انتشار این مقاله


بهترین زمان برای ورزش بستگی به اهداف شخصی شما دارد

طبق علم، بهترین زمان برای ورزش کی است؟ کاملا بستگی دارد.

طبق علم، بهترین زمان برای ورزش کی است؟ کاملا بستگی دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که هم ورزش صبحگاهی و ورزش عصرگاهی مزایای خاص خود را دارند.

سحرخیزان خواب بهتری دارند

اگر به دنبال از دست دادن وزن هستید، ورزش در صبح احتمالا بهترین است. به دلایلی، برخی از مردم “ورزش با شکم خالی (fasted training)” را بسیار قبول دارند، که بلافاصله پس از بیدار شدن و قبل از خوردن صبحانه انجامش می‌دهید، یا به این دلیل که ورزش هوازی با شکم پر باعث اذیت‌شان می‌شود، یا اینکه شنیده‌اند موجب چربی‌سوزی بیشتر می‌شود. علم روی بخش دوم هنوز توافق ندارد: برخی مطالعات می‌گویند که ورزش با شکم خالی بهتر از ورزش با شکم پر (fed training) است، چون باعث کنترل اشتها و تغییر گلوکز و حساسیت انسولین می‌شود. سایر مطالعات نشان داده‌اند که چه مردم با شکم خالی ورزش کنند، چه با شکم پر، هیچ تاثیری روی از دست‌دادن وزن‌شان ندارد وقتی سایر شرایط برابر هستند. به خودتان بستگی دارد که تصمیم بگیرید که با شکم خالی بهترین ورزش را می‌کنید، یا این‌که کمی غذا به آن برسانید و بعد ورزش کنید.


مقاله‌ی مرتبط: قبل و بعد از ورزش چه بخورید؟


برای بیشتر ما، شاید صبح بهترین زمان برای نگه‌داشتن یک برنامه‌ی ورزشی پایدار باشد، چون کارهای لحظه آخری در غروب و یک روز طولانی در سر کار می‌توانند انگیزه‌ی شما برای ورزش را از بین ببرند. و هر کسی که در ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر به باشگاه رفته باشد می‌داند که زمان بسیار شلوغی پس از کار است. صبح به باشگاه رفتن می‌تواند تفاوت میان یک زمان سریع و راضی‌کننده روی تردمیل و ایستادن در صف آن را نشان دهد.


مقاله‌ی مرتبط: خواب در مقابل ورزش!


بسیاری از مردم باور دارند که ورزش‌کردن در شب، خوابیدن را سخت می‌کند. برآورد شما ممکن است متفاوت باشد، اما طبق تحقیقات علمی این داستان صحت چندانی ندارد. تحقیقات نشان داده‌اند که هم برای ورزش هوازی و هم وزنه‌ برداری، این‌که چه زمانی در روز تمرین می‌کنید، زیاد در کیفیت خوابتان اثر ندارد. فقط این واقعیت که شما ورزش می‌کنید، به خوابیدن‌تان کمک می‌کند. البته که گاهی اوقات شما یک ورزش صبح‌گاهی را برنامه‌ریزی می‌کنید فقط به این خاطر که با خودتان سر خوابیدن در صبح یا بیدار شدن، چانه بزنید.

انرژی عصرگاهی

اما اگر به خودتان قول بدهید که مصمم باقی می‌مانید، ورزش عصرگاهی هم مزایای خاص خود را دارد. دمای مرکزی بدن در طول روز زیاد می‌شود، و چون عضلات گرمتر انعطاف‌پذیرتر هستند و خطر جراحت‌شان کمتر است، این باعث می‌شود عصرها زمان بسیار خوبی برای ورزش‌های سخت‌تر باشند. حتی فراتر از این هم می‌رود: عضلات شما با ساعت زیستی یکسانی با بقیه ی بدن‌تان کار می‌کنند، و آن‌ها در هنگام زمان روزانه‌ی بیولوژیکی‌شان پربازده‌تر هستند.

هم‌چنین میزان تستوسترون در طول روز بیشتر است. به همین دلیل، تمرین‌های قدرتی و مقاومتی در عصر و غروب مفیدترین حالت خود را دارند، چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان. و هورمون استرس کورتیزول که باعث می‌شود چربی ذخیره کنید و عضله از دست بدهید، در هنگام صبح بیش‌ترین مقدار را دارد و در طول روز کاهش می‌یاید. یک مطالعه نشان داده که تمرینات ساعت ۶ عصر برای احیای انرژی و تمرکز بهتر از تمرینات ساعت ۶ صبح بوده‌اند.

در نهایت، بهترین زمان روز برای ورزش کردن واقعا به شما و پیش فرض‌هایتان بستگی دارد. آیا تداوم بزرگ‌ترین ریسک شماست؟ یا خواب کافی؟ یا آسیب دیدن تان؟ زمانی از روز را انتخاب کنید که باعث می‌شود در ساده‌ترین حالت بهترین ورزش را انجام بدهید، و همه‌ی چیزهای دیگر بسیار ساده‌تر خواهند شد.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید