انتشار این مقاله


خواب در مقابل ورزش!

آیا برای سلامت عمومی ۸ ساعت خواب شبانه در هفته بدون ورزش بهتر است یا ۷ ساعت خواب شبانه با تمرین صبحگاهی؟

سوال: برای افراد شاغل، اختصاص دادن زمانی برای ورزش در طول هفته سخت است و اغلب تنها زمان ممکن صبح زود می‌باشد. آیا برای سلامت عمومی ۸ ساعت خواب شبانه در هفته بدون صرف هیچ زمانی برای ورزش بهتر است یا ۶/۵ الی ۷ ساعت خواب شبانه با تمرین صبحگاهی؟


در جواب دکتر Charles Czeisler، کارشناس خواب Brigham و بیمارستان زنان و دانشکده‌ی پزشکی Harvard در Boston، می‌گوید:

این یک انتخاب بسیار بد است! خواب و ورزش هر دو از اجزای کلیدی یک استایل زندگی سالم‌اند و هیچ‌کدام نباید در برابر دیگری دچار خلل و شکاف شود. خواب برای انجام تمرینات مهم است و خطر آسیب را کاهش می‌دهد و به ماهیچه‌ها اجازه می‌دهد تا بعد از ورزش ریکاوری شوند.
کمبود خواب سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، مردم را در برابر بیماری مستعد می‌سازد که این به معنی از دست دادن تمرینات ورزشی هم می‌باشد. قربانی کردن خواب همچنین با افزایش وزن، بیماری قلبی عروقی و دیابت در میان دیگر مشکلات سلامتی، ارتباط دارد. البته ورزش منظم فواید زیادی از جمله داشتن خوابی بلندتر، دارد.

دکتر Czeisler اضافه کرد:

دیر خوابیدن به ویژه وقتی که شما قبل از خواب از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده کرده یا زیر چراغ‌های روشن نشسته‌اید، بعداً ریتم شبانه‌روزی بدن را تغییر می‌دهد. اما هنوز مردم به حدود ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. پس اگر شما بعد از ۶/۵ ساعت برای تمرین ورزشی از خواب بیدار می‌شوید، شما اساساً در طول شب بیولوژیکی‌تان مشغول انجام فعالیت هستید.


مقاله‌ی مرتبط: منظم بخوابید تا کام روا باشید!


تحقیقات انجام شده در دانشگاه Northwestern بر این که سلول‌های ماهیچه‌ای هم ریتم شبانه‌روزی دارند و همچنین این که عملکرد و ریکاوری آن‌ها در طول روز بیولوژیکی بهتر از شب بیولوژیکی است، اشاره می‌کند.

دکتر Czeisler می‌گوید:

بنابراین، بیدار شدن از خواب به منظور ورزش کردن در طول شب بیولوژیکی‌تان مضر و آسیب‌بخش است.

Desiree Ahrens، مربی معتمد بهداشت و سلامت در کلینیک Mayo در Rochester می‌گوید:

اگر با کمبود وقت مواجه هستید، راه‌هایی وجود دارد که بدون اینکه به باشگاه یا کلاس رسمی ورزش بروید، در طول روز به طور نامحسوس ورزش کنید.
بالا رفتن از پله‌های خانه‌تان تمرینی به اندازه‌ی تمرین صخره‌نوردی، فراهم می‌کند. تمرینات ورزشی همچنین می‌توانند به فعالیت‌های کوچک‌تری در طول روز، تقسیم شوند. کمی خلاقیت بالاتری با تمرینات داشته باشید!

خانم Ahrens اضافه می‌کند:

همچنین اگر شما در خانه‌تان بچه‌ی کوچکی دارید بهتر است اعتراف کنم که ممکن است این سال‌ها در زندگی‌تان تمرینات طولانی مدت نداشته باشد. اما نیازی نیست نگران اینکه دیگر هیچ‌وقت دوباره ورزش نخواهید کرد، باشید.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه کم‌خوابی باعث کاهش یادگیری می‌شود؟


وی غالباً پیشنهاد می‌کند که هنگام برقراری تعادل بین داشتن خواب کافی و بیدار شدن برای تمرین صبحگاهی، از حس مشترک استفاده کنید.

او می‌‌گوید:

اگر شما اراده‌ی خوبی دارید و به سه بار بیدار شدن در طول شب با کودک‌تان خاتمه داده‌اید، به خواب برگردید!

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید