تنها یک چهارصدم از مقداری که انتظار داشتند یافت می شود! با این وجود ایده های استاندارد پذیرفته شده درباره کار کهکشان ها نیز زیر سوال می رود و می توان نتیجه گرفت که شاید بیش از یک راه برای تشکیل یک کهکشان وجود دارد.

DF2 در کدام دسته از کهکشان ها جای می گیرد؟

منحصر به فرد بودن این کهکشان تنها به این مورد ختم نمی شود. ویژگی های یک کهکشان مارپیچی را ندارد. کهکشان های مارپیچی به طور معمول دارای چگالی، ناحیه مرکزی،بازوهای مارپیچی و یک دیسک هستند. از طرفی شبیه کهکشان های بیضوی شناخته شده نیز نیست؛ این کهکشان ها دارای حفره ای در مرکز خود هستند. در عوض، DF2 یک کهکشان به شدت پخشی (UDG) نادر است و به قدری پراکنده شده که می توان تمام کهکشان های پشت آن را مشاهده کرد.

ممکن است عجیب باشد اما DF2 وجود ماده تاریک را تایید می کند . اگرچه نظریه هایی مبنی بر عدم وجود ماده تاریک وجود دارد. در پاسخ به این نظریه ها باید گفت که اگر ماده تاریک وجود نداشته باشد، کهکشانی هم شکل نمی گیرد. بنابراین این کهکشان در نوع خودش بسیار جالب بوده و می تواند چنین نظریه هایی را نابود سازد.

محققان در تلاش اند سن دقیق این کهکشان را تخمین بزنند. آنها میدانند که عمر این کهکشان بیش از ۱۰ میلیارد سال است. اما برای آنها مهم است که این مقدار ۱۰ میلیارد سال است یا ۱۳ میلیارد سال . اگر این کهکشان مربوط به ۱۳ میلیارد سال قبل باشد ، به این معنی است که درست بعد از بیگ بنگ تشکیل شده است و در اینصورت DF2 لقب قدیمی ترین کهکشان کشف شده را به خود خواهد گرفت.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید