انتشار این مقاله


استاتین‌ها زندگی افرادی با کلسترول LDL بالا را نجات می‌دهند

به احتمال زیاد داروهای کاهنده‌ی کلسترول، زندگی هزاران نفر از افرادی را که دارای کلسترول LDL یا کلسترول بد بالا هستند، نجات می‌دهد.

طبق مطالعه‌ای جدید از دانشگاه Iowa که در مجله انجمن پزشکی آمریکایی (JAMA) منتشر شده‌است، به احتمال زیاد داروهای کاهش‌دهنده‌ی کلسترول، زندگی بیش از هزاران نفر از افرادی را که دارای کلسترول LDL یا کلسترول بد هستند، نجات مي‌دهد.

Jennifer Robinson، پزشک و استاد اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی UI و دستیار مطالعه می‌گوید:

یافته‌ها نشان می‌دهد که پزشکان باید در درمان بیمارانِ با کلسترول LDL بالا با استاتین‌ها، پیگیری بیشتری داشته‌باشند و بیماران باید با احساس امنيت از آن‌ها استفاده نمايند. استاتین‌ها سالم‌ترین داروهاي موجود هستند که خطرحملات قلبي، سكته‌ها و مرگ را در طيف وسيعي از بيماران كاهش مي‌دهند. احتمالا بیمارانی با سطوح بالای کلسترول LDL، با مصرف استاتین‌ها و برخی از داروهای جدید کلسترول از مزاياي سلامتی بهتري را تجربه می‌کنند.


مقاله مرتبط: انتظارات پیش از مصرف استاتین بر چگونگی مصرف آن تأثیرگذار است

 آیا ژنتیک هر فرد در مصرف استاتین ها تاثیر گذار است؟


این تحقيق ٣٤ مطالعه‌ی قبلی را بررسی می‌کند که شامل بیش از ۲۷۰،۰۰۰ شرکت کننده بود. بررسی‌ها نشان داد که به احتمال زیاد، استاتین‌ها خطر مرگ را در شرایطی که سطح کلسترول LDL، برابر یا بیشتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg / dl) کاهش می‌دهد (حتی اگر به تنهايي و يا با سایر داروهای کاهش‌دهنده‌ی LDL مورد استفاده قرار گیرد).

به گفته‌ی رابينسون، این مطالعه دریافت که در صورت به کار بردن روش‌های درمانی برای کاهش کلسترول LDL، هر ساله ٤/٣نفر از هر١٠٠٠ نفر، بیشتر نجات پيدا مي‌كنند.
بیشترین سود و بيشترين کاهش در میزان مرگ و میر به بيماراني بر مي‌گردد که بالاترین سطح کلسترول LDL را دارند.
کلسترول LDL باعث تجمع چربی و پلاک در شریان‌ها شده و خطر حملات قلبی و سکته‌ها را افزایش مي‌دهد. سطوح زیر ۱۰۰ mg / dl به عنوان سطح مطلوب در نظر گرفته می‌شود و این افراد با افزایش سن، احتمال کمتری برای تشکیل پلاک‌های کلسترول دارند. مقادیر بالای ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر، ناسالم در نظر گرفته می‌شوند.


مقاله مرتبط: کلسترول خوب، کلسترول بد

داروی کاهش کلسترول “Praluent” خطر مرگ را کاهش می‌دهد


با توجه به اینکه ۱۲.۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی – یا حدود ۳۰ میلیون نفر – سطح LDL بالای ۱۶۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر دارند، رابینسون می‌گوید که یافته‌ها نشان می‌دهد که استاتین‌ها سالانه زندگی ده‌ها نفر از هزاران نفر را نجات می‌دهد.

او می‌گوید:

متاسفانه اکثر آمریکایی‌هایِ با سطوح بالای کلسترول درمان نمی‌شوند و زندگی آن‌ها به طور غیرمعقولي از بین می‌رود.

افرادی که LDL بالایی دارند می‌توانند از طریق رژیم غذایی متناسب و اصلاح‌شده، افزایش تمرینات و مصرف داروهایی نظیر استاتین‌ها، سطح آن را کاهش دهند. افرادی که قبلا بیماری قلبی عروقی یا علل ژنتیکی کلسترول بالا دارند نيز مي‌توانند با افزودن سایر داروهای کاهش‌دهنده‌ی LDL به درمان با استاتین، سود ببرند.

این مطالعه نشان می‌دهد که داروهای کاهش‌دهنده‌ی LDL، می‌تواند برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی در افرادی که ریسک فاکتور ها $$را دارند، موثر باشد؛ حتی زمانی که سطح کلسترول LDL پایین باشد حتی بیشتر حملات قلبی و مرگ‌ها وقتی سطوح LDL در افراد، بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، قابل پیشگیری است.

اسما تقی‌زاده انهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید