انتشار این مقاله


افسردگی طولانی مدت و تغییر مغز

افسردگی طولانی مدت مغز را کاملا تغییر می‌دهد.

مطالعه جدید در مرکز اعتیاد و سلامت روانی (CAMH) تورنتو، موردی قابل توجه درباره بیماری روانی آشکار ساخته است: سالهای طولانی التهاب ناشی از افسردگی، کاملا و بصورت فیزیکی، مغز را تغییر می‌دهد. این یافته بطور چشمگیری نحوه‌ی درک ما را از بیماری‌های روانی و پیشرفت آنها در طی زمان، تحت تاثیر قرار می‌دهد.


مقاله مرتبط: وقتیکه افسردگی شروع به تخریب زندگی شما می‌کند!


در مطالعه‌ای که در نشریه‌ی The Lancet Psychiatry منتشر شد، محققان یافتند افرادی که افسردگی درمان نشده‌ای بمدت بیش از یک دهه داشته‌اند در مقایسه با افراد مبتلا به افسردگی درمان نشده در مدتی کمتر از یک دهه، بطور قابل توجهی متحمل التهاب بیشتری در مغزشان شده‌اند. این مطالعه، در پی مطالعه دیگر جف میر، مولف ارشد مطالعه انجام شد. در آن مطالعه او مدرک محکمی مبنی بر این یافته بود که افراد مبتلا به افسردگی، التهاب را در مغز تجربه می‌کنند.

این مطالعه حتی فراتر رفت؛ و برای اولین بار ثابت کرد افسردگی طولانی مدت می‌تواند تغییرات وسیع و دائمی را در مغز ایجاد کند. دکتر میر بر این باور است این مطالعه می‌تواند در ایجاد درمانهایی برای مراحل مختلف افسردگی بکار رود. این بسیار با اهمیت است زیرا اکنون واضح است که در مان سریع افسردگی پس از تشخیص آن، باید بطور قابل توجهی از درمان آن پس از ۱۰ سال متفاوت باشد.

ارتقای یافته‌ها

زمانیکه یک پزشک و بیمار، درمانی برای افسردگی انتخاب می‌کنند، این درمان معمولا در طول کل زندگی فرد اجرا می‌شود. با توجه به این مطالعه جدید، این روش درمان شاید کارآمدترین روش نباشد.

در این مطالعه، ۲۵ بیمار مبتلا به افسردگی بمدت یک دهه، ۲۵ بیمار مبتلا به افسردگی با دوره زمانی کمتر و ۳۰ فرد بعنوان گروه کنترل که افسردگی بالینی مبتلا نبودند، مورد بررسی قرار گرفتند. محققان التهاب ناشی از افسردگی را با استفاده از (positron emission tomography (PET اندازه گیری کردند. PET می‌تواند مارکرهای پروتئینی را به نام TSPO، که توسط سلولهای ایمنی مغز بخاطر التهاب تولید می‌شود، بطور جداگانه مشخص سازد. افرادی که افسردگی طولانی مدت داشتند، حدودا ۳۰ درصد سطح TSPO بالاتری در مقایسه با افراد با افسردگی کوتاه مدت و همچنین افراد گروه کنترل داشتند.

بسیاری این باور اشتباه را دارند که بیماری روانی کاملا فاقد علائم فیزیکی است، ولی این مطالعه نشان می‌دهد که آن علائم به چه اندازه می‌توانند شدید باشند. این یافته‌ها می‌تواند محرکی برای مطالعه مشابه در مورد بیماری‌های روانی دیگر باشد.

امروزه ممکن است افسردگی بخاطر اینکه در طول زمان بصورت پیش رونده مغز را تحت تاثیر قرار می‍‌‌دهد، بعنوان یک بیماری زوال عصبی محسوب شده و مورد درمان قرار گیرد. دکتر میر در یک مصاحبه خبری گفت: “التهاب وسیع‌تر در مغز، پاسخ معمولی است که در موقع پیشرفت بیماری‌های زوال عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون، ایجاد می‌شود.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید