انتشار این مقاله


علت خواب دیدن زیاد؛ خواب دیدن زیاد نشانه چیست؟

آیا درباره خواب کنجکاو هستید، اما نمی‌توانید جواب را پیدا کنید؟

اکثر مردم به دفعات یکسانی رویا می‌بینند. خواب شما به پنج مرحله تقسیم می‌شود. چهار مرحله اول، که NREM  نامیده می‌شوند ، عموما بدون رویا هستند. مرحله پنجم REM (مرحله حرکت سریع چشم) است، که اکثر خواب‌ها در آن رخ می‌دهد. اکثر افرادی که می‌گویند رویا و خواب ساده‌ای نداشته‌اند، رویای خود را به یاد نمی‌آورند. در مطالعات آزمایشگاهی که افراد بلافاصله بعد از خواب REM بیدار می‌شدند، تقریبا همیشه رویاهایشان را به وضوح به یاد می‌آوردند. در آن روی سکه، اگر احساس می‌کنید که تمام شب را خواب می‌بینید، ممکن است علت خواب دیدن زیاد شما بیدار شدنتان در طول یا بلافاصله پس از مرحله REM خواب باشد.

مراحل خواب
مراحل خواب

آیا شما درباره خواب کنجکاو هستید، اما نمی‌توانید جواب را پیدا کنید؟ بسیاری از ما سؤالاتی از این دست داریم، و به همین دلیل است که قسمت پرسش از دکتر مجازی را به وجود آوردیم. شما می‌توانید سؤال خود را در زیر همین صفحه با کامنت پرسیده یا با استفاده از فرم تماس با ما از دکتر مجازی بپرسید. سعی می‌کنیم حدالمقدور با جستجو و پرسش از متخصصان سؤال شما را پاسخ دهیم اما همیشه به یاد داشته باشید که توصیه‌های درمانی باید زیر نظر پزشک متخصص عملی شوند.

علت خواب دیدن زیاد و عوارض آن چه می‌تواند باشد

برای مثال سؤال یکی از مخاطبان وبسایتی در مورد خواب این بود که:

من تقریباً پیش از این اصلاً خواب نمی‌دیدم. مخصوصاً زمانی که راننده کامیون بودم. بعد از آن ۴ تا ۵ بار در هفته داخل کامیونم خوابیدم. الان نمی‌توانم جلوی زیاد خواب دیدن را بگیرم. آیا باید رانندگیم را کم کنم؟ استرس باعث این علائم شده است؟

محیط خواب نامناسب می‌تواند علت خواب دیدن زیاد باشد
محیط خواب نامناسب می‌تواند یکی از علل خواب دیدن زیاد باشد

با وجود تمامی پیشرفت‌های حاصله در درک خواب، کماکان رویاها چیزی شبیه به یک راز هستند. تنها چیز قطعی که راجع به آن وجود دارد، این است که به غیر از بعضی از آسیب‌های شدید مغزی، همه‌ی ما خواب می‌بینیم.

در شب، شما چندین بار بین سیکل‌های non-REM و REM (حرکت سریع چشمی) این طرف و آن طرف می‌شوید که خواب دیدن معمولاً در انتهای این سیکل‌ها اتفاق می‌افتد. خواب‌هایی که یادتان می‌ماند (خواب شفاف) معمولاً آن‌هایی هستند که درست پس از دیدن آن‌ها یا هنگام دیدنشان بیدار شده‌اید؛ شاید علت خواب دیدن زیاد شما همین باشد که بلافاصله بعد از خواب دیدن بیدار می‌شوید. کسانی که می‌گویند ما خواب نمی‌بینیم معمولاً خواب سنگینی دارند و فقط آن را به یاد نمی‌آورند.

در مورد پرسش بالا درباره‌ی علت خواب دیدن زیاد حدس خود فرد احتمالاً درست است؛ استرس. مسائل دیگری که ممکن است منجر به عوارض خواب دیدن زیاد شود شامل محرومیت از خواب، مصرف الکل و داروهای خاص است. بعضی از اختلالات خواب، مثل آپنه خواب نیز می‌توانند علت خواب دیدن زیاد باشند؛ چون آپنه خواب باعث بیدار شدن های متعدد در طول خواب می‌شود.

توصیه‌ها برای درمان خواب دیدن زیاد ابتدا مراجعه به پزشک برای تشخیص علت‌های احتمالی است. اگر عوارضی مثل آپنه خواب و استرس وجود نداشت، در قدم بعدی محیط خواب خود را بررسی کنید. مثلاً صاحب پرسش بالا در کامیون می‌خوابید. قطعاً داخل کامیون محیط خوبی برای خواب نیست و شاید عوارض خواب دیدن زیاد را داشته باشد.

درمان خواب دیدن زیاد چیست

اگر سؤال شما این است که خواب دیدن زیاد نشانه چیست می‌توانیم بگوییم کمبود خواب؛ شاید شما به اندازه‌ی کافی خواب باکیفیت ندارید. از عوارض خواب دیدن زیاد چیزی نمی‌دانیم ولی شاید همین خواب دیدن زیاد عارضه‌ی کیفیت پایین خواب شبانه‌ی شما باشد.

ممکن است به دلیل محیط خواب شما باشد یا شریک خوابتان که از خواب بیدار شده است. رختخواب خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که برای نوع خواب شما راحت و مناسب باشد. همچنین، هر گونه ملحفه‌ای که قدیمی یا فرسوده شده است را جایگزین کنید. به عنوان مثال، بالش باید هر ۱۸ ماه جایگزین شود. اگر تشک شما قدیمی و ناراحت کننده باشد، می‌توانید از کسی کمک بگیرید تا آن را تعمیر کند. اگر در اتاق خوابتان مشکل سر و صدا دارید (مثلا اگر خروپف کسی که با او می‌خوابید شما را از خواب بیدار می‌کند) یا در خارج از اتاق خوابتان سر و صدا و شلوغی وجود دارد ، سعی کنید گوش‌گیر یا یک دستگاه نویز کنسلر داشته باشید.

همچنین برای درمان خواب دیدن زیاد از الکل، کافئین و تنباکو، حداقل چند ساعت قبل از خواب دوری کنید؛ چون این مواد قابلیت به هم زدن الگوهای خواب را دارند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (3)
  1. سلام
    من خیلییییی زیاد خواب می بینم و نمیدونم چرا !!!
    در طول روز به هر چیز یا هر کس هر چند خیلی کم فکر بکنم همون شب حتما خوابش رو میبینم و از شب تا موقع بیدار شدن ۷،۸ تا خواب مختلف با آدما و شرایط مختلف می بینم
    قبلا اصلا اینطور نبودم و اصلا خواب نمی دیدم حالا کاملا برعکس شده . چرا اینجوریه ؟

  2. سلام لطفا اگه میشه جواب بدین ضروریه.
    من مدتیا هر شب خوابای مختلف میبینم. با ادمایی که تاحالا ندیدم و دیدم. خوابا خیلی زیادن هر شب دارمشون جوری که وقتی شبا میخوام بخوابم دیگه عادی شده واسم پیس خودم میگم امیدوارم خواب امشبم خوب باشه.
    لطفا بگین واسه چیه من خیلی خوب میخوابم ۸ ساعت تو روز حداقل و اینکه شرایط خوابمم خوبه ساکتو تاریکو تخت راحت .

دیدگاهتان را بنویسید